A játék neve, címe: Labdaelkapó
A játék pedagógiai célja: Ügyesség, figyelem, pontosság, gyorsaság, reflex fejlesztésére, a csapatszellem erősítésére, olyan csapatban/csoportban, ami idegen (három osztály vegyes csoportja)
A játék jellege: Energetizáló
A baleseti kockázat szintje: magas
Szükséges biztonsági intézkedések: Annak érdekében, hogy a baleseti kockázatot minimalizáljuk, a játék előtt figyelmeztetni kell a játékosokat az esetleges fej összekoccanásra, ezért óvatosságra kell inteni őket lehajoláskor. Pszichikai biztonság: inkább tornasor szerint álljanak a gyerekek, mert a véletlenszerű beállítás miatt alacsony a magassal szemben állt és ez félelemkeltő is lehetett akár.
Résztvevők száma: 8-14 fő,
Résztvevők életkora: 10 évtől idősebb
Játékidő: 15+ perc
Helyszín: Elsősorban szabadtéren játszható
Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye
Eszközigény: Labda
Technikai igény: Ha a 0 bemondását zene lejátszásával és leállításával akarjuk változatosabbá tenni, ebben az esetben okostelefon vagy rádiós magnó szükséges
Az előkészítés feladatai: Összehívni a résztvevőket, csoportokat alakítani.
Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
A résztvevők bevonásának lehetőségei: Résztvevők toborzása, csapatok alakítása.
A játék megnyitása, nyitánya: Mivel sportnapunk volt aznap már mindenkinek a könyökén jött ki a foci, a kosarazás és a tenisz. Ekkor jött az ötlet, hogy játszunk valami mást, elég volt elkiáltani magam, hogy: - gyertek, csapatjáték, labdaelkapós! Máris az unott fiatalok felugrottak és 10-en ott is termettek. Tehát nemcsak bemelegítésnek jó, hanem felfrissítőnek, energetizálónak.
A játék menete, játékszabályok:Két 5 fős csapatunk feláll a felezővonaltól 3-3 lépésnyire. A csapattagok sorszámot kapnak 1-5-ig, aszerint ahogy sorban állnak. A labdát a felezővonal közepére állítjuk, és a játékvezető, azaz én kiszólítom az azonos számmal rendelkező ellenfeleket. Aki gyorsabban elkapja a labdát azé a pont. Nehezítésképp egyszerre 2 párt is kihívok. Majd azzal nehezítjük, hogy nem szabad átlépni a felezővonalat és az is lehet pontszerző aki nem érte el a labdát, de meg tudja érinteni azt, akinél a labda van. A végére egy olyan szórakoztató változtatást hozunk, hogy egyszerre mindenkit kiszólítok a labdához, bárki elkaphatja a csapatának pontot szerezve.
A játék lezárása: Az nyer, aki 20 perc alatt a több pontot szerzi meg. Kieséses alapon is le lehet zárni a végén változtatással.
Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: A játék élményért is játszanak a gyerekek, jókat nevettünk együtt. Jutalom lehet a nyertes csapatnak egy-egy kisötös testnevelésből, vagy ha van nálunk valamilyen gyümölcs abból lehet köztük szétosztani.
Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Amin változtattam a Plüsselkapóhoz képest:
1. Plüss helyett labda 2. Kötél helyett sportpálya felezője 3. 6-6 fő helyett 5-5 fővel 4. Nem ők osztottak sorszámot egymás közt, hanem aszerint kaptak sorszámot, ahogy sorba álltak 5. Nem 0-t mondtam, hanem szimplán a következő körben bárki 3-ra elkaphatta 6. Pontoztuk a csapatokat 7. Nem gimisek hanem 6-7. osztályosok Kisebb korosztálynál magasabb a baleseti kockázat mivel a nagyobbak- gimisek- jobban vigyáztak egymásra a videóban a felsősök feje összekoccant amikor egyszerre lehetett kiszaladni. 8. Lehet zenével helyettesíteni a 0 bemondását, mikor mindenki elkaphatja a labdát
A játékvezető speciális feladatai: 2 csapatot kijelölni, szabályosan helyükre állítani. Játékszabály, módosítások, nehezítések ismertetése, sorszámok bekiáltása- párok kihívása, pontok hangos számolása. Esetleges szabályszegések miatti felszólítások.
Egyéb/megjegyzés: A játék a Plüsselkapó mintájára jött létre véletlenszerűen, mivel nem volt plüssjátékunk (amúgy épp a sportnap reggelén dobáltunk be az iskola kisbuszába 3 zsáknyi plüssjátékot egyesével a kárpátaljai gyerekeknek ), de labdánk volt, így azzal oldottuk meg.
A játékot lejegyezte: Kárpáti-Beneda Ágnes