JÁTÉKRA FEL!

Pakuné Kősasvári Éva: Határátlépés

A játék neve, címe: Határátlépés

A játék pedagógiai célja: Ismeretanyag elmélyítése. (Szent Domonkos életének megismerése.) Csoportkohézió erősítése Tevékeny pihentetés

A játék jellege: Együttműködési

A baleseti kockázat szintje: alacsony

Szükséges biztonsági intézkedések: A résztvevők figyelmét felhívom egymás testi épségének megóvására, a térfeleket elválasztó padok figyelembe vételére.

Résztvevők száma: 30 főnél több

Résztvevők életkora: 5 évtől idősebb

Játékidő: 5-10 perc

Helyszín: A játék bárhol játszható

Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni

Eszközigény: 4 db, a gyerekek méreténél nagyobb póló.

Technikai igény: A tornatermet padokkal 4 részre osztottuk, hogy a foglalkozás során – a több játék alatt – a csapatok ne keveredjenek.

Az előkészítés feladatai: – A gyermekek életkora, a csapatok száma indokolta, hogy min. 1 segítőm legyen. (Végül az osztályban tanító kollégák közül minden csapatnak lett felnőtt segítője.) – A helyszín berendezése, a csapattérfelek kialakítása, az összes játék kellékeinek előkészítése.

Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc

A résztvevők bevonásának lehetőségei: A gyerekek a tornaórákhoz hasonlóan szívesen segítettek a padok elrendezésében.

A játék megnyitása, nyitánya: A játék előtt ismertettem a projektnap célját: Szent Domonkos életét fogjuk ma megismerni.

A játék menete, játékszabályok:A csapattagok egymás mögött széles terpeszben állnak. Ez az alagút jelképezi a határátkelőt. Az első gyermek egy kényelmesen bő pólót tart a kezében. Jelre egymás feje fölött hátra adják a pólót az utolsó játékosnak, aki azt felveszi, majd a lábak között előre mászik. Elöl a pólót leveszi, gyorsan hátra küldik az utolsónak. A játék folytatódik, míg mindenki sorra nem kerül.

A játék lezárása: Az a csapat győz, ahol a csapattagok hamarabb átkelnek a határon. (Pontok kiosztása is megtörtént.) A kerettörténetet nem zártam le (hiszen folytatásos), hanem következett a további életrajzi esemény mesélése, majd a következő játék.

Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Megdicsértem a résztvevőket a figyelmes, igyekvő játékért és kiosztottuk a pontokat.

A foglalkozás végén (az összes játék lejátszása után) megbeszéltük, hogy ők hogyan érezték magukat, közelebb kerültek-e Szent Domonkoshoz. Mivel maradt még időnk, választhattak az előzőek közül egy jutalomjátékot. A többség erre a játékra szavazott. Így újrajátszottuk. Természetesen a második alkalommal érezhető volt a fejlődés: kevesebbet hibáztak és gyorsabb volt a játékidő.(Hibák: az alagúton átbújva megállt, elfelejtette, hogy öltözni is kell, a csapattagok nem tartották folyamatosan megfelelően a terpeszt.)

Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Póló nélkül, csak a terpesz alatt átbújva gyorsítható a játék.

A játékvezető speciális feladatai: – Érdemes a szabályok ismertetése után egy részjátékban kipróbálni, hogy a figyelmetlenebbek számára és azoknak, akiknek a szóbeli szövegértésük gyengébb (sajnos voltak a csapatokban ilyenek) biztos legyen a játék menete. – Folyamatosan figyelni kell a játékosok fizikai biztonságára és a szabályok betartására is!

Egyéb/megjegyzés: Életrajzi háttér – kerettörténet: Szent Domonkos 35 éves volt, amikor váratlan esemény történt életében: VIII. Alfonz király, Osma püspökére bízta, hogy menyasszonyt keressen a fia számára. Diego püspök Domonkost is magával vitte erre a hosszú útra. Útjuk a spanyol-francia határon át vezetett.

A résztvevők nagyon szerették ezt a játékot.

A játékot lejegyezte: Pakuné Kősasvári Éva