A játék neve, címe: Kinek kell a büdös bence?
A játék pedagógiai célja: • megmozgatás, felfrissülés • gyorsaság fejlesztése • jó hangulat teremtése
A játék jellege: Energetizáló
A baleseti kockázat szintje: alacsony
Szükséges biztonsági intézkedések: Legyen elérhető távolságban ragtapasz és jód, ha valaki futás közben elesne és megsebesül.
Résztvevők száma: 8-14 fő,
Résztvevők életkora: 10 évtől idősebb
Játékidő: 10-15 perc
Helyszín: Elsősorban szabadtéren játszható
Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye
Eszközigény: kisebb kavics vagy papírgalacsin
Az előkészítéshez szükséges idő: Nem szükséges előkészület
A résztvevők bevonásának lehetőségei: Mivel a játék osztályfőnöki óra keretein belül zajlik, és többször is játszottunk már, a gyerekek nagy része kifejezetten várja ezt az alkalmat. (Előre kérdezik, mit játszunk aznap.) A vizsgajáték napján éppen egészségnapi programok vannak az iskolában, ez a játék zárta le számukra a projektnapot.
A játék megnyitása, nyitánya: Mivel régiónkban igen elterjedtek és hétköznapiak a különböző invazív poloskafajok, és ezek a gyerekek (emberek) többségében undort váltanak ki, a keretmese a következő: Találtam egy büdös bencét (így hívják ugyanis a gyerekek ezeket a poloskákat.) Itt van a kezemben. Nekem nem kell, így …-nak adom. A kiválasztott személy természetesen nem akar majd egy büdös bencét ajándékba kapni, így megpróbálja megakadályozni, hogy hozzá kerüljön a rovar.
A játék menete, játékszabályok:A résztvevők körben állnak, maguk elé tartják két tenyerüket. A kör közepén áll az, akinél van a büdös bence, ami valójában egy kisebb kavics. Ő ettől meg akar szabadulni, ezért kimondja a nevét valakinek, akinek a kezébe akarja tenni a rovart. Ahhoz, hogy a megnevezett játékos ezt megakadályozza, valaki másnak a nevét kell kimondania még azelőtt, hogy a büdös bence a kezébe kerülne. Így a kör közepén állónak az új kijelölt játékos tenyere a cél. Ha a megnevezett játékos reflexszerűen elhúzza a kezét vagy ellép a helyéről, nem tudja megakadályozni, hogy hozzá kerüljön a büdös bence. Akihez a kavics kerül, annak utána egyből a körön kívül futnia kell egy kört, nehogy a körközépi játékos elkapja. Ha sikerül őt elkapni, akkor minden játékosnak helyet kell változtatnia. (Ez a poloskainvázió, ami mindenkit összezavar.
A játék lezárása: Ha a játékosok elfáradnak, lankad a kedvük vagy ha vége a tanórának, véget ér a játék. Nem győzelemre megy az eredmény, hanem csupán jókedv elérése és mozgás a cél.
Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Ebben az esetben nem kérek, mert az eredmény jól látható: A csoporttagok sokat mozogtak, futottak játék közben, így a kissé hűvösebb napon is kimelegedtek. A gyerekek élvezték a játékot. A kitűzött pedagógiai célok megvalósultak. Két gyerek nem állt be játszani, ők közben mással foglalták el magukat. Ez nem ennek a játéknak köszönhető, ők más játékokban sem vesznek részt szívesen.
A játékvezető speciális feladatai: A hűvösebb idő a játék elején, illetve a szabályok ismertetésekor hátráltató körülmény volt, mivel többen fáztak. Legközelebb érdemes jobban figyelni a megfelelő öltözetre vagy a játékot megelőzően egy bemelegítő játékot / gyakorlatot adni a csoportnak. A játék folyamán nagyon figyelni kellett arra, hogy ki az, aki kézelrántással vagy elmozdulással próbálja elkerülni a büdös bencét.
A játékot lejegyezte: Salamon Zsuzsa Terézia