JÁTÉKRA FEL!

GÉMESNÉ GAJDA SAROLTA: Lovag-királylány-sárkány

A játék neve, címe: Lovag-királylány-sárkány

A játék pedagógiai célja: A játék pedagógiai és fejlesztési célja: • A verseny izgalmának, együttjátszás örömének átélése, megtapasztalása • A kondicionálási képességek (elsősorban a gyorsaság), kognitív szféra (elsősorban a pszichikus funkciók működése a koncentráció, figyelem, érdeklődés, memória), szociális képességek (egymásra figyelés, szabálytudat, fejlesztése.

A játék jellege: Kommunikációs

A baleseti kockázat szintje: alacsony

Szükséges biztonsági intézkedések: Rendezett környezet

Résztvevők száma: 8-14 fő,

Résztvevők életkora: 5 évtől fiatalabb

Játékidő: 1-5 perc

Helyszín: A játék bárhol játszható

Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni

Eszközigény: 1 db nagyméretű szőnyeg (a helyszínen van), 2 db kb. 20 cm-es átmérőjű eltérő színű műanyag jelölő körlap (a játék helyszínére előtte elkészítve)

Az előkészítés feladatai: Rendezett csoport szoba, a gyerekekkel együtt a szőnyegen ülve figyeljük/szurkolunk az aktuális szereplőknek, akik kijelölt ponton a kör közepén állnak/játszanak.

Közös tapasztalatok: A játékelőzmény: A gyerekek elsőként a dolgok/fogalmak neveit tanulták meg a mesék/beszélgetések/képes könyvek nézegetése/bábkészítés/drámajátékok… során. Játék ismertetése előtt irányított beszélgetéssel újra felelevenítettük/megmutattuk közösen, mit mutat a királylány, a lovag, a sárkány. Ki kit győz le, kivel szebben ki az erősebb. A játékhoz szükséges szabályok konszenzusos létrehozása: királylány-bájosan, képzeletbeli hosszú haját végig simítja, lovag – kilép előre egyik lábával, képzeletbeli karddal előre szúró mozdulatot tesz, sárkány – mellkas előtt, mindkét karját ki nyújtva, a sárkány óriási tátogó száj imitálása.

Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc

A résztvevők bevonásának lehetőségei: Délelőtti, csoport szobai ajánlott tevékenységek/ szabad játék után gyerekek által, szabadon választott „jutalom” játék a gyors teremrendezés/játékok elpakolásáért.

A játék megnyitása, nyitánya: Fantáziajáték aktualitása: Az 1848-as forradalom és szabadságharc eseményeivel való ismerkedés kapcsán, legyőző, erősebb, két fél csatájának, érzésének megtapasztalása, átélése.

Arra gondoltam, hogy ma mi is párcsatát vívunk egymással.

A játék menete, játékszabályok:Kik is vívnak egymással? (A királylány, a lovag és a sárkány). Mit csinál a királylány/lovag/sárkány? (hajat simít/kilép, karddal szúr előre/ mellkas előtt nyújtott karral tátog). Ki az erősebb? A királylány vagy a lovag/a királylány vagy a sárkány/a lovag vagy a sárkány/és ha mindketten ugyanazt mutatjátok? A győztes marad a helyén, a legyőzöttet pedig váltja a körben soron következő. Addig játsszuk, míg mindenki nem csatázott egyet. Menetel a katona… kezdetű mondókával kiválasztjuk, hogy kik kezdik a játékot. Ti vagytok az első pár!. ..Kigondoltátok, hogy mit mutattok?… Rendben, elszámolunk közösen, lassan 3-ig, 3-ra mutassátok, egyszerre amire gondoltatok! 1-2-3!… számolás irányítása (hangsúlyozott számolás, kissé elnyújtva az 1-2… majd a 3 gyors kimondásával a játék hangulatának fokozása a célom). A játék folyamán a karakterek erejének közös megbeszélése: Ki az erősebb? (…ha ugyanazt mutatják, a játék velük folytatódik, mindaddig, míg eltérőt nem mutatnak)

A játék lezárása: Mikor a játék körbeér, mikor mindenki párcsatát vívott egyszer.

Nagyon élveztem ezt a játékot! Jó volt így szurkolni egymásnak! Olyan ötletesek voltatok, mindig más és más szereplőt mutattatok, a mozdulatokat sem felejtettétek el. Láttam rajtatok, hogy izgultok. Aki még szeretné tovább is játszani ezt a játékot, kint az udvaron szívesen játszom vele!

Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: A játék végén egy rövid visszajelzés, csoportos értékelés pozitívumok kiemelésével, a játék során tapasztalt, saját érzéseim rövid megfogalmazása (menet közben az aktuális párok csatáját, az egyéni kivitelezést, gyorsaságot, egyértelmű beazonosításhoz alkalmas mozdulatot, szabálykövetést, szabálytartást, egymásra figyelést… folyamatosan röviden, értékelem). Illetve közös értékelés a játék végén. Jutalom: folytatás más helyszínen

Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: A gyerekekkel karakterek közös kitalálása aktualitásoknak megfelelően

A játékvezető speciális feladatai: Célcsoport: Óvodai csoportom, ahol jelenleg is dolgozom, 3-6 éves korú (2 fő 3 éves, 4 fő 4 éves, 4 fő 5 éves, 4 fő 6 éves), óvodás fiúk (6 fő), lányok (8 fő) Így a korosztálynak, életkori és egyéni sajátosságoknak, pillanatnyi lelki és fizikai állapotnak megfelelő játékok, rendezett, biztonságos helyszín, elegendő tér, könnyen biztosítható eszközök.

A játékot lejegyezte: GÉMESNÉ GAJDA SAROLTA