A játék neve, címe: Ki nincs velünk?
A játék pedagógiai célja: Érzelmi, értelmi, anyanyelvi nevelés, fejlesztés. Szociális képességek fejlesztése. Érzékelés-észlelés fejlesztése.A játék szövegének rímjátékának hangsúlyozásával, valamint a játék élményével a közösségi érzés fejlesztése, az egymásra hangolódás, a helyzetkomikum érzékeltetése. Közös élményhez társuló tevékenykedéssel teremtő játék alakítása, ahol a gyermekek befogadó, közvetítő, alkotó szerepbe is belehelyezkednek, ezáltal is fejlődnek érzelmeik, közösségi kapcsolataik elmélyülnek. Nyelvi-kommunikációs fejlődés elősegítése, szándékos figyelem, emlékezet fejlesztése. Vizuális memória fejlesztése..A gondolkodás fejlesztése, fantázia, képzelet gazdagítása. Mozgásfejlesztés, térérzékelés, téri tájékozódás.
A játék jellege: Kommunikációs
A baleseti kockázat szintje: alacsony
Szükséges biztonsági intézkedések: Csoportszoba szellőztetése, megfelelő hely, nyugodt légkör biztosítása, eszközök előre bekészítése.
Résztvevők száma: 8 főnél kevesebb,
Résztvevők életkora: 5 évtől fiatalabb
Játékidő: 10-15 perc
Helyszín: A játék bárhol játszható
Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
Eszközigény: Nagyméretű kendő
Az előkészítés feladatai: A motivációhoz képek előzetes gyűjtése
Az előkészítéshez szükséges idő: Több mint 5 perc
A résztvevők bevonásának lehetőségei: közös képnézegetés
A játék megnyitása, nyitánya: Szabad játék során az előzőleg összegyűjtött erdei képek nézegetése, különböző fák megnevezése, felismerése. Az erdő a téma. Mi is látogassunk el az erdőbe. Erdei kép leleplezése. Ismert mondókára sétálunk a csoportszobában keringve az erdőig. Mondóka: Sétálunk, sétálunk, erdőt, mezőt bejárunk, hegyre, dombra felmászunk. Mikor aztán elfáradtunk, egy kis dombra lecsücsülünk, csüccs. Úgy alakítom a sorvezetést, hogy félkörbe, vagy körbe érkezzünk, létszámtól függően.
A játék menete, játékszabályok:A gyerekek kört, vagy félkört alkotnak, attól függően, hogy hányan játsszuk. Ismertetem a játékszabályt, elmondom a játékhoz tartozó szöveget: Választok egy önként jelentkező hunyót, aki kimegy a csoportból, amíg én egy másik önként jelentkező gyermeket letakarok egy nagyobb méretű lepellel. Ha ez megtörtént, behívjuk a hunyót: Jöhet a cica megsült a hurka. Közösen elmondjuk a hunyónak a játékszöveget: Az erdőben jártunk, keltünk, egy gyermeket elvesztetünk. Mondd meg kedves/hunyó neve/, mondd meg nekünk, ki az, aki nincs itt velünk. A hunyó körbenéz, ki az aki nincs a körben. Segítséget is kaphat, úgy hogy megnevezzük a letakart gyermek nemét./fiú vagy lány/ Ha kitalálta ki van a lepel alatt, megdicsérem és új hunyót választunk, másik gyermek bújik el a lepel alá.
A játék lezárása: Minden elveszett gyermeket megtaláltunk, most már elfáradtunk, megéheztünk, megszomjaztunk. Sétáljunk vissza az oviba. A gyermekek vizet isznak és gyümölcsöt esznek.
Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Megkérdezem, hogy tetszett-e a játék, ha igen, megígérem, hogy máskor is eljátsszuk.
Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Ugyanez a játék más kerettörténettel, más motivációval.
A játékvezető speciális feladatai: Figyelek arra, hogy minden önként jelentkező szerepelhessen. Segítséget nyújtok rávezető szavakkal annak, aki nehezebben találja ki, hogy ki van a lepel alatt, hisz a sikerélmény nagyon fontos része a játéknak. Segítségnyújtás lehet, hogy elmondom, hogy fiú vagy lány, a lepel alatt levő gyermek hangot ad, hang alapján könnyebben felismerheti, ha úgy sem megy, elárulja a gyermek a lepel alatt a saját jelét.
A játékot lejegyezte: Herjavecz Hajnalka