JÁTÉKRA FEL!

Sino Zsuzsanna Ágnes: A postás néha többször csenget…

A játék neve, címe: A postás néha többször csenget…

A játék pedagógiai célja: visszahúzódó gyerekek motiválása az együttműködés során, kudarckerülő magatartás csökkentése a feladat megoldása során , a hallott szövegértés fejlesztése az utasítások által, felfrissülés a mozgásos tevékenységek során, szókincsbővítés az angol szavak értelmezésekor, logikus gondolkodás fejlesztése , az előző ismeretek megerősítése az újonnan megtanult szavakkal, együttműködésre nevelés a csapatmunkában( lassabban haladók elfogadása) , fizikai teljesítmény fokozására nevelés a mozgásos tevékenység alatt, angol nyelv helyesírás fejlesztése az értelmes szavak összeállítása során,

A játék jellege: Együttműködési

A baleseti kockázat szintje: közepes

Szükséges biztonsági intézkedések: A baleseti kockázat minimalizálása érdekében a résztvevőknek felhívom a figyelmét arra, hogy amikor futva visszaérkeznek a csoportjukhoz, bal oldalon fussanak vissza,váltsák egymást , figyeljenek a társaikra és balról megkerülve a csoportot álljanak be a saját csoportjuk végére . Ezzel elkerülve az összeütközés lehetőségét.

Résztvevők száma: 8-14 fő, 15-20 fő,

Résztvevők életkora: 10 évtől idősebb

Játékidő: 10-15 perc

Helyszín: Elsősorban beltérben játszható

Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye

Eszközigény: 10 darab zsámoly csoportonként, 40 db rajzlap ragasztott betűkkel (vagy nagy alakú boríték egyik oldalára ragasztott betűvel) , 2 db Magyar Posta logó a postásoknak papírból ( a Magyar Posta logó az előző órán elkészíthető közösen a gyerekekkel, postaláda felírat vagy rajz (10 darab csoportonként), 1 db nyereménytárgy (jelen esetben becsomagolva),

Az előkészítés feladatai: A tornaterem fél pályáját be kell rendezni. Fel kell állítani 10-10 zsámolyt a pálya bal és jobb sarkába egymás mellé (gyerekek segítségével is lehet ) úgy, hogy velük szemben legyen a zsámoly bőrből készült felülete. Az eszközigények rajzlap,logó,postaládás papír,nyereménytárgy előkészítése. 10-10 darab betűt egyesével el kell rejteni a zsámolyok hátsó felébe.

Az előkészítéshez szükséges idő: Több mint 5 perc

A résztvevők bevonásának lehetőségei: A játékot megelőző órán (ez lehet osztályfőnöki óra is)mindenkinek rajzolnia kell rajzlapra egy postaládát,vagy egy kinyomtatott postaládát kell ráragasztani egy színes lapra.Mi az utóbbit választottuk. Illetve megkérek 2 tanulót ,hogy a Magyar Posta logóját próbálják szintén kiszínezni vagy lerajzolni. Én kinyomtatva adtam nekik oda.Csak színezni kellett. Előző órák alkalmával készítettem egy szociometriai felmérést is.(Ezt felhasználva alakítottam ki tudatosan a játékban a csoportokat).

A játék megnyitása, nyitánya: A játék előtt minden résztvevőnek elmondom, hogy a mai órának rendhagyó a helyszíne.(tornaterem a hely- és mozgásigény miatt)Illetve egy ismétlő órát tartunk. Az első lépésként kérek 2 önkéntest akiket megkérek arra , hogy az előzőleg közösen elkészített postaládás rajzlapokat rögzítsék minden zsámolyra.(előre rátettem a kétoldalú ragasztócsíkot). Így már nem zsámolyok, hanem postaládák lesznek. Eközben én az előzőleg elkészített szociometria eredményét figyelembe véve kialakítok 2 csoportot. Rámutatok a résztvevőkre és azt mondom, hogy te A csoport vagy te pedig B csoport. Az A csoport sorakozzon egyes oszlopban a baloldalon lévő postaládákkal szemben, a B csoport sorakozzon a jobb oldalon lévő postaládákkal szemben szintén egyes oszlopban. Önkéntesek közben visszaérkeznek mellém. Keretmese 1:Képzeljétek el,hogy az elmúlt időszakban a postás több alkalommal becsöngetett hozzám. Hozott egy levelet aminek a belsejében volt egy betű mellékelve. Ezt megtette 10 alkalommal is, vagyis kaptam 10 levelet 10 betűvel. Ezeket a betűket elrejtettem a postaládák mögé abban a sorrendben, ahogy én is kaptam a postástól. Az első játék befejezése után elmondok ismét egy keretmesét.Ez lesz majd a nehezítés! Keretmese 2:Kaptam egy 11.levelet is amiben megírták,hogy küldenek nekem egy nyereményt,ha az előző 10 levél betűiből kirakok egy értelmes angol szót. Hát én megnéztem,törtem a fejem és beküldtem a megfejtést!Ekkor mindkét csoportot odahívom a saját postaládájuk elé ahol már ott vannak a betűk.Háromig számolok és próbáljátok kitalálni a betűk segítségével, hogy mi is az a tárgy amit megnyertem. Az a csapat nyer aki hamarabb kirakja az értelmes angol szót.Számolok háromig majd kezdődhet az értelmes szó kirakása. 1-2-3 !

A játék menete, játékszabályok:A játékosok felsorakozva állnak a bal illetve jobb oldali postaládákkal szemben. A 2 önkéntest kinevezem postásnak és ráragasztom 2 oldalú ragasztóval a ruhájuk elejére a Magyar Posta logóját amit előző órán kiszíneztek. Ők lesznek a Magyar Posta megbízott ellenőrei és ellenőrzik a feladatmegoldás helyességét. Az egyik ellenőr az A csoportét a másik ellenőr a B csoportét.De még nem kell csinálniuk semmit, hanem ott várakoznak velünk a csapatoknál amíg el nem mondom a teljes játékszabályt. Minden csapattag kezébe kiosztok egy rajzlapot 1 db betűvel.A kezetekben láthatjátok azokat a betűket amiket én kaptam a levélben. Természetesen nem sorrendben.El kell szaladnotok egyesével a postaládáig ahová már elhelyeztük a megfelelő betűket érkezésük sorrendjében).Próbáld meg kitalálni,hogy melyik postaládában van az a betű amit a kezedbe adtam és helyezd el azt a láda elé.Ha eltaláltad a helyét a betűnek akkor a megbízott ellenőrök lezárják a ládát.Ha nem találtad el ,akkor nyitva marad.Igen ám,de mi van akkor ha már nincs több betű a kezetekben és a postaládák is nyitva vannak még? Akkor egyesével odafuttok a postaládák elé,és mindenkinek lesz egy lehetősége egy betű helyét megcserélni. Ezt addig ismétlitek amíg a megbízott ellenőr le nem zárja az összes postaládát Az a csapat nyer akiknek az összes postaládájuk hamarabb lezárul.Ez a játék első része. Ezután megkérem az ellenőröket ,hogy foglalják el méltó helyüket az A illetve B postaládák mögött. Tapsra indulhat a játék! Ha ezzel a feladattal készen van az egyik csoport ,akkor ők nyertek. Megtapsoljuk őket! Nehezítés következik figyelem!(Keretmese 2.) A 11. levélben megírták,hogy küldenek nekem egy nyereményt,ha az előző 10 levél betűiből kirakom a nyereményt jelentő értelmes szót. Hát én megnéztem,törtem a fejem és beküldtem a megfejtést!Ekkor mindkét csoportot odahívom a saját postaládájuk elé ahol már ott vannak a betűk.Háromig számolok és próbáljátok kitalálni a betűk segítségével, hogy mi is az a tárgy amit megnyertem! Az a csapat nyer aki hamarabb kirakja az értelmes angol szót. Számolok háromig majd kezdődhet az értelmes szó kirakása.1-2-3 ! (Megfejtés:COURSEBOOK)

A játék lezárása: Előveszem a becsomagolt nyereményt és megmutatom a gyerekeknek.Azt mondom,hogy még nem volt időm kibontani a nyereményemet,hiszen csak most hozták nekem az előző szünetben. Az a csoport aki előbb kitalálta mi volt az a szó amit beküldtem én is, jutalmul kibonthatja és letépheti a csomagolást a nyereményről. Ellenőrizzük, hogy valóban azt kaptam-e amit ígértek! A játéknak itt van vége!

Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Megdicsérlek benneteket,hiszen fantasztikusan teljesítettétek a feladatokat. Külön kiemelem az A csoportból XY-t,mert nagyon jól együttműködött a csapatával. A B csoportból kiemelem XY-t mert azt láttam, hogy ebben a játékban sokkal aktívabb volt,mint máskor. Frissebbnek érzed-e magad a játék után?Milyen szavakat javasoltok következő játékra?Ti is úgy érzitek,hogy könnyebb így az angol szavak helyesírását gyakorolni?

Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: a szavak lebetűztetése, megadott betűkből új szavak alkotása, a megadott szóval mondatok alkotása, a játék menete marad csak a betűk helyet szavakat hoz a postás(a cél értelmes mondat illetve mondatok alkotása),

A játékvezető speciális feladatai: A szabályokat többször kell ismételni,mert lehet,hogy valaki 2 betűt is tesz egy zsámoly elé.Pontos utasításokat kell ismételni,hiszen pont azért is találtam ki ilyen típusú összetett feladatot,mert sokaknak nehezen megy a hallott szöveg megértése vagy az angol szavak helyes leírása is gondot okoz. Az utasítást főként akkor kell még többször ismételni, amikor már nincsenek betűk a játékosok kezében és cserélgetni lehet a már rossz helyre rakott betűket ,hogy azok megfelelő helyre kerüljenek. Majd a nehezítésnél(keretmese 2) is el kell mondani többször,hogy most már a betűk jó helyen vannak ,de ebből kijön egy értelmes angol szó. Figyelni kell arra,hogy angol nyelvű értelmes szót alkossanak és ne magyart. Folyamatosan felhívom a gyerekek figyelmét a balesetveszély megelőzésére.

Egyéb/megjegyzés: Eddigi tapasztalataim szerint a gyerekek kedvelik a mozgásos ,cselekedtető játékokat.Tetszett nekik,hogy a tanult szavakat versenyezve,sok mozgással ismételtük át.

A játékot lejegyezte: Sino Zsuzsanna Ágnes