JÁTÉKRA FEL!

Kovácsné Sürüs Anita: Mocsáron kersztül

  1. A játék neve, címe: Mocsáron kersztül
  2. A játék pedagógiai célja: Szóláshasonlatok, szólások, közmondások gyakorlására, de lehet matematikai műveletek vagy más tantárgyakhoz kapcsolódó fogalmak, összefüggések elmélyítésére is.
  3. A játék jellege: Bemelegítő, ráhangoló
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: —
  6. Résztvevők száma: 8-14
  7. Résztvevők életkora: 7+
  8. Játékidő: 10-15 perc
  9. Helyszín: Elsősorban beltérben játszható
  10. Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
  11. Kellékigény: • kartondobozból lapok – 18 db A4-es vagy A4-estől kicsit nagyobb darabok, melyeket lefestünk piros, kék és sárga színekre. Ezt egyszer kell megcsinálni, utána szabadon variálható több játékhoz is. Ezek lesznek a mocsár elemei, melyeken biztonságosan átkelhetünk a túl oldalra. • Maga a feladat A4-es lapokra felírva. (pl. Bátor, mint az……, Díszes, mint a….Fürge, mint a…..). A színes kartonok hátuljára bluetech-kel, ragaccsal felerősítjük. Célszerű a feladatokat belaminálni, mert így megőrizhetjük, s legközelebbre félretéve, új csoporttal, újra megoldható lesz. Nem koszolódik. Nem rongálódik. stb…. • Dobókocka, ami lehet például kocka alakú, kisebb papírdoboz. Ennek is lefestjük a szemben lévő oldalait piros, kék, sárga festékkel. Ezt is csak egyszer kell elkészíteni, utána szabadon variálható, felhasználható.
  12. Technikai igény: —
  13. Az előkészítés feladatai: A kellékek elkészítése. A helyszín berendezése.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: A helyszín kialakításában segíthetnek.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: 3 csoportot alakítunk, a három szín segítségével. Megkérem a gyerekeket, hogy együtt alakítsuk ki a helyszínt. Mindenki fogjon meg egy színes lapot, s tegyük le 3 oszlopban úgy, hogy egymás mellett azonos szín ne legyen! 2-2 sárga-piros-kék lapot kap minden csapat. (vagy annyit, ahány lappal játszunk, célszerű csapatonként azonos számú sárga, piros és kék mezőt adni, az egyenlő esélyek miatt). A kiválasztott színek segítségével a csapattagok is összeállnak családdá (csapattá). Akik pirosat vettek a kezükbe, azok fognak egy csapatot, családot alkotni. Persze azt is lehet, hogy irányított módon alakítunk ki csoportokat, attól függően, hogy milyen feladatot teszünk a mocsár elemek aljára, vagy mi a célunk vele. Azonos képességű gyerekeket is tehetünk egymás mellé –nehezebb, illetve könnyebb feladatokkal, képességeikhez mérten, vagy ha kiegyenlíteni szeretnénk a képességeket, akkor úgy alakítjuk a csapatot.
  17. A játék menete, játékszabályok: Kerettörténet és játékszabályok: Képzeljétek el, hogy vendégségbe indultok családoddal. A család, a Te csapatod. A veszélyes mocsáron túl várnak rátok a barátaitok. A mocsáron viszont nem egyszerű átkelni. Ahhoz, hogy előre juss, valamelyik színes mezőre kell lépned. Mindig arra a lapra, amilyen színűt dobtál a kockával, de csakis arra, amelyik a legközelebb van hozzád. S mivel a legrövidebb út az egyenes, ezért csak előre haladhatsz! Ha a színes mező hátulján lévő kérdésre válaszolsz, vagy befejezed a szólást, közmondást, akkor maradhatsz a következő dobásig ezen a biztonságos mezőn! Ha véletlenül nem tudja a választ a csapattag, akkor a társai segíthetnek neki, hiszen csapatmunkáról van szó. S nem hagyjuk magára a bajban a társunkat! Ha egyik tag sem tudja a választ, akkor sajnos vissza kell állni a startvonalhoz. Legközelebb lehet újra próbálkozni. A csapatok egymás után, a csapattagok szintén egymás után dobnak, válaszolnak, haladnak. Az a csapat-család nyer, amelyiknek minden tagja elsőként jut át a mocsáron. Nyilván azért a többi csapattal is végigjátszatjuk, a sportszerűség kedvéért. Ha a csapattagok közül valaki ugyanolyan színűt dob, mint az előző társa, akkor nem tud előre haladni, mert nem lenne biztonságos, ezért tovább halad a kocka, s ha újra rá kerül a sor, akkor újra dob, és próbálkozhat. Nyilván a szerencse is segítheti a csapatot. Ha valaki két dobásból az utolsó –biztonságos part előtti – mezőre lép, szerencsésebb, mint, aki 3-at, 4-et is dob, hogy a 6 mezőn keresztül a túlsó partra jusson. Ha valaki az utolsó mezőre lép, helyesen válaszol, akkor átkelt a veszélyes vízen.
  18. A játék lezárása: Miután mindhárom csapat átjutott a veszélyes mocsáron, megoldva közben a feladatokat, mindenkit megdicsértem, hiszen mindenki ügyesen teljesítette a küldetését. Megkérdeztem tőlük, hogy hogyan érezték magukat. Szinte mindenki mosolyogva válaszolta, hogy jól! A játék befejezése után közösen elpakoltunk, közben kérdezték, hogy mikor játszunk vele újra!
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: A játék közben figyelve a gyerekeket azt vettem észre, hogy volt, aki unatkozott, mert a dobásai nem tették lehetővé a tovább haladást. De voltak olyanok is, akik nagyon élvezték, és teljesen komolyan vették a mocsaras kerettörténetet. Az egyik csapat, miután mindhárman átértek a csapatból összekapaszkodva megölelték egymást! A gyerekek többsége felfokozott érzelmi állapotban volt! Nyilván nem tökéletes a játékom, sőt, van mit javítani rajta, de ez majd a több tapasztalat (játék ) után fog letisztulni bennem.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: —
  21. A játékvezető speciális feladatai: —
  22. Egyéb/megjegyzés: —-
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Kovácsné Sürüs Anita, (surusanita@gmail.com)