JÁTÉKRA FEL!

Kőllő Csaba: Dixit, avagy mire gondolhatott a mesélő?… Asszociációs kártyajáték.

A játék neve, címe: Dixit, avagy mire gondolhatott a mesélő?… Asszociációs kártyajáték.

A játék pedagógiai célja: Mivel ilyen fajta kártyajátékkal ezek a nyolcadikos diákok még egyáltalán nem találkoztak, így nagyobb pedagógiai célt (első körben) nem is akartam kitűzni… Szerettem volna, ha a játék alatt a gyermekek minél jobban egymásra hangolódnak, miközben észrevétlenül is arra vannak utalva, hogy egy kicsit megmozgassák a fantáziájukat ezeknek különleges kártyáknak köszönhetően… Adott esetekben pedig kisebb párbeszédeknek a kialakítására is szorgalmaztam őket, hogy ne csak a kártyákon keresztül, de szóban is kifejezzék a gondolataikat…

A játék jellege: Kommunikációs

A baleseti kockázat szintje: alacsony

Szükséges biztonsági intézkedések: Mivel ezt a játékot egy vagy több pad körül ülve játszottuk, így nagyon minimális volt a fizikai sérülés kockázata. Viszont pszichikai téren, a játék közben oda kellett figyelnem arra, hogy a gyerekek egymás között türelmetlenségből vagy bármi más okból, a megjegyzéseikkel meg ne sértsék egymást… Próbáltam ilyen esetekben időben közbelépni, és helyes mederbe terelni a történéseket…

Résztvevők száma: 8 főnél kevesebb,

Résztvevők életkora: 14 évtől idősebb

Játékidő: 15+ perc

Helyszín: Elsősorban beltérben játszható

Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni

Eszközigény: A játékhoz a Dixit szépen illusztrált kártyáit használtuk… Mivel az alapjáték nem volt meg nekem, így a játékhoz szükséges szavazásokhoz egy általam készített színes, laminált, számos szavazó lapkákat használtunk… (A pontozást végül nem vettük véresen komolyan, így a játék során összegyűjtött pontokat nem jegyeztük fel, így nem volt szükségünk sem írólapra sem tollra.)

Technikai igény: Az osztálytermet egy picit át kellett rendeznünk az elején, hogy a terem közepére összetolhassunk négy padot… Hogy a játékban résztvevő 7-8 játékos mindenképpen láthassa majd azokat a dixit kártyákat, amelyekre a játék során szavaznia kell… és természetesen minden résztvevőnek széket is biztosítottunk, hogy kényelmesen helyet foglalva, minél jobban játékra tudjon koncentrálni…

Az előkészítés feladatai: A 2022.február 14-i iskolai ügyeletes teendőim úgy hozták, hogy a játék helyszínének szánt osztálytermet nem tudtam berendezni előre, így az elején egy kis testmozgás gyanánt pár perc alatt kialakítottuk az osztály közepén egy több padból álló sima felületet, amely köré székeket tettünk… Annyi előkészítést viszont tettem, arra az esetre, ha nagyon belemerülnék a játék közbeni szükséges fényképek elkészítésébe, hogy beavattam előre egy gyereket a tervembe a kiválasztott játékkal illetve annak várható szabályaival kapcsolatban, hogy szükség esetén ő vezesse helyettem a játékot… Volt olyan alkalom, amikor ő fotózott, és én helyette részt vettem a játékban a gyerekek között helyet foglalva…

Az előkészítéshez szükséges idő: Több mint 5 perc

A résztvevők bevonásának lehetőségei: Azt szerettem volna, ha ez a jó kis kártyajáték teljesen ismeretlenül hat majd a gyerekekre, így nem is terveztem előzetesen bevonni őket… Csupán egy tanuló volt, akit megkértem, hogy segédkezzen nekem, és ha kell, akkor olykor ő is fényképezzen. Illetve adott pillanatban helyettesítsen a játékvezetésben… Az egy jó ötlet lett volna, ha a játékhoz szükséges szavazó lapkákat nem én készítettem elő egy kis tervezéssel számítógép előtt, nyomtatás, laminálás, kivágás révén, hanem megbízok valakit vagy valakiket ezzel a feladattal…

A játék megnyitása, nyitánya: Örültem, hogy sikerült egy olyan játékot kiválasztanom, amelyet mint kiderült addig, senki sem ismert a résztvevők közül… Így a játék ismertetésének elején elmondtam a gyerekeknek, hogy most mesélni fogunk képekkel/kártyalapokkal… A játék során mindenki majd ott fogja találni magát a mesélő szerepében… Hisz a játék neve is azt jelenti, hogy – Ő mesélte – latinul… Ehhez használhatjátok bátran a fantáziátokat… A többiek eközben kipróbálják találni, hogy mire gondoltatok mesélőként…

A játék menete, játékszabályok:Ami a játékszabályokat illeti, ahogy mi játszottunk ezen a napon, azok a következők voltak: – ha te vagy a mesélő, akkor a kezedben tartott 6 kártya közül egyet kiválasztasz, majd mondasz vagy mutogatsz róla valamit. De ügyelni kell arra, hogy ez ne legyen se túl egyértelmű, se túl bonyolult, mert akkor a mesélő nem kap pontot. – a többieknek a te körülírásodra/szavaidra/ választaniuk kell a kártyáik közül egyet, amelyik szerintük a legjobban ráillik arra, amit a mesélőtől hallottak. Közben szem előtt tartva azt a szabályt is, hogy a most kiválasztott lapjukkal sikerül jól félrevezetniük a társaikat, akkor plusz pontokra is számíthatnak. – a következő mozzanatban a mesélő összekeveri a saját kártyáját a többi játékos kiválasztott kártyáival, majd kirakja a padra sorban képpel felfelé (balról jobbra haladva egyes, kettes, hármas, stb. sorszámozott helyre)… Ezek után mindenki (a mesélőn kívül) megpróbálja megtippelni, hogy melyik lehetett a mesélő kártyája, amelyet a kis színes, számos lapkájával lefelé fordítva tesz meg… Ha mindenki megtette tétjét, a kis lapkák felfordítása után fény derül, hogy ki melyik kártyára tippelt, illetve a mesélő is bevallja/elárulja/ most már, hogy melyik volt az ő kártyája… Mi a játék élménye érdekében nem írtuk a pontokat, csupán észben tartottuk, A következőképpen pontoztunk (fejben): 3 pontot kap a mesélő, ha sikerült jól mesélnie, vagyis megosztotta a társaságot…, 0 pontot ha mindenki eltalálta a kártyáját vagy senkinek sem sikerült eltalálnia. A többiek esetében pedig, ha az aktuális játékos a kis lapkájával eltalálta a mesélő kártyáját, akkor 3 pontot, és további 1-1 pontot kapott, ha a játékostársaik közül volt olyan, akit sikerült jól félrevezetnie, vagyis tévesen az ő kártyájára szavaztak…

A játék során akadt sok vicces pillanat…

A játék lezárása: A játékot akkor tekintettük befejezettnek, amikor a 7 fős társaság már minden egyes tagja volt már mesélő, és így mindenki megtapasztalhatta, hogy a saját meséje/kitalált szavai/ mennyire voltak beszédesek a többiek számára egy adott kártyalap kapcsán… A pontok számolása itt teljesen mellékes volt a számunkra… Az élmény, a megtapasztalás volt most a lényeg…

Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Szeretném, ha a gyerekekben egy kicsit leülepedne a játék maga. És az élmény, amit szerzett illetve adott a résztvevőjének ez a különleges játék… Úgy terveztem, hogy a tanév végén újra játszatom velük… Kíváncsi leszek, hogyan fog változni akkor majd a hozzáállásuk ehhez a játékhoz?… Első tapasztalás után, ki hogyan fogja újrajátszani ezt a játékot?… Milyen taktikát fognak alkalmazni, ha az lesz a cél, hogy a pontok alapján nyerjenek?… Kinél lesznek olyan pozitív változások, amelyek még jobban elősegítik saját gondolataiknak kifejeződősét?… stb-stb.

Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Egy lehetséges variációnak tartom azt, ha magát a játékot mi készítenénk el, mi alkotnánk meg. Mi találnánk ki olyan képeket egy bizonyos téma vagy szavak köré csoportosítva, amelyeket később kinyomtatnánk kártya méretben, belaminálnánk… A gyerekek vennének részt tevékenyen a tervezésben és a kivitelezésben, én pedig csak koordinálnám őket a megfelelő minőségű cél elérésében… Véleményem szerint, az általuk kitalált és saját kezűleg elkészített kártyákkal még nagyobb öröm lehet majd játszani… ezt a bizonyos Dixit nevű játékot… A téma kiválasztásában lehet egy ötlet például… Mit jelent neked a boldogság?… Gyűjts ehhez kapcsolódóan 10-12 fotót, és küldd el… Akár egy osztályfőnöki óra keretén belül át is lehetne beszélni ezt a témát, a képek kiválasztása előtt… Szóval, maga a játék maradna a játékszabályaival együtt, de most már saját kártyákkal, olyanokkal amiket ők maguk gondoltak ki, és alkottak meg…

A játékvezető speciális feladatai: Egyik cél lehetne, tanulva a mostani játékvezetésemből, hogy lehetőleg még jobban felkészüljek a szabályokból, hogy olyan módon tudjam a gyerekek elé tárni azokat, hogy azt egyből megértsék… (Úgy érzem ebben még fejlődnöm kell.) Egy másik dolog, amire máskor több odafigyelést kell tennem, az… az esetlegesen előforduló olyan pillanatoknak az oldása, amikor egy játékos épp gondolkodik azon, hogy mit is meséljen el az általa kiválasztott kártyáról…, miközben a többiek már sürgetnék… Illetve megértetni minél egyszerűbben a gyerekekkel, hogy egy adott képről, igenis juthatnak eszünkben teljes más fajta gondolatok, és azok is lehetnek helytállóak az adott kiválasztott kártyával kapcsolatban… Még jobban érzékeltetni a gyerekekkel a játék során, hogy igenis figyeljenek jobban oda egymásra és tiszteljék egymás véleményét, gondolatait…

Egyéb/megjegyzés: Örültem, hogy részt vehettem ebben a képzésben… Úgy érzem ez a sok-sok játék, amelyeket a gyerekekkel kipróbáltunk az én fejlődésemet is szolgálta. A játékvezetés mellett, sok új dolgot tanultam magamról és a játékban résztvevő gyerekekről is egyaránt… Köszönöm az élményeket!

A játékot lejegyezte: Kőllő Csaba