JÁTÉKRA FEL!

Papik Szilvia: Így terjed a pletyka…

  1. A játék neve, címe: Így terjed a pletyka…
  2. A játék pedagógiai célja: Figyelem fejlesztése, a gyerekek közelebb kerülnek egymáshoz, ezáltal a másság elfogadása a játék során, versenyszellem
  3. A játék jellege: Együttműködési
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: Nagyon figyeljetek arra, hogy ne lökd fel a másikat!
  6. Résztvevők száma: 21-30
  7. Résztvevők életkora: 10+
  8. Játékidő: 1-5 perc
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye
  11. Kellékigény: Kréta
  12. Technikai igény: nincs ilyen
  13. Az előkészítés feladatai: nem szükséges
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: nem szükséges előkészület
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: Ha nem egyforma a két csapat létszáma, az egyik diákot magam mellé állítom figyelőnek, segítőnek.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: Egy vidéki faluban vagyunk, ahol nagyon terjed a pletyka mindenkiről. A falu lakosainak nagy része öreg emberek– a mai foglalkozáson ti fogjátok alkotni az idős embereket.
  17. A játék menete, játékszabályok: 1. Két csoportra osztom a célcsoportom. Fiúk-lányok vegyesen. 2. A két csoportot egymással szembe állítom kb. 5 lépés távolságra. 3. A játékszabály alapját a szólánc című játékból vettem. A fokozatosság elvét követve a játékot egyszerűen úgy kezdjük, hogy az 1. idős ember elkezdi a pletykát és közvetlenül a mellette állónak adja tovább. Az 1. játékosokat kihívom magamhoz és mutatok egy cetlire leírt mondatot, szólást. Pl. a bárány megellett, sok lúd disznót győz, stb. Ezt kell továbbadni a következőnek. A játék egy sorverseny, de nagyon kell figyelni, főleg, hogy megfelelően legyen közölve a mutatott tartalom – azt is nagyon halkan, suttogva. Amint az utolsó embernek is odasúgnak, ő úgy jelez, feltartja a magasba a kezét. Meghallgatjuk, hogy helyesen hallotta-e a kapott mondatot Ha helyes, az a csapat nyert. Ha nem helyes, akkor a másik csapat – abban az esetben, ha az ő mondatuk helyes. Ha nem, egyik csapat sem nyert. Ezt krétával, a csapat előtt egy strigulával jelzem. Először még csak próba játékot játszunk. 4. A játékot addig játszatom, míg az egyik csapatnak minimum 2 strigulája nem lesz. Minden egyes játéknál az utolsó játékos az első helyére kerül.
  18. A játék lezárása: Örülök, hogy megértettétek a játékszabályt! Gratulálok a nyertes csoportnak, csapatnak!
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Megdicsérlek titeket! A többiek se csüggedjenek, mert nagyon ügyesen játszottak! A legközelebbi órán jöhet a visszavágó!
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: 5. *Nehezítünk a játékon úgy, hogy a csoport tagjai nem egymás mellett állnak, hanem egymással szemben egymástól távol (Kb. félpálya távolságra) – így a két csapat egy egész pályát elfoglal. A játékvezető középen áll, onnan adja az utasításokat. A pletykát pedig úgy kell eljuttatniuk a másik félhez, hogy szaladnak a saját tempójukban. Aki már suttogott az leguggol. A megadott helyet egy krétával felrajzolt vonal jelzi. Ugyanaz a szabály, mint az előzőnél, viszont itt fel kell hívni a figyelmet a balesetveszélyre, hogy nehogy a másiknak szaladjon a diák! *Az előkészületeknél segítségül kérem 1-1 diákomat, hogy segítsen felrajzolni a vonalakat, ahol a diákoknak kell felállniuk. Ez kb. 1-3 perc (szabadtéren megoldható hullahopp karikával)
  21. A játékvezető speciális feladatai: A játék ismertetése, kipróbáltatása. A játék folyamatos nyomon követése, figyelni, hogy a résztvevők betartják-e a játékszabályokat. Az előkészületek kivitelezése, szükséges eszközök előkészítése pl. cetlire szavak írása (több is, mint amennyi a játék). Figyelmeztetem a gyerekeket a balesetveszélyes helyzetekre, nehogy bekövetkezzenek!
  22. Egyéb/megjegyzés:
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Papik Szilvia