JÁTÉKRA FEL!

Szilágyiné Tamás Nóra: A kalóz kincse

A játék neve, címe: A kalóz kincse

A játék pedagógiai célja: A gyerekek megtanulják e játék alatt, hogy milyen is a csend, a sötét, óvatos tapintás érzése, érzékelése. Ez idő alatt használják a szem- kéz koordinációt, audiovizuális eszközök használatát. Figyelem és koncentráció fejlesztése.

A játék jellege: Energetizáló

A baleseti kockázat szintje: közepes

Szükséges biztonsági intézkedések: Felhívom a gyerekek figyelmét, hogy ha a kalóz elkap valakit, mert meghallotta, hogy a kincse körül ólálkodik akkor az hagyja magát és ne rohanjon el. A kalóznak pedig gyorsan felkell pattani és legalább a toljavhoz kell érnie, hogy elkaphassa. Majd helycsere.

Résztvevők száma: 8 főnél kevesebb,

Résztvevők életkora: 5 évtől idősebb

Játékidő: 5-10 perc

Helyszín: Elsősorban beltérben játszható

Helyigény: Nagyobb kör: Akkora hely, ahol a résztvevők hátra tudnak lépni

Eszközigény: A kalóz kincsei pl: puha plüss, műanyag pohár, lapos puha kavics (varrott), műanyag korona, gumi állatok, stb. A kalóznak szemkötő – nehezítés, nagyobb gyerekeknél. Illetve kalóz kalap.

Technikai igény: Ehhez a játékhoz nincs szükség semmilyen speciális technikai eszközre, de kényelmesebb, könnyebb lehet a játék, párnán, széken ülve.

Az előkészítés feladatai: Helyszín berendezése – ha szükséges kör alakban szék estleg párna, a kalóz kincsének kiválasztása, helyére tétele. Szaladgálásnál szabad hely biztosítása.

Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc

A résztvevők bevonásának lehetőségei: A játék megkezdése előtt a gyerekekkel a csoporszobában kiszámoló segítségével kiválasztjuk a kalózt és ezután közösen keresünk kincseket (plüss, korona, stb.- fontosnak tartom hogy kézbe fogható, nagyságú tárgy legyen). Szín szerinti válogatás – jelen esetben sárga volt minden kincs. Ez a készület plusz időt vesz igénybe.

A játék megnyitása, nyitánya: A játék megkezdése előtt megbeszéljük, hogy melyek azok a kincsek amiket meglehet szerezni. A kalóz és a tolvajok feladatanának letisztázása. Ezt a játékot egy bemelegítő játék is megelőzheti annak érdekében, hogy a kincseket jól megismerjék, megtapogassák és érezzék a felületeiket – Mi van a takaró alatt játék segítségével. Játékszabály elmondása, tudatosítása.

A játék menete, játékszabályok:Én a körön kívül állok és irányítom a játék menetét. A gyerekek körben állnak. A kör közepén ül egy kalóz, aki körül néhány kincs található. A tolvajok megpróbáljál tőle ellopni, nagyon csendben, szinte észrevétlenül a kincseket. Egy mozdulat – láb, kéz suhanás, egy hang – reccsenés, roppanás is feltudja ébreszteni a kalózt legédesebb álmából. Aki ez idő alatt csukott szemmel vár és hallgatózik. Ha a kalóz felébred, mert meghall valami neszt akkor azon nyomban felugrik és elkapja, a tolvajt – elég ha hozzá ér. Ha sikerül elkapnia a tolvajt helycsere lesz. Egyszerre csak egy tolvajt foghat el a kalóz.

A játék lezárása: Ha a kalóznak sikerül fülön csípnie a tolvajt, egyszerre csak egyet akkor a tolvaj és a kalóz helyet cserélnek. Így a játék folyamatos lesz, mindenkire sor kerülhet. Kudarcérést minimalizálom.

Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Elsőkörben megdicsérem őket, hogy milyen szépen játszottak, figyeltek minden szabályra. Majd ezután a játék befejezése után megkérdezem a gyerekeket hogyan érezték magukat, melyik szerepbe érezték a legjobban magukat, miért épp azt a kincset választották amit akkor amikor épp elkapta a kalóz. Megköszönöm nekik a szép játékot.

Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Másik változat lehet számukra ha körben ülnek, pl: párnán, törökülésben ülnek és úgy próbálják elvenni a kincseket a szinténülő kalóztól. Itt közelebb vannak egymáshoz, szinte karnyújtásnyira. Sokkal figyelmesebbnek, gyorsabbnak kell lenniük Esetleg olyan változat is lehet ahol a kalóz bekötött szemmel van és nem elfogja, hanem megnevezi aki éppen lopja a kincsét. Célcsoport függő, hogy melyiket alkalmazom.

A játékvezető speciális feladatai: Szabályok folyamatos betartása a játék alatt, testi lelki éppségük óvása az elsődleges. Folyamatos kommunikáció, dicséret és figyelem.

Egyéb/megjegyzés: Tapintós játékkal kezdtünk, megismerkedtünk a kincsekkel. Ezután választottuk ki az első kalózt, kiszámolóval. Kör alakításhoz szükség volt, hogy a gyerekek kinyújtsák kezüket ezzel elég helyet hagyva egymásnak. Az elinduláshoz szükség volt vissza számolnom, hogy elinduljanak a kincsekért. A nagy izgalom elérésénél, kellett egy kis idő a vissza rendeződéshez, és ezután folytatható volt a játék. Nehezítés is kipróbáltu ez alkalommal (törökülésből indulva a tolvajok). Mindenki sikeresen sorra került így megvolt az öröm, hogy mind két szerepet kipróbálhatta. Nagyon lelkes volt a csapatom, a visszajelzések is jók voltak. Várják ők is a folytatást.

A játékot lejegyezte: Szilágyiné Tamás Nóra