A játék neve, címe: Szópárbaj
A játék pedagógiai célja: Bemelegítés, ráhangolódás a tanórára. Szókincs ismétlése, gyakorlása. Használható az óra végén is, például feszültségoldóként.
A játék jellege: Bemelegítő, ráhangoló
A baleseti kockázat szintje: alacsony
Szükséges biztonsági intézkedések: Nincs szükség előzetes biztonsági intézkedésre. Természetesen a játék folyamán folyamatosan figyelned kell a játékosok fizikai és lelki biztonságára!
Résztvevők száma: 8 főnél kevesebb, 8-14 fő, 15-20 fő, 21-30 fő,
Résztvevők életkora: 10 évtől idősebb
Játékidő: 5-10 perc
Helyszín: Elsősorban beltérben játszható
Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
Eszközigény: Kétnyelvű szólista vagy ilyen listát tartalmazó könyv (pl Magyar-angol alap- és középfokú szókincsminimum c. kötet)
Technikai igény: Füzet vagy tábla, toll, kréta vagy filctoll a pontszámok vezetéséhez. Kényelmesebben játszhattok, ha minden játékosnak van széke, amire leülhet.
Az előkészítés feladatai: A résztvevők alkossanak 2 csapatot (tanteremben ez lehet például 1-1 padsor, vagy 1-1 sor játékos). Ha van önként jelentkező, kijelölhetsz játékvezetőt a játékosok közül is.
Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
A résztvevők bevonásának lehetőségei: Ha a csoport ismeretlen, és a könyvünkben több szinten is találhatóak szólisták, meg lehet kérdezni a játékosokat, hogy milyen szintű szavakat szeretnének. Esetleg választhatnak ők játékvezetőt, ha több önkéntes jelentkező van.
A játék megnyitása, nyitánya: Mondd el a játékszabályokat!
A játék menete, játékszabályok:A játékvezető a táblánál áll, felváltva kérdez a csapatoktól magyar szavakat a kétnyelvű szólistából. A csapatok feladata az, hogy megmondják a szavak célnyelvű megfelelőjét. Ha a csapat kitalálja a tőle kért szót, pontot kap. Szót rabolni a másik csoporttól nem lehet, csak érdekességként adhatja meg bárki más, miután a kérdezett csapat passzolt. (Bekiabálás esetén is a kérdezett csapat kap pontot.)
Segítségként, kérésre megadható a szavak kezdőbetűje és betűszáma. (A csapatok célnyelven kérhetik a segítséget.) A kezdőbetűt érdemes felírni a táblára és vonalkákkal jelölni a szavak számát, úgy, hogy mindenki jól lássa.
A játék lezárása: A játéknak akkor van vége, ha egy csoport 5 pontot szerzett.
Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Dicsérd meg a játékosokat, köszönd meg a részvételt, kérdezd meg, hogy hogyan érezték magukat, milyen tapasztalatokat szereztek, mit tanultak belőle, stb.
Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Ha a csoportok nagyon erősek, játszhatnak az első hibáig is. Hibának az számít, ha segítséggel sem jut eszébe a csapatnak a szó. Kisebbeknél vezesd Te a játékot, nagyobb gyerekek általában örülnek, ha közülük választasz játékvezetőnek egy önkéntes jelentkezőt. A kérdezett szavak lehetnek egy témakör vagy egy adott lecke szavai is, ha a célod ismétlés. A példaként említett könyv viszont azért lehet előnyös, mert sorban haladva egy adott betűnél a szavak nehézsége szinten belül a szerencsén is múlik, és azzal is színesíti a játékot, hogy többféle téma keveredik benne.
A játékvezető speciális feladatai: Érdemes a szabályokat fokozatosan ismertetni. Először csak egy utasítást kipróbálni, majd ha már mindenki számára érthető, hogy mit kell tenni, akkor bevezetni a következőt, és így tovább. Minél jobban megy a játék, érdemes annál gyorsabban vezetned a játékot. Ettől még izgalmasabb lesz a játék! Ha önkéntes jelentkező vezeti a játékot, akkor is folyamatosan figyelned kell a játék gördülékenységére. Például, ha szükséges, emlékeztesd a csapatokat, hogyan kérhetnek segítséget.
Egyéb/megjegyzés: ha van idő, játszhat a két csapat visszavágót is. Minél gyorsabban pörög a játék, annál több szót ismételnek át a játékosok. Igyekezz minél gyorsabban vezetni a játékot, ettől csak még izgalmasabb lesz!
A játékot lejegyezte: Papp Andrea