JÁTÉKRA FEL!

Virágh Ilona Ágnes: Flúgos pingvin nép

A játék neve, címe: Flúgos pingvin nép

A játék pedagógiai célja: • Az újonnan beilleszkedő gyermekek beszoktatását segíteni az új közösségbe a játékkal, • közösségi érzés megteremtése, én-mi tudat erősítése, összedolgozás fejlesztése • együtt éneklés megszerettetése (kiscsoport) fejlesztése ( köz.-nagycs.), kicsik bevonása a közös éneklésbe. Együtt mozgás fejlesztése. • játékos mozgásfejlesztés – utánzásos mozgásformával (pingvin mozgása, külső tulajdonságai) • térirányok fejlesztése (középső – nagycsoportosok) • figyelem fejlesztés • beszédértés fejlesztése

A játék jellege: Együttműködési

A baleseti kockázat szintje: alacsony

Szükséges biztonsági intézkedések: • Felhívom a figyelmét a gyerekeknek, hogy a mozgásformák utánzása közben (kar mozgatása, láb mozgatása, pingvinjárás közben) figyeljenek a kisebbekre, kerüljék ki őket, mert ők lassabban tudnak haladni, nehezebben figyelnek a mellettük lévőkre. Kar-és láb mozgatásakor törekedjenek arra, hogy akkora hely legyen a társuk és ő közöttük, hogy ne üssék meg egymást. (De ezt a játék közben is folyamatosan tevőlegesen segítem, ha kell.) • A teremben lévő asztalok a jéghegyek ezeket kerüljék ki, asztal alá mászni tilos.

Résztvevők száma: 15-20 fő,

Résztvevők életkora: 5 évtől idősebb

Játékidő: 1-5 perc

Helyszín: A játék bárhol játszható

Helyigény: Nagyobb kör: Akkora hely, ahol a résztvevők hátra tudnak lépni

Az előkészítés feladatai: A teremben lévő asztalok, bútorok, szőnyeg, székek gyors áttekintése, elrendezése, hogy ne akadályozzák a szükséges mozgásteret, de megfeleljenek az általam betervezett, gyerekek által elképzelt jégvilágnak.

Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc

A résztvevők bevonásának lehetőségei: A csoportszobában a gyerekekkel közösen rakodunk el mindent a napi játéktevékenység után, a beszélgető kör előtt. A mostani játék előtt úgy vonom be őket, hogy: ússzunk el a jéghegyek mellé a pingvinekhez! Ti hol látjátok az úszó jéghegyeket? Így ők is meghatározhatják, hogy hol lesznek majd a (az asztalok) jéghegyek.

A játék megnyitása, nyitánya: A pingvinek mozgásának utánzásával együtt az új játék dalának eléneklése, bemutatása, hozzá tartozó játékszabályok elmondása, bemutatása.

A játék menete, játékszabályok:Nincs kötött térforma, a legjobb, ha a gyerekek elszórtan helyezkednek el. Én velük szemben, hogy mindannyian jól lássanak. • A közös éneklés előtt a pingvinek mozgásának, járásának utánzása együtt. Emlékeztek, hogy mozog a pingvin? Gyertek, változzunk pingvinekké! • Először én éneklem el az új dalt, majd ők is fokozatosan bekapcsolódnak. Hoztam nektek egy pingvines dalt, hallgassátok meg, utána próbáljátok majd velem énekelni! • A következő együtténeklés előtt elmondom az énekhez, játékhoz tartozó mozgásos feladatokat, szabályokat. Közösen felelevenítjük az irányokat is (jobb, bal). • Ezután közösen énekeljük a játék dalát, és végezzük a játékos utánzásos mozgásformákat.

A játék lezárása: A játékot addig játsszuk, amíg a kitűzött pedagógiai célokat meg tudom valósítani, illetve amíg érzem a gyermekek igényét a játékra. Ped.célok: új gyermekek bevonása a közös játék élményébe, közös éneklésbe, együttmozgásba, térirányok fejlesztése, beszédértés. Mivel az eredeti játéktól eltértem, és kissé átalakítottam a játékot a csoportom igényeinek megfelelően, így a játék lezárása: a mocorgó pingvinek, akiket észrevett a jegesmedve, a jéghegyek mellett a vízben kell úszkálniuk. A játék akkor ér véget, amikor már nincs több pingvin a szőnyegen, ami a havas terület, már mindannyian a tengerben úsznak – asztalok melletti linóleumos terület.

Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Minden gyermek visszajön a szőnyegre, csoportos és egyéni dicséret a betartott szabályokért, az egymásra figyelésért a mozgás közben, a dal közös énekléséért, játékban való részvételért. Szabadon megfogalmazhatják, ki, hogyan érezte magát a játékban, mi tetszett neki a legjobban.

Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Nem csak a teremben, hanem az udvaron is játszhatjuk ezt a játékot. Amikor már jól ismerik a játékot: új terület kijelölésével, új közös szabályok létrehozásával, új mozgásformák kitalálásával, amit a gyerekek javasolhatnak.

A játékvezető speciális feladatai: A szabályokat röviden határozzuk meg, olyat, amit a gyermekek már könnyen megértenek. Mindig csak 1 mozgásformát kössünk a már megismertekhez, lehet, de most nem érdemes kiesősen játszani. A legjobb, ha minden gyermek játékban marad, csak 2 térfelen. Azok akiket észrevett a jegesmedve, a vízben folytatják tovább a játékot. Így a bekapcsolódó új kiscsoportosokkal is megvalósul a kitűzött pedagógiai cél.

Egyéb/megjegyzés: A résztvevő gyermekek életkorától, ismereteitől, terhelhetőségétől, beszédértésétől függően alakulhat a betervezett játékidő.

A játékot lejegyezte: Virágh Ilona Ágnes