JÁTÉKRA FEL!

Kiss Tibor Zsigmondné: Kecskebéka

A játék neve, címe: Kecskebéka

A játék pedagógiai célja: A résztvevők a szorzótáblát, ill. az osztást gyakorolják játékosan, miközben fejlesztem a figyelmet, és a koncentrációs képességet is.

A játék jellege: Együttműködési

A baleseti kockázat szintje: alacsony

Szükséges biztonsági intézkedések: Felhívom a résztvevők figyelmét, hogy helyváltoztatáskor figyeljenek egmásra.

Résztvevők száma: 8-14 fő,

Résztvevők életkora: 10 évtől idősebb

Játékidő: 5-10 perc

Helyszín: A játék bárhol játszható

Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni

Az előkészítéshez szükséges idő: Nem szükséges előkészület

A játék megnyitása, nyitánya: A játék előtt kártya lapokkal megtörtént a szorzótábla átismétlése, most pedig körben állva, játékosan gyakoroljuk. Ismertetem a játékszabályokat.

A játék menete, játékszabályok:A játékosok körben állnak. A játékvezető a kör közepéról irányítja a játékot. Akire rámutat, annak mond egy szorzást, pl. 5×5, ő leguggol, és a két szomszédja egymásra mutat, miközben gyorsan megmondják az eredményt. Aki gyorsabb volt és jó eredményt mondott, az a győztes, a másik egy életet elveszített. Mindenkinek 2 élete van. Ha a játékvezető elkiálltja magát, hogy kecskebéka, akkor gyorsan helyet kell cserélni a játékosoknak, és tovább folytatódik a játék. Ha elveszítette a két életét, akkor kiáll. Majd különböző nehezítésekkel újra kedjük a játékot.

A játék lezárása: A játéknak akkor van vége, ha két gyerek marad bent.

Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Megdícsérem a résztvevőket, a győztes pirospontot kap. Megkérdezem, hogyan érezték magukat, mit tanultak belőle.

Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: 1. nehezítés. Felezés. A felállás marad. Kiegészül azzal, hogy a játékvezető egy párosszámot mond annak, akire rámutat, de ő leguggol és az eredméyt, vagyis a szám felét a két szomszédnak kell megmondani. 2. nehezítés. Számszomszédok. Az eddigi felállás marad. A játékvezető mond egy számot akire rámutat, pl. 31. Ő leguggol. A jobb oldali szomszédjának a kisebb, a bal oldali szomszédjának a nagyobb számszomszédot kell megmondani. Ez már nagyobb odafigyelést igényel. Mindkét játék közben szintén elkiálltja magát a játékvezető, hogy kecskebéka, olyankor ismét helycsere történik és folytatódhat a játék tovább.

A játékvezető speciális feladatai: Fontos a szabályokat fokozatosan ismertetni. Először csak egy utasítást próbálunk ki, majd ha már mindenki számára érthető, hogy mit kell tenni, akkor bevezetni a következőt.

Egyéb/megjegyzés: A matematika nem mindenki kedvence, ezen belül is a szorzótábla sem könnyű nagyon sok gyereknek. Ezért jó, ha minél játékosabb formában gyakoroljuk, miközben a figyelmet és a koncentrációs képességet is fejlesztjük egyben.

A játékot lejegyezte: Kiss Tibor Zsigmondné