JÁTÉKRA FEL!

Némethné Annus Krisztina: Gurítsd a labdát

A játék neve, címe: Gurítsd a labdát

A játék pedagógiai célja: Csapatjátékok bevezetése, hajító és gurító mozdulatok gyakorlása, könnyű labdafogás egy vagy két kézzel. Vidám együttlét a sportnap alkalmából.

A játék jellege: Együttműködési

A baleseti kockázat szintje: alacsony

Szükséges biztonsági intézkedések: Felhívni a játékosok figyelmét, hogy próbáljanak egymásra figyelni a szaladgálás közben, a teniszlabdát ne dobják.

Résztvevők száma: 21-30 fő,

Résztvevők életkora: 5 évtől idősebb

Játékidő: 15+ perc

Helyszín: Elsősorban beltérben játszható

Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye

Eszközigény: gumilabdák, teniszlabdák (itt most 6 gumilabda és 21 teniszlabda), esetleg egy hosszú kötél a térfél jelölésére, ha nincs a tornateremben felfestve felezővonal

Technikai igény: egy síp

Az előkészítés feladatai: Kiválogatni a kellően pattogó gumilabdákat, 20 teniszlabdát

Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc

A résztvevők bevonásának lehetőségei: A kiválogatott labdák kihozása a szertárból.

A játék megnyitása, nyitánya: Párba állítottam a gyerekeket és így két csapatba osztódtak. A tornateremben fel van festve egy kézilabda pálya, így ennek a középvonalát használtuk térféljelzőnek. Minden csapat 3 gumilabdát kapott. (Az egyik 3 sárgát, a másik 3 pöttyöset, hogy könnyebb legyen az újrakezdés)

A játék menete, játékszabályok:Kerettörténet A nyugati varázsló nem csak elválasztotta a barátokat, párokat egymástól, de megpróbálta be is zárni a csapatokat. A csapatokat a labda alakú varázsgömbökkel gátolja a szabadulásban. A csapatoknak az a feladata, hogy térfelükről minden labdát átgurítsanak vagy átdobjanak a másik csapat térfelére. Az a csapat, akinek sikerül egy pillanatra minden labdától megszabadulnia, az pontot kap. Tehát a cél: mielőbb megszabadulni az összes labdától, ami a csapat térfelén van. Ha valamelyik csapatnál sikerül a labdanélküliség sípolok és a csapat pontot kap. A labdák kiindulóhelyzetbe rendezése után, új forduló indul. Szabályok: – kezdésnél minden csapatnál a saját 3 labdája van – a labdákat csak dobni és gurítani lehet – a labdát nem szabad rúgni – a játék sípszóra indul és 2 sípszóig tart egy menetidő – a 2 sípszó után már nem lehet elgurítani, dobni a labdát

A játék lezárása: Mivel kicsikről van szó, addig játszottuk, ameddig mindkét csapat szerzett pontot. Az első játékban 2:1, a másodikban és 3. -ban szerencsére sikerült döntetlent játszani 2:2-t. Gratulálok mindenkinek sikerült kiszabadulnia és visszatalálni a párjához.

Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: A győztes csapatot megtapsoljuk!

Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: 1. változat A nyugati varázsló nagyon rafinált, mert nehezített a szabadulás feltételein. A 3 labdát kicserélte 10 teniszlabdára. Így most minden csapatnak 10-10 teniszlabdája van kezdésnél. A cél ugyanaz, minden labdától, varázsgömbtől szabadulni kell. Egy kis módosulás van a szabályokban is! Szabályok: – kezdésnél minden csapatnál 10-10 labda van – a labdákat csak gurítani lehet (mivel a teniszlabda nagyobbat üt, keményebb) – a labdát nem szabad rúgni és dobni – a játék sípszóra indul és 2 sípszóig tart egy menetidő – a 2 sípszó után már nem lehet elgurítani a labdát

2. változat Újabb nehezítés, hogy csak egy varázsgömb van, egy nagy piros gumilabda, a középvonal közepére helyezve. A csapatok csak a teniszlabdákkal érhetnek a gumilabdához. Most az a csapat nyer, akinek a 2 perces játékidő végére nem lesz a térfelén a piros gumilabda. Szabályok: – kezdésnél minden csapatnál 10-10 labda van, középen a piros gumilabda – a játék sípszóra indul – a teniszlabdákat labdákat csak gurítani szabad – a piros gumilabdához csak a teniszlabdák érhetnek hozzá – a teniszlabdákat nem szabad rúgni és dobni – egy menet 2 percig tart, 2 sípszó jelzi a játékidő végét

A játékvezető speciális feladatai: A szabályok betartásának figyelése, éberen figyelni a labdamentes pillanatot és sípszóval jelezni azt. Az új játék indítása előtt ellenőrizni, hogy ugyanannyi számú labda legyen mindkét csapatnál. Érdemes egy próbajátékot játszani, főleg kicsi gyerekeknél.

Egyéb/megjegyzés: A játék megtanulása jól ment. Könnyen alkalmazkodtak a játék változatainak újabb formáihoz. Mivel több változatban játszottuk nem volt sok a 30 perc, nem unatkoztak. Nehezen hagyták abba. Láthatóan jól érezték magukat. A játék sikerét mutatja, hogy többször kérik azóta testnevelés órán, hogy játszunk olyat, mint a sport napon! Lejegyezte: Némethné Annus Krisztina A játék megtartásának dátuma: 2021. okt. 1. Leírás: 2021. okt. 14.

A játékot lejegyezte: Némethné Annus Krisztina