JÁTÉKRA FEL!

Csizmadiáné Lancendorfer Anett: „Kútba estem” – A „Mély kútba tekintek” nevezetű körjáték továbbfejlesztett változata

A játék neve, címe: „Kútba estem” – A „Mély kútba tekintek” nevezetű körjáték továbbfejlesztett változata

A játék pedagógiai célja: Óvodás korú vegyes csoportra: Közösségépítő játék Értelmi képességek: aritmetikai gondolkodás Szociális képességek Kommunikációs képességej fejlesztése

A játék jellege: Együttműködési

A baleseti kockázat szintje: alacsony

Szükséges biztonsági intézkedések: Felhívom a kisgyerekek figyelmét, hogy „kihúzáskor” óvatosan bánjanak társaikkal.

Résztvevők száma: 15-20 fő,

Résztvevők életkora: 5 évtől idősebb

Játékidő: 10-15 perc

Helyszín: A játék bárhol játszható

Helyigény: Nagyobb kör: Akkora hely, ahol a résztvevők hátra tudnak lépni

Eszközigény: Sál, takaró, vagy bármilyen alkalmatosság a helyszín (kút) kiemelésére

Az előkészítés feladatai: Ráhangolódás, kellékek előkészítése, helyszín kijelölése

Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc

A résztvevők bevonásának lehetőségei: Differenciálás korcsoportonként, lehetőség szerint a nagycsoportosok bevonása, igényekhez mérten bárki bekapcsolódhat (résztvevők: vegyes óvodai csoport)

A játék megnyitása, nyitánya: Dal eléneklése közösen, körben állva, egymás kezét fogva,lassú séta: „Mély kútba tekintek”

A játék menete, játékszabályok:A gyerekekkel egy körben állunk, egy választott kisgyermek a „kútba esik”. A „beesett” gyermek a kör közepén marad, a többiekkel körben állva, majd egymás kezét fogva sétálunk a dalt énekelve. (Mély kútba tekintek). Amint vége a dalnak, a kútba esett gyermek „segítségért kiált”: „Kútba estem”. Mi, a körben állók megkérdezzük: „Hány méterre?”, majd a segélykérő 1-től 10-ig mond egy számot. (Korcsoportonként differenciálva, hiszen ha egy kiscsoportos esik kútba, neki nem kell nagy számot mondania). Amint megtudjuk, hogy hány méter mélyre zuhant, megkérdezzük tőle: „Ki húzzon ki?”. A segélykérő választ egy csoporttársát, így akinek a nevét mondja, odamegy hozzá, megfogja mindkét kezét és a többiek számolása alatt „kihúzza a kútból”. Igény szerint választunk új kisgyereket, aki kútba szeretne esni, de játszhatjuk úgy is, hogy az marad „kútba esve”, aki a társát segítette kihúzni.

A játék lezárása: „Húzz-húzz engemet” mondóka, majd a kört megtartva a szőnyegen helyet foglalunk, majd egy választott Varázsjátékkal (képzeletbeli meséink) zárom.

Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Minden résztvevő egyéni pozitív tulajdonságát kiemelve, közös értékelés a mese végén

Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: „Kipp, kopp, kopogok, találd ki, hogy ki vagyok” taktilis és auditív érzékelést fejlesztő játékkal. A történet ugyanez, de a kútba esett kisgyerek eltakarja a szemét, én választok némán egy másik kis pajtást, aki kihúzza őt a kútból. A kútban lévő gyermeknek fel kell ismernie az elhangzott mondóka alapján (Kipp, kopp, kopogok) ki lehet az a társa, aki jött segíteni.

A játékvezető speciális feladatai: Korcsoportonként differenciálás, SNI illetve BTMN gyermekekre kiemelt figyelem fordítása

A játékot lejegyezte: Csizmadiáné Lancendorfer Anett