JÁTÉKRA FEL!

HORVÁTH ERVINNÉ: Egy mindenkiért, mindenki egyért!

  1. A játék neve, címe: Egy mindenkiért, mindenki egyért!
  2. A játék pedagógiai célja: Csapatépítő játék: – A csapat minden egyes tagja hasznosnak érezhesse magát, az összetartozás érzésének erősítése, együttműködésre nevelés (segítségnyújtás-elfogadás). – Összetett kihívást kell teljesíteniük (problémamegoldás). – Memória fejlesztése, térbeli elhelyezkedés tudatosítása, sorrendiség, figyelem- és mozgáskoordináció (gyorsaság) fejlesztése. – Különleges élmények szerzése, szórakozás. – Fejlődjenek ügyességben. – A kitűzött célok mérhetők: kerüljön fizikai kapcsolatba 7 társával (de legalább öttel- tudja összegyűjteni az információkat). – Életszerű cél: kirándulás.
  3. A játék jellege: Csoport vagy párképző
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: 1. A megfelelő helyszín kiválasztása, elrendezése, az eszközök elhelyezése. 2. Felhívni a figyelmet arra, hogy figyeljenek egymásra helyváltoztatáskor, illetve óvatosan húzzák le a papírcsíkot a másik hátáról. Minden gyerekhez jussanak el (testi-lelki egészség megóvása). 3. A játék előtt megbeszéljük, hogy „Állj!”-ra megállnak. 4. Felszerelt egészségügyi csomag és feltöltött mobil (akkumulátor, egyenleg, telefonkönyv) a helyszínen. 5. Játék után rendrakás.
  6. Résztvevők száma: -8
  7. Résztvevők életkora: 10+
  8. Játékidő: 10-15 perc
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye
  11. Kellékigény: Zöld ruhaanyagok (nem csúszós anyagok- fák), csipeszek, színes lapok felirattal.
  12. Technikai igény: CD-lejátszó, zenei CD, székek- padok (busz).
  13. Az előkészítés feladatai: A helyszín kiválasztása. A helyszín elrendezése, a biztonságos játékhoz a kellékek elkészítése, elhelyezése, a résztvevők kiválasztása (mindez a célcsoport segítségével).
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: Több mint 5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: Színes lapok előkészítése, bevagdosása, zöld ruhaanyag gyűjtése, kivágása : a játék előtt egy közös foglalkozáson elkészítik (fontos a jól láthatóság, a ruházathoz való megfelelő rögzítés, a bevágás mélysége), kedvenc zeneszámok CD-n.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: Köszöntelek Benneteket. Álljunk körbe! Képzeljétek el, hogy iskolánk autóbuszos kirándulást nyert. Minden osztályból 8 fő vehet részt rajta. Osztályfőnöki órán közösen kiválasztottuk a 8 kirándulót. Ti vagytok a kiválasztottak! A kirándulás alatti séta közben azonban eltévedtek az erdőben. Vissza kell találnotok a buszhoz!
  17. A játék menete, játékszabályok: Ismertetem a szabályokat. Lássuk, hogy ki miért felelős a kirándulás ideje alatt. Mindenki húz egy színes lapot, s kiderül, hogy mire kell vigyáznia. Egy színes lapon 8-szor szerepel ugyanaz az információ bevagdosott csíkokon. 1. tanuló: Viszi a térképet. (zöld színű lap) 2. tanuló: Megjegyzi a busz rendszámát. (lila színű lap) 3. tanuló: Tudja az osztályfőnök mobilszámát. (rózsaszín lap) 4. tanuló: Tudja a sofőr mobilszámát.(fehér színű lap) 5. tanuló: Iránytűt visz.(barna színű lap) 6. tanuló: Zseblámpát visz.(sárga színű lap) 7. tanuló: Innivalót visz.(kék színű lap) 8. tanuló: Ennivalót visz.(piros színű lap) Ahhoz, hogy mindenki visszataláljon a kiindulási helyhez (a buszhoz), az összes információt be kell szereznie a többiektől. A fák a padlón elhelyezett zöld anyagok lesznek, az információk a társak hátára csipesszel felcsipetett színes papírcsíkok, melyekből egyet-egyet le kell választanod magadnak. Zenére mindenki másszon fel egy fára, hogy jobban lássa a terepet. 1,2,3,4-re egy másik társad mellé kell menned. 5,6,7,8-ra meg kell szerezned egy információt (le kell tépned egy papírcsíkot a társad hátára csipesztett csíkokból). Ha elég ügyesek vagytok, amíg egymás mellett vagytok, egyszerre mindketten cserélhettek információt. A szabály, hogy egyszerre csak 2-en lehettek egy fán. Úgy helyezkedj, hogy minden információt begyűjts, és hogy a társadnak segíts, könnyen le tudja szakítani a papírcsíkot. Ha megvan mind a 8 információ (a sajátod marad a hátadon), beülhetsz a buszba (ki a székekre). Ha leesik, vagy időre nem tudod leválasztani a társad hátáról az információt, tovább kell menned. Ha minden információd megvan, vedd le a maradék papírt a hátadról, és a sajátod kivételével hagyd a többit a fa körül annak a társadnak, aki még szeretné megszerezni őket. A cél, hogy mindenki visszataláljon a buszhoz. Helyezzük el körbe a fákat (az erdő egy tisztást vesz körül). Figyeljetek egymásra játék közben, főleg helyváltoztatáskor! Finoman tépjétek le a papírcsíkot a másik hátáról- egyik kezeddel fogd a lapot, a másikkal tépd a papírcsíkot! Ha elhangzik az „Állj!”, megállsz! Tegyünk egy próbát a helyváltoztatásra! A papírcsíkot még ne tépjétek le! Köszönöm! Próba után indulhat a játék! Zenére „másszatok fel” egy fára!
  18. A játék lezárása: A cél minden információ begyűjtése volt. Ügyesen kijutott mindenki a buszhoz. Élményekkel gazdagon térhettek haza, és mesélhettek a többieknek kalandjaitokról. ( A játék után közös rendrakás.)
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Dicséret: Gratulálok, ügyesek voltatok, újra együtt a csapat. Közös értékelés, élménymegbeszélés: Hogyan éreztétek magatokat?Vajon a valóságban is sikerülne-e ez?Mit gondoltok?
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Először érdemes egy próbát tenni a helyváltoztatás bemutatására. Lehet még több információ beszerzésével nehezíteni a feladatot, rövidíteni az időt a feladatvégzésre, 2 csapatban versenyezni: fiúk- lányok, páros-páratlan számra végződik a telefonszámuk (amelyik csapat előbb kijut, az a győztes).
  21. A játékvezető speciális feladatai: Lehet egyre gyorsabban vezetni a játékot, rövidíteni az időt. Folyamatosan figyelni kell a játékosok testi-lelki biztonságára.
  22. Egyéb/megjegyzés: Nagyon tetszett a játék a gyerekeknek. Többször játszottuk már különböző variációkban.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: HORVÁTH ERVINNÉ