JÁTÉKRA FEL!

Hajdúné Gergő Andrea: Király mondja

A játék neve, címe: Király mondja

A játék pedagógiai célja: A figyelem, koncentráció fejlesztése, az irányok differenciálása, a térbeli tájékozódás (jobb/bal) gyakorlása.

A játék jellege: Bemelegítő, ráhangoló

A baleseti kockázat szintje: alacsony

Szükséges biztonsági intézkedések: Ha tanteremben történik a játék, akkor szükséges a padok és székek összetolása, hogy legyen elég hely a kör kialakításához. Ha délutáni a szabadidőben játszunk a gyerekekkel az udvaron vagy a tornaszobában, akkor nem igényel előkészületeket.

Résztvevők száma: 8-14 fő, 15-20 fő,

Résztvevők életkora: 5 évtől idősebb

Játékidő: 5-10 perc

Helyszín: A játék bárhol játszható

Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni

Eszközigény: Korona

Az előkészítés feladatai: Ha tanteremben történik a játék, akkor a padok és székek összetolása szükséges.

Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc

A résztvevők bevonásának lehetőségei: A gyerekek tudnak segíteni a padok és székek elpakolásában.

A játék megnyitása, nyitánya: A gyerekek körben állnak, úgy hallgatják meg a kerettörténetet.

Kerettörténet: A Király elhatározza, hogy átadja országát annak, aki a legalkalmasabb erre a címre. Próbára teszi a népét, ki tud a legjobban rá figyelni, ki tudja követni az utasításait.

A játék menete, játékszabályok:A Király különféle utasításokat mond a gyerekeknek, amit végre kell hajtaniuk, de csak akkor, ha a mondatot úgy kezdi: Pl.: Parancsolom, emeld fel a jobb kezed! Parancsolom, állj egy lábon!

Ha a mondat elején nem mondja, hogy parancsolom, akkor nem szabad végrehajtani az utasítást. Pl.: Guggolj le! Tapsolj egyet! Aki ekkor is végrehajtja az utasítást, az kiesik a játékból.

A játék lezárása: A játéknak akkor van vége, ha már csak egy résztvevő marad játékban, ő nyerte el a koronát, most ő lesz a Király.

Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Az kap dicséretet, aki a legjobban figyelt.

Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Nagyon sok variációval lehet játszani a játékot, attól függően, hogy mi a célunk.

• Ha a cél maga a játék élménye, akkor lehet úgy játszani. hogy nem esik ki senki. Ha elrontotta, akkor is tovább játszik a résztvevő, remélhetőleg annál jobban próbál összpontosítani. Tévesztéskor akár zálogot is adhat a hibázó játékos, amit később valamilyen feladat teljesítése után kaphat csak vissza. Ebben az esetben a játékvezető állítja meg a játékot, kinevezheti az új Királyt, az alapján, hogy ki volt a legügyesebb játékos.

• Ha olvasásóra elején egy konkrét meséhez szeretnénk kapcsolni a játékot, akkor játszhatjuk úgy, hogy a király helyett a ,,Róka mondja”, ,, Sárkány mondja” vagy bármelyik meseszereplő, mesétől függően válhat parancsolóvá.

• A játék egy újabb variációja lehet, hogy két szereplő adja az utasításokat. Amikor a Király mondja, akkor végre kell hajtani, de ha a Királyné mondja, akkor nem. A Király/Királyné lecserélhető bármely meseszereplőre (Medve/Róka, Tündér/Boszorkány, Vitéz/Sárkány), így tudjuk az aktualizálva felhasználni a tanóra elején vagy végén a játékot

• A játékot ünnepkörhöz aktualizálva is lehet játszani, Pl.: Ha a Mikulás mondja, akkor követjük az utasítást, ha a Krampusz mondja, akkor nem szabad cselekedni!

A játékvezető speciális feladatai: Figyelni kell arra, hogy szabályosan történjen a játék.

A játékot lejegyezte: Hajdúné Gergő Andrea