JÁTÉKRA FEL!

Máthé Júlia: A víz útja

A játék neve, címe: A víz útja

A játék pedagógiai célja: Megismerni a vizet alkotó részecskék mozgását a halmazállapotváltozások során. Megismerni a víz erejét. Illetve a második játékban megismerni Földünk különleges helyeit a játékok segítségével.

A játék jellege: Kommunikációs

A baleseti kockázat szintje: közepes

Szükséges biztonsági intézkedések: Az vízimalom, című játékban, a nagyobb létszámú osztályok szétosztása.

Résztvevők száma: 15-20 fő,

Résztvevők életkora: 10 évtől idősebb

Játékidő: 5-10 perc

Helyszín: Elsősorban szabadtéren játszható

Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye

Eszközigény: Szivacskockák a szigeteknek.

Az előkészítéshez szükséges idő: Nem szükséges előkészület

A résztvevők bevonásának lehetőségei: Ráhangolódás:- meghallgattuk a víz hangjait, ha lassan folyik, ha gyorsabban.

A játék megnyitása, nyitánya: Kedves gyerekek! Az emberek évezredek óta vizsgálják az anyagok belsőszerkezetét. Mivel víz nélkül nincs élet, lássuk milyen fontos átalakuláson megy át halmazállapotváltozás közben. Milyért folyik a víz ? Mi történik a részecskéivel, mikor megfagy? Szerintem ti is szeretnétek megtudni. Ebben a játékban választ kaptok erre. A víz alkotó részecskéi lesztek. Végig játsszuk mind a három halmazállapotát a víznek!

A játék menete, játékszabályok:Csapatokat alkottunk. A tavasszal-ősszel született gyerekek, a víz folyékony halmazállapotában levő részecskéket játszották el. A nyáron született gyerekek a gázhalmazállapotot, a télen született gyerekek a szilárd halmazállapotot. A játékvezető a nap szerepét tölti be. Mikor a keze lent van tél van a a víz szilárd halmazállapotban van a gyerekek összefogódzva rezegnek egyhelyben, dideregnek, ha tetszik vacognak. Emelem a kezem, kel fel a nap melegedik az idő, a gyerekek elengedik egymást, elkezdenek egymás mellett és többi víz részecske között forogni, megfogják társuk kezét, és perdülnek, forognak-a víz részecskéi egymáson gurulnak-folyik a víz. Tovább nő a hőmérséklet a levegőben levő vízpára részecskékkel találkozva nagyobb térben keringenek, ütköznek egymással mozgásuk felgyorsul- gáz halmazállapotot. A játékvezető kezének lefele történő mozgásakor a gáz halmazállapot visszaalakul vízzé-lecsapódás, a gáz halmazállapotú részecskék a levegőben maradnak, a víz visszaalakul az az előtti formában. Itt lehet tovább folytatni. ameddig a szilárd halmazállapotig nem jutunk vissza, akkor vége a játéknak. Mi úgy folytattuk, hogy megvizsgáltuk a folyó víz erejét. Két kört alkottunk a külső körbe azok a gyerekek kerültek, akik a folyóvizet alkották. Ők arccal a kör közepe fele álltak. A belső körbe a többi gyerekek malomkereket alkotott, arccal kifele álltak ,szembe a társaikkal. A játékvezető, indította a játékot- A víz balra- vezényszóval, akkor a külső körnek balra kellett forognia, a belső körnek meg ki kellett találnia, hogy a víz balról esik a lapátra, ők merre forognak. Mondhatunk külön irányt a víznek, meg a lapátnak, a gyerekeknek rá kell jönniük, hogy lehetséges-e.

A játék lezárása: A játékot lezárhatjuk a következőképen: Próbáljuk ki a víz erejét úszás közben. Szivacsdarabokból kockákat vágunk ki, amiket szétszórunk a földön, majd elhangzik az – Ússzunk!- felhívás. a gyerekek a szigetek között úsznak, majd -” a sziget”- szóra, mindenki egy szigetre ugrik. a szigetek száma kettővel kevesebb a gyerekek létszámánál. Majd két újabb szigete veszünk föl a következő úszás alatt. Így a gyerekek párokban esnek ki. Aki kiesett megfogja a párja kezét és kisujján keresztül felfújja a gumiembert, kinek segítségével végre kijutunk a vízből. A gumiember lassú mozdulatokkal fújódik fel, itt már kezdődik a játék utolsó szakasza, ahol megnyugodnak a gyerekek. „Végre mindenki kikerült a vizes kalandból szárazon!”,-felkiáltással vége a játéknak.

Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: A játék után megbeszéljük hogy mi történik a játék alatt, mi volt a különböző részeknek az értelme, célja. megdicsérem a jól teljesítő gyerekeket. Akik rosszul teljesítetek, eljátszották, vagy nem figyeltek a feladatra, megdorgálom .- a remélem legközelebb jobban odafigyelsz, – tudod-e a csapatjátékban minden játékosnak egyenlően részt kell venni, a társaidnak szüksége volt rád..

Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: A játék utolsó részét, az ” Ússzunk!”- című részt felhasználtam- ” A víz napja”- című rendezvényen. Annyi különbséggel, hogy ott a Dunába kellett úszni .és a játék elején lélegzetet kellett visszatartani, hiszen lesüllyedtünk a mély vízbe. Akinek sokáig síkerült a lélegzetét visszatartani, annak megvolt az esélye a felszínre jönni a szigetek közé, majd a gumiember segítségével kiúszni a vízből.

A játékvezető speciális feladatai: arra kellett figyelnem, hogy utasításaim rövidek és mindenki számára érthetőek legyenek. A részecskék ütközése ne durvuljon el, ne üssék meg egymást a gyerekek. a forgó víz , malom esetében a forgás ne gyorsuljon fel annyira, hogy leessenek, ne legyen baleset.

A játékot lejegyezte: Máthé Júlia

[slug mathe-julia