JÁTÉKRA FEL!

Ráczné Feith Anita: Találd meg a párod!

A játék neve, címe: Találd meg a párod!

A játék pedagógiai célja: Matematikai tartalmú tapasztalatok szerzése: gombok összehasonlítása tulajdonságaik alapján, párosítás. Megfigyelő képesség, emlékezet fejlesztése. A gyerekek működjenek együtt társaikkal. Beszéd nélkül is képesek legyenek kommunikálni egymással és párt keresni.

A játék jellege: Együttműködési

A baleseti kockázat szintje: alacsony

Szükséges biztonsági intézkedések: Felhívom a játékosok figyelmét, hogy a zene elhallgatásakor egymásra vigyázva jussanak el a párjukhoz. Megbeszéljük, hogy mindenkinek lesz párja, a gyerekek létszámától függően beállok én is ha szükséges, hogy párosan legyünk. Mindenkinek az lesz a párja, akinél ugyanolyan gomb van, nincs lehetőség ellenvetésre.

Résztvevők száma: 8-14 fő, 15-20 fő,

Résztvevők életkora: 5 évtől idősebb

Játékidő: 5-10 perc

Helyszín: A játék bárhol játszható

Helyigény: Nagyobb kör: Akkora hely, ahol a résztvevők hátra tudnak lépni

Eszközigény: annyi gomb, ahány játékos van, mindegyikből 2 egyforma

Technikai igény: cd-lejátszó, cd

Az előkészítés feladatai: Gombok válogatása, előkészítése az adott létszámtól függően. Cd-lejátszóba cd bekészítése.

Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc

A résztvevők bevonásának lehetőségei: Játék a gombokkal, válogatás, azonos gombok párosítása, azonosságok-különbségek keresése, tulajdonságok megnevezése. Próbáljunk meg minél különbözőbb gombpárokat összeválogatni.

A játék megnyitása, nyitánya: A gyerekek álljanak körbe a szőnyeg szélére. Középre kiszórom a gombokat, és elmondom a kerettörténetet: „Képzeljétek el, Gombországban nagy baj történt. Egy varázsló véletlenül összekutyulta a dolgokat és összekeveredett minden. Nektek kell segíteni abban, hogy az ugyanolyan gombok egymás mellé kerüljenek újra.”

A játék menete, játékszabályok:Megkérem a gyerekeket, hogy mindenki vegyen fel a kezébe egy gombot. Elmondom a szabályokat: Amíg szól a zene, sétáljanak Gombországban és figyeljék meg egymást illetve a gombjaikat. Ha ugyanolyan gombot látnak valakinél, mint a sajátjuk, jegyezzék meg, kinél látták. Amíg a zenét hallják, nem beszélgethetnek, csak arcjátékkal fejezhetik ki érzelmeiket. Amikor elhallgat a zene, gyorsan keressék meg az ugyanolyan gombot kézben tartó párjukat. A játékot gombcsere után folytatjuk.

A játék lezárása: A játéknak a gyerekek visszajelzései alapján én vetek véget. Helyreállt végre a rend Gombországban.

Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Megdicsérem a gyerekeket, hogy jól megfigyelték és megtalálták az ugyanolyan gombokat, megköszönöm nekik, hogy segítettek Gombországban rendet tenni. Akik hamar párra találtak a zene elhallgatásakor, azokat külön kiemelem. Beszélgetünk arról, kinek melyik gomb tetszett a legjobban.

Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: • 2 helyett 3, 4 azonos gombot teszek a játékba • gomb helyett más kellékekkel is játszhatjuk pl.: memória kártyalapok • zene nélkül kell minél előbb megtalálni a párt • zsákból húzzák ki véletlenszerűen a gombokat

A játékvezető speciális feladatai: Minél jobban megy a játék, annál kevesebb időt hagyok a párkeresésre, kevesebb ideig szól a zene. Ellenőrzöm, hogy valóban ugyanolyan gombokat párosítottak-e össze a gyerekek. Figyelek arra, hogy az egymással ritkán játszó gyerekek is párnak válasszák egymást, ha szükséges. Ellenőrzöm, hogy a szabályokat betartsák a gyerekek és csak akkor álljanak össze a párok, amikor elhallgat a zene.

A játékot lejegyezte: Ráczné Feith Anita