JÁTÉKRA FEL!

Szalontainé Varga Lea: Kiskakasok gyémánt félkrajcárjai

A játék neve, címe: Kiskakasok gyémánt félkrajcárjai

A játék pedagógiai célja: Színismeret fejlesztése, színek gyakorlása, figyelem-, összpontosítás-, koncentráció fejlesztése, türelem-, monotonitástűrő képesség-, kondicionális képességek fejlesztése a különböző mozgásformák által

A játék jellege: Egyéb

A baleseti kockázat szintje: alacsony

Szükséges biztonsági intézkedések: A csoportszobában az asztalokat, székeket a szoba egyik végébe helyezem, távol a játéktértől. Megfelelő teret biztosítok a játékhoz. A csoportszoba szőnyegét az esetleges baleset veszélye miatt feltekerjük és ugyancsak távol helyezzük el a játéktértől.

Résztvevők száma: 8 főnél kevesebb, 8-14 fő,

Résztvevők életkora: 5 évtől idősebb

Játékidő: 10-15 perc

Helyszín: A játék bárhol játszható

Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye

Eszközigény: Fehér öntapadós papírok, színes ceruza (a játék előkészületéhez szükségesek), színes korongos felmutató táblák (piros, kék, zöld korongokkal), török császár fejdísz

Technikai igény: Székek (piros, kék, zöld)

Az előkészítés feladatai: Elkészítem egyenként egy kb. 10×15 cm-es kartonpapírra a 3 színű korongos (félkrajcáros) felmutató táblákat. Előre megrajzolom a fehér öntapadós papírokra a korongok, vagyis a félkrajcárok kontúrját.

Az előkészítéshez szükséges idő: Több mint 5 perc

A résztvevők bevonásának lehetőségei: A figyelem felkeltése céljából, motiváló eszközként A kiskakas gyémánt félkrajcárja című mesét veszem újra elő, melyet a héten az állatok világnapja kapcsán dolgoztunk fel. A mese felelevenítése után, akinek kedve van készíthet magának gyémánt félkrajcárt. Mivel ez csupán egy kezdeményezés, tehát önkéntességen alapul, ezért respektálom, ha valaki nem kíván részt venni a játékban. Számára más olyan elfoglaltságot kínálok fel, ami ehhez a játékhoz szükséges teret nem veszi igénybe.(pl. a terem túlsó végében az asztalnál legózhat, kirakózhat stb.) A játékhoz az öntapadós félkrajcárokat az előkészítést (kontúrok megrajzolása) követően együtt készítjük el a gyerekekkel. Az előre megrajzolt korongokat a gyerekek maguk színezik ki attól függően, hogy hányan játsszák a játékot. Amennyiben viszonylag magas létszámmal játsszuk, megkérem őket, hogy válasszanak maguknak egy párt, vagy alkossanak egy 3-as csapatot, és mindkettőjüknek, vagy a csapatoknak, egyforma színűre kell, hogy színezzék a korongjukat. Csak piros, kék és zöld színek közül választhatnak. A motiváló rövid keretmesébe ágyazott játékszabály ismertetését követően játszható a játék.

A játék megnyitása, nyitánya: Színkeresős bemelegítő, ráhangoló játékkal kezdjük a játékot. Amikor felmutatok egy bizonyos színű félkrajcárt, keresniük kell 1 darab, a felmutató táblával azonos színű óvodai játékot a játékos polcokon. Ekkor már kellőképpen ráhangolódtunk a játékra, de a keretmesével még inkább motiválni tudom őket: Most előveszem a varázspálcámat, és mindenkit átvarázsolok kiskakassá. Én, a mérges török császár nem szeretem a kiskakasokat, főleg nem, ha azok repkednek. Nem engedem, hogy bármelyik kiskakas felszálljon a palotám ablakába, ezért ha felmutatom a pulóvereden lévő félkrajcároddal azonos színű félkrajcáromat, nem szálldogálhatsz tovább! Le kell ülnöd a földre! Ismertetem a keretmesével a játékszabályokat is egyben.

A játék menete, játékszabályok:A játékosok a csoportszobában azonos irányban lépkednek, repdesnek, tyúklépésben haladnak, futnak (lehet ezt is előre szabályba foglalni). Figyeljétek meg, és jegyezzétek meg nagyon, hogy milyen színű félkrajcár van a pulóveredre ragasztva. Amikor felemelem pl. a piros színű félkrajcáromat és dobbantok, mert én vagyok a mérges török császár, akkor a piros félkrajcáros kiskakasnak kell leülnie (ha ketten vannak, mind a kettőjüknek le kell ülnie, ha hárman, akkor mindhárman leülnek). A piros kiskakas(ok) ezután addig ülve marad(nak), amíg újra felmutatom a piros félkrajcárt. Ha kék színű félkrajcárt emelek a magasba és dobbantok, a kék félkrajcáros kiskakasnak kell leülnie, leguggolnia, fél lábra állnia, felemelnie a magasba mindkét szárnyát, vagy csak az egyik szárnyát stb. stb. A különböző mozgásformákkal új ingereket viszek a játékba, melyek motiváló erejűek lehetnek és nem unják meg olyan könnyen a gyerekek a játékot. A következő körben akár át is ragaszthatjuk a színes félkrajcárokat egyik pulóverről a másikra. Ezzel a figyelem fenntartása a célom.

A játék lezárása: A csoportom összetételét ismerve ezt a játékot mindenféle következmény és versenyhelyzet nélkül szeretném most játszani a gyerekekkel. Az elsődleges célom, hogy jól érezzük magunkat, valamint a korábban feldolgozott mesét továbbéljük. A játék végén a kiskakasok leülnek a kakasülőre, vagyis a padra pihenni.

Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Minden játék után megdicsérem őket. A varázspálcám segítségével visszaváltoznak óvodás gyerekekké. A szőnyeget visszaterítem, a kiskakasok körém gyűlnek, majd felelevenítjük, hogy kik voltak a játék résztvevői, vagyis milyen állatról van szó, melyik meséből jött el hozzánk ez az állat, milyen színű félkrajcárok voltak a kiskakasoknál. Ki hogyan érezte magát… Ezután visszarendezzük a csoportszobát az eredeti állapotába. A játék továbbéléseként a kellékeket kint hagyom az asztalon, bárki megnézheti, megfoghatja, felpróbálhatja, török császárrá változhat, valamint további színezőket helyezek ki az asztalra a mese szereplőiről.

Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Játszhatjuk úgy is a játékot, hogy pl. a zöld félkrajcáros kiskakasoknak zöld székre kell ülniük jelre (dobbantok és úgy mutatom fel a zöld kártyámat), a piros színű játékosnak piros székre stb. Itt figyelnem kell, hogy a székek miatt nehogy baleset történjen, valamint megfelelő számú és színű széket készítsek oda. A fokozatosság nagyon fontos, ezért először csak a piros színű székeket helyezem játékba. Ekkor a kék és zöld félkrajcáros kiskakasoknak még a földre kell ülniük, amikor felmutatom a kártyájukat. Csak a pirosak ülhetnek a piros székre. Aztán újabb színű széket teszek be, majd a végén mind a három színű szék játszik. Nehezebb szintre emelhetjük a játékot pl. azzal, hogy nem színeket mutatok a gyerekeknek, hanem megbeszéljük, hogy különböző jelre melyik színű gyémánt félkrajcáros kiskakasnak milyen mozdulatot kell tennie. Pl. 1 tapsra a piros gyémánt félkrajcáros kiskakas ül le, 2 tapsra a kék és így tovább. Újabb 1 tapsra az éppen ülve lévő piros gyémánt félkrajcáros kiskakasnak már fel kell állnia. A mozdulatot is lehet egyre nehezebb. Pl. fél lábon állás. (Ezt már inkább nagycsoportosokkal játszanám!)

A játékvezető speciális feladatai: Figyelnem kell arra, hogy az éppen ülve lévő játékosokra ne lépjenek rá a mozgásban lévő játékosok, ne történjen baleset. Erre már a szabályok ismertetésekor és a játék során szükség esetén többször is felhívnom a figyelmüket!

Egyéb/megjegyzés: A játék előzményeként a mese feldolgozása, maga az ismert mese motiváló erejű.

A játékot lejegyezte: Szalontainé Varga Lea