JÁTÉKRA FEL!

Reményfyné Kiss Edit: Mi van a kezemben?

A játék neve, címe: Mi van a kezemben?

A játék pedagógiai célja: Tananyag gyakorlása, ismétlése, energetizálás, koncentráció fejlesztése

A játék jellege: Bemelegítő, ráhangoló

A baleseti kockázat szintje: alacsony

Szükséges biztonsági intézkedések: Ha a gyerekek vágják ki a papírlapot, akkor az ollóval óvatosan kell dolgozni és utána azonnal összeszedni.

Résztvevők száma: 8 főnél kevesebb, 8-14 fő, 15-20 fő, 21-30 fő,

Résztvevők életkora: 7 évtől idősebb

Játékidő: 1-5 perc

Helyszín: Elsősorban beltérben játszható

Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni

Eszközigény: papírlapok, írószer, olló

Technikai igény: iskolapad, szék minden résztvevőnek

Az előkészítés feladatai: A/4-es papírlapot vágjunk fel 8 részre. Írjuk fel minden papírlapra egyet az átismételni kívánt tananyaghoz kapcsolódó fogalmak közül. A kialakított csoportok számának megfelelően a fogalmak ismétlődhetnek. Majd a papírlapokat az asztalokhoz visszük, összehajtogatjuk és az asztal közepén hagyjuk.

Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc

A résztvevők bevonásának lehetőségei: A papírlapot a tanulók is felvághatják 8 részre.

A játék megnyitása, nyitánya: Kerettörténet: Az előző osztály játékából itt maradt a szemét az asztalon. Válasszatok egyet az összegyűrt/hajtogatott papírdarabok közül és próbáljátok kitalálni miről tanultunk velük? Nyissátok ki nézzétek meg mi van ráírva, majd hajtogassátok vissza és rejtsétek el összezárt öklötökben.

A játék menete, játékszabályok:A játékosok feladata, hogy minél kevesebb kérdésből megfejtsenek minél több csoporttársuk papírján lévő fogalmat. Ehhez egyesével kérdéseket kell feltenniük a barkochba szabályai szerint, vagyis olyat amire az: „Igen”, „Nem”, „Nem jellemző”, „Is”, „Nem tudom” választ lehet adni. Választanak egy kezdőjátékost, aki megkérdezi Mi van a kezemben? és a másik 3 egyesével felteheti a kérdését. Addig kérdezhetik, amíg valaki rá nem jön a válaszra és bemondja. Ha jó a válasz 1 pontot kap, ha nem akkor ebből a körből kiesett, a többiek válaszolhatnak vagy tovább kérdezhetnek. Akiről kiderül ki volt, megmutatja a kezében levő papírlapon felírt fogalmat a többieknek. Ezután az óramutató járásának megfelelő módon folytatják a játékot. Mi van a kezemben? kérdésre most már a következő csapattagnak tehetnek fel kérdéseket.

A játék lezárása: Nos, sikerült rájönni, mit tanultunk az előző osztállyal?

Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: A csoportból a legtöbb pontot gyűjtő piros pontot / kisötöst kaphat. Megbeszélés az alábbi kérdések alapján: Mi volt a kérdéseid logikája? Hány kérdésre volt szükségetek a jó válaszhoz? Voltak-e fölösleges kérdések? Kihasználtátok-e a 2. 3.4. fogalomnál az előzőekből vett tanulságokat? Hogyan éreztétek magatokat?

Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: A csoportlétszámnak megfelelő számú + papírdarabok előkészítésével a csoportnyertesek egy végső kört játszhatnak esetleges nagyobb nyereményért (naplóba felelet ötös) / vagy csak a játék öröméért. Esetleg a csoportnyertesek közül más játékkal is eldönthető a végső győzelem. Pl. egyenes kieséssel Melyik az igaz? Lehet úgy is játszani, hogy a fogalmakat felragasztjuk a homlokra és akkor a kérdezés iránya megfordul. Az kérdez, a másik 3-tól aki ki akarja találni magáról hogy ki lehet? „Ki vagyok én?”

A játékvezető speciális feladatai: Érdemes előre tájékozódni arról, hogy melyik tantárgy esetén melyik leckénél tartanak a diákok, így igazán hasznos is lehet ez a játék.

Egyéb/megjegyzés: Fejlesztő óráimon az eddigi tapasztalatok alapján a gyerekek szívesen játszák ezt a játékot.

A játékot lejegyezte: Reményfyné Kiss Edit