JÁTÉKRA FEL!

Sebestyén Tiborné: Boltos játék

A játék neve, címe: Boltos játék

A játék pedagógiai célja: Képzelet, emlékezet, gondolkodás, figyelem fejlesztése. Köszönési, kérési illemszabályok gyakorlása, elsajátítása. Szabálytudat alakítása.

A játék jellege: Kommunikációs

A baleseti kockázat szintje: alacsony

Szükséges biztonsági intézkedések: A játékosok figyelmét hívd fel a helycsere közbeni ütközés veszélyeire.

Résztvevők száma: 8 főnél kevesebb, 8-14 fő, 15-20 fő,

Résztvevők életkora: 5 évtől idősebb

Játékidő: 1-5 perc

Helyszín: A játék bárhol játszható

Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni

Eszközigény: kis kosár (elhagyható), párna vagy szék (elhagyható)

Technikai igény: Nincs szükség speciális eszközökre. Kisebb gyerekeknél párna, nagyabbaknak szék is megfelel kellékként.

Az előkészítés feladatai: Játék helyszínének berendezése. A játékosok számánál 1-el kevesebb párna elhelyezése a talajon kör alakzatban.

Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc

A résztvevők bevonásának lehetőségei: Egy játékos kivételével mindenki helyezze el a párnáját a kör alakzat 1-1 pontján, a talajon

A játék megnyitása, nyitánya: -Úgy gondolom ,hogy mindenki szeret vásárolgatni. esetleg van aki szeretne bolti eladó lenni. Most lesz lehetőséged a boltos játékot kipróbálni, ha velünk játszol. Vagy: -Óvodában, iskolában a tanult témához illesztve is játszhatjuk a gyerekekkel: Ezen a héten rengeteg zöldséggel megismerkedtünk. Most vásároljunk játékból belőlük! Ha van kedvetek, gyertek velem zöldségboltba! Vásároljunk.

A játék menete, játékszabályok:1.Először választunk egy vásárlót a játékosok közül. Lehet önálló vállalás alapján, vagy adott szempont szerint is./Aki a legmagasabb, aki fiú és a legfiatalabb stb. 2.A többiek üljenek le törökülésben a párnára. / bármelyikre/. A kör közepe felé fordulva helyezkedjünk el. Választunk a leülő játékosok közül egy eladót. A vásárló ki fog menni a szobából és csak akkor jöhet vissza ha hívjuk. 3.Mi kitaláljuk, hogy milyen boltot nyitunk. Bármilyen lehet, ötleteljünk, majd az elhangzottak közül egyet kijelölünk. Pl.: zöldségbolt, gyümölcsbolt, ,ruhás bolt /butik/, építők boltja, , pékség, cukrászda, autókereskedés stb. 4.Mindenki találja ki ,hogy milyen árucikk szeretne lenni ebben a boltban. PL.: -alma, körte, szőlő -Baba lego, labda, játékvonat -stb. Az árucikkek nevét az eladónak meg kell jegyeznie. 5.Behívjuk a vásárlót: „ Jöhet a cica megsült a hurka!” 6.A vásárló bejön, illedelmesen köszön, beáll a kör közepére. Az eladó visszaköszön és bemutatja a boltját és az árucikkek nevét felsorolja. Fontos, hogy nem sorban és ne áruljuk el ki, melyik áru nevét választotta. Pl: Jó napot kívánok!- vásárló. -Jó napot kívánok! Ön egy játékboltba lépett be. Ebben a játékboltban sok-sok szép játék van. Tessék választani, tessék vásárolni!- mondja az eladó. – Felsorolja az eladó ,hogy milyen játékok vannak most éppen: Pl.; Barbi baba, lego autó, játékmackó, cicás puzzle, Fekete Péter kártya 7. A vásárló 2 dolgot választhat. Aki a választott /árucikk/ nevét hallja, azonnal álljon fel és cseŕéljen helyet a másik „árucikkel”. A vásárlónak az a feladata, hogy minél előbb leüljön valamelyikük helyére, ha tud. Az eladó is árucikk a játék során. Ö is választ magának nevet és részt vesz a helycserélős játékban.

A játék lezárása: Ha le tudott ülni a vásárló, akkor ő a következő játékban árucikk lesz. Ha gyorsabbak voltak az árucikkek, és helyet tudtak cserélni, akkor ismét az eddigi vásárló megy ki és tér vissza az új boltba.

Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: A játék lezárásakor megdicsérjük az ügyes ,szabályokat jól betartó játékosokat. Az esetleges hibákat javítjuk, hogy a játék ne veszítsen izgalmasságából, titokzatosságából. Értékeljük az eladó munkáját, milyen ügyesen sorolta fel az árucikkek neveit. Pl.:Ne nézzen az eladó arra a gyerekre ,akinek éppen az általa választott árucikk nevét mondja.

Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Bármilyen más boltot ki lehet találni amit meg eddig nem próbáltak ki a játék során. / virágbolt, papír-írószer bolt stb. Nehezítésként lehet az áru pontos nevét is mondani, vagy a színét is megnevezni /kék Sellő Barbi baba/ Ha sok játékos játszik, akkor lehet több árut is vásárolni.(3-4) Lehet körben állva is játszani. Így több áru választása esetén könnyebb a helycsere. A kisgyerekek körében folyamatos nehezítési lehetőség a játékosok létszámának növelése.

A játékvezető speciális feladatai: Próbajáték felajánlása a játékszabály könnyebb értelmezése érdekében. Játék figyelemmel kísérése, döntési nehézségeken túllendíteni a játékosokat, és a megfelelő méretű hely biztosítása a balesetmentes játékhoz. A játék nehézségi szintjének fokozása vagy csökkentése.

Egyéb/megjegyzés: Az eladó, ha nem tudja felsorolni önállóan a boltja áruit, az árucikkek ( játékosok) besegíthetnek. A bolti eladó szerepét önálló vállalás alapján választjuk. Kisgyermekek esetén ,ha a csoportösszetételt jól ismerjük, először tudatosan választja a játékvezető a bolti eladót. Így könnyebben érthető és sikeres lesz az első játék is. A játékosok megtapasztalják az eladó szerepének fontosságát. Könnyen érthető, pergő és változatos játék.

A játékot lejegyezte: Sebestyén Tiborné