JÁTÉKRA FEL!

Gazdag János: kiszáll-beszáll

A játék neve, címe: kiszáll-beszáll

A játék pedagógiai célja: egymásra figyelés, kollektív tudat fejlesztése ritmustapsolás pontosságának fejlesztése új tagok nevének megismerése

A játék jellege: Bemelegítő, ráhangoló

A baleseti kockázat szintje: alacsony

Szükséges biztonsági intézkedések: Ne álljanak annyira közel az emberek, hogy tapsolás közben megüssék egymást.

Résztvevők száma: 8 főnél kevesebb,

Résztvevők életkora: 10 évtől idősebb

Játékidő: 1-5 perc

Helyszín: A játék bárhol játszható

Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni

Eszközigény: Jól olvasható kotta.

Az előkészítés feladatai: A feladathoz szükséges ritmusok megírása.

Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc

A játék megnyitása, nyitánya: Elmondani: Egy olyan ritmikai/zenei élményben lesz részetek, amiben közösen alakítjuk a zene fonalát.

A játék menete, játékszabályok:Játékszabály: A játékvezető kitalál (lehetőleg a foglalkozás előtt) 2 db 4/4-es ütemből álló ritmuskombinációt. Annyiféle kombinációt, amennyien részt vesznek a játékban. A résztvevők körben állnak, nem túl nagy távolságban egymástól. A résztvevők a megírt ritmuskombinációkból választanak maguknak egyet. Mindenkivel egyesével kipróbáltatjuk, szükség esetén javítjuk az általa választott részletet. A játékvezető beszámol 4-et egy általa választott tempóban, és mindenki együtt tapsol, mindenki a saját ritmusát. A körben előre megbeszélt irányban a játékosoknak be kell kiáltaniuk egy keresztnevet a csoportból, aki ezt hallva kiszáll. Ezután a következő jön, aki szintén mond egy nevet. Ha egy játékos már kiszállt, és meghallja a nevét, akkor visszaszáll a ritmusával az ütemnek megfelelő helyre.

A játék lezárása: A lezárás idejét a játékvezető határozza meg, megfigyelve a csoport reakcióit. (mennyire tudja fentartani a játék a figyelmet, mindenki megértette-e a feladatot.) A játék zárása abban körben történik, amiben a játékvezetőre kerül a bemondás, de név helyett visszaszámol 4-től, majd egyszerre befejezik a tapsolást.

Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: A ritmus pontosságának értékelése, és ki hogyan tudott visszaszállni. Mennyire figyelt a többiekre.

Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Ha a játékszabályok elsőre kicsit érthetetlennek tűnik, ebben az esetben rövid intervallumot határoznék meg a játékra, és mégegyer elmondanám elmutatnám a csoport tagjainak. Ha a feladat nem jár nagy megerőltetéssel a csoport tagjainak, abban az esetben a keresztnév bemondása mellett egy hangos vagy halk jelzőt is hozzárakunk, így aki a neve mellett hallja ezeket a hangerő jelzéseket, annak olyan hangerőben kell tovább játszani. Átalakítani lehet még dallamhangszerre 2 tetszőleges hangot kiválaszva azok közül a hangok közül, amit a játékvezető mond.

A játékvezető speciális feladatai: A játékvezetőnek figyelni kell a ritmus pontosságát, segítenie kell a játékosokat visszaszállni, és tempóban maradni. A nevek bemondásának tempóját sürgetni, ha már jól megy a játék, ezzel izgalmasabb lesz a feladat.

Egyéb/megjegyzés: A játék egy alapvető zenei képzettséget igényel. ( az adott személytől függően)

A játékot lejegyezte: Gazdag János