JÁTÉKRA FEL!

Petik Ákos: Ki nevet a végén, extra feladatokkal

A játék neve, címe: Ki nevet a végén, extra feladatokkal

A játék pedagógiai célja: A játék pedagógiai céljai: közösségépítés, figyelemfejlesztés, csapatszellem és motiváció építése.

A játék jellege: Együttműködési

A baleseti kockázat szintje: alacsony

Szükséges biztonsági intézkedések: Minden éles, vagy más, testi épségre hasonló módon veszélyes tárgyat el kell távolítani a játék helyszínéről.

Résztvevők száma: 8 főnél kevesebb,

Résztvevők életkora: 5 évtől idősebb

Játékidő: 10-15 perc

Helyszín: Elsősorban beltérben játszható

Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni

Eszközigény: 1 db játéktábla, 1 db dobókocka, kb. 20 db, különböző ábrákkal ellátott játékkártya, minden játékosnak 4 db azonos színű bábu

Az előkészítés feladatai: A játékhoz papír, íróeszköz, illetve olló segítségével körülbelül 15-20 darab, 5 vagy több különböző ábrával ellátott játékkártya elkészítése szükséges. Ez tetszés, illetve az alapanyagok rendelkezésre állása szerint helyettesíthető egy memóriakártya szett kártyáival is. Az elkészítésük után az egyes ábrákhoz különböző, a játékosok adottságaihoz mért feladatokat kell rendelni, és ezeket ismertetni kell a játékosokkal: például a virág ábrával ellátott kártya felhúzásakor a játékosnak mondania kell egy szólást vagy közmondást, vagy a kacsa ábrával ellátott kártya felhúzásakor egy, a játékvezető által feltett találós kérdésre kell válaszolnia. Az elkészített játékkártyákat ezután összekeverve, lefordítva egy pakliba kell helyezni a játéktábla mellé.

Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc

A résztvevők bevonásának lehetőségei: Nézzük meg, kinek a bábuja ér a leghamarabb a célba.

A játék megnyitása, nyitánya: Nagyon sokszor játszottuk már ezt a játékot. Remélem, hogy most is kedvetek lesz hozzá.

A játék menete, játékszabályok:A játékot 2-6 személy játszhatja. A játékosok a bábuikkal a választott színüknek megfelelő házikóba állnak, majd egy bizonyos, megbeszélt sorrend szerint egymás után dobnak a dobókockával. A játékosok a házikóból csak akkor léphetnek ki, ha a dobókockával hatost dobnak, ekkor egy tetszőleges bábujukat a kiindulómezőre helyezhetik, majd ismét dobhatnak, hogy onnan továbbléphessenek. A soron következő játékos a dobott számnak megfelelő mezőt lép előre a játéktáblán egy tetszőleges, a házikóból már kijutott bábujával. Ötös szám dobása esetén a játékosnak a kártyapakliból húznia kell egy játékkártyát, teljesítenie kell a kártyán lévő ábrának megfelelő, előre megbeszélt feladatot, majd a húzott kártyát a kártyapakli aljára kell helyeznie. Ha a megadott feladatot helyesen teljesítette, akkor öt lépést tehet meg előre egy tetszőleges bábujával, ha nem, akkor nem léphet egy bábujával sem. Hatos szám dobása esetén a játékos vagy kiléphet a házikóból egy ott lévő bábujával, és újra dobhat majd léphet ugyanazzal a bábuval, vagy pedig egy, a házikóból már kijuttatott bábujával léphet hatot, és újra dobhat majd léphet vele. Ha egy játékos a dobott számnak megfelelő lépésével egy olyan mezőre ér, ahol egy másik játékos bábuja már áll, akkor azt a bábut vissza kell helyezni a kiinduló házikóba, ahonnan csak hatos dobásával lehet ismét kiszabadítani. A játékot az a játékos nyeri, aki a leghamarabb ér a célba mind a 4 bábujával.

A játék lezárása: Értékelés: ki hogyan játszott, ki mennyire volt szabályszerű, és elégedettek-e a játék eredményével.

Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Megkérdezem, hogy a résztvevők hogyan érezték magukat a játék alatt.

A játékvezető speciális feladatai: Figyelni kell a durcás gyerekekre, akik nehezen fogadják el, hogy nem mindig nyernek a játékban, illetve az esetleges szabálytalanságokra, például nem megfelelő számú lépésre vagy nem megfelelően teljesített feladatokra.

A játékot lejegyezte: Petik Ákos