JÁTÉKRA FEL!

Reile Péter: Sportoljunk Ökosan!

A játék neve, címe: Sportoljunk Ökosan!

A játék pedagógiai célja: A játék célja, hogy a tanulók megismerjék az együttműködés örömét, mely a közös cél egyszerűbb és hatékony eléréséhez vezet. Ismerjék meg a mozgás fontosságát az ökológiai lábnyom csökkentése érdekében. és legyenek aktív a csapatmunkában. Legyenek képesek a megfelelő szabályok betartására, egymás elfogadására és az egyéni különbségek tiszteletben tartására. Végül, de nem utolsó sorban tanuljanak meg becsülettel győzni és tisztességgel veszíteni.

A játék jellege: Együttműködési

A baleseti kockázat szintje: közepes

Szükséges biztonsági intézkedések: A játék elején felhívom a tanulók figyelmét a sportjátékok veszélyeire és arra, hogy mnden esetben első saját maguk és a társaik biztonsága. Megbeszéljük, hogyha valaki rosszul érzi magát, azonnal álljon ki, ha pedig életet és testi épséget veszélyeztető hibát veszek észre, azonnal megállítom a játékot. Az indulásnál figyeljenek, hogy mindenki azonos oldalon induljon és térjen vissza, így elkerülhető az ütközés. A játéktér mellett egy elsősegélyládát elhelyezek és megkérem az elsősegélynyújtás-vizsgával rendelkező kolléganőmet, hogy segítsen. Végül, jelen van egy testnevelés szakos tanár is, akinek a képzése során el kellett sajátítani a sportsérülések kezelésének módszertanát.

Résztvevők száma: 15-20 fő,

Résztvevők életkora: 10 évtől idősebb

Játékidő: 5-10 perc

Helyszín: Elsősorban szabadtéren játszható

Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye

Eszközigény: A játékhoz szükséges négy darab kézilabda és huszonnégy darab kis bója. Élőhely-kártyák a csoportalakításhoz. Személyi feltételként még két segítőt neveznék meg felsőbb évfolyamokból.

Technikai igény:

Az előkészítés feladatai: A játék elején a játékvezető és a segítők elrendezik a bólyákat hat sorban, mindegyikben négy darabot. A labdákat az első bója elé helyezzük. A segítő diákok figyelik az esetleges szabálytalanságokat, emellett bemutatják a feladatokat minden kör előtt. Így velük átbeszéljük, mikor mit kell csinálni.

Az előkészítéshez szükséges idő: Több mint 5 perc

A résztvevők bevonásának lehetőségei: A játékról érdemes a megvalósítás előtt egy héttel ízléses és vonzó plakátot készíteni, melyben felhívjuk a figyelmet a verseny lehetőségére. Nálunk ez az alkalom szeptember tizenhetedikére esett, amikor ökoiskolaként Öko-napot tartottunk. Így a plakát témája az ökológiai lábnyom csökkentése és a mozgás fontosságra volt. Mivel ezen a napon nincsenek tanítási órák, nem szükséges időpontot egyeztetni. Más esetekben érdemes a jelentkezőkkel konzultálni ez ügyben, hiszen mindenkinek más-más délutáni elfoglaltsága van. A plakáton feltüntettük a díjakat és a dicsőséget, amit a nyertes csapat az osztályának szerezhet. Javaslatként érdemes megfogalmazni, hogy időjáráshoz illő, kényelmes ruhában jöjjenek, hogy ne ott kelljen átöltözni (szerencsére szép és napsütéses időnk volt). Nevezni lehet csoportokban, vagy egyénileg. Mi ez utóbbit választottuk. Mindenki egyénileg jelentkezett és a csoportokat ott helyben alakítottuk ki.

A játék megnyitása, nyitánya: A játék elején a jelentkezőket magam köré gyűjtöm, lefektetjük a biztonsági szabályokat és elmondom a legfontosabb balesetvédelmi tudnivalókat. Egy-két kérdéssel megbizonyosodom arról, hogy mindenki értette, mit kell csinálni baj esetén. Utána csoportalakító játékkal megalkotjuk a csoportokat. Jelen esetben négyszer öt fős csapatot. Ezen játéknál egy véletlenszerű csoportalakítási formát választottam, mivel úgy gondoltam, hogy minden tanuló képes együttműködni bármelyik társával. Ezzel lehetővé tettem, hogy a gyengébb tanulók is csapatkapitányok legyenek, és minél több társukat megismerik közelebbről. A következő kompetenciákat fejleszthetjük így: tolerancia, tisztelet és az egyéni különbségek értékelése. Sokféle csoportalakítási játék létezik, én egy egyszerűt választottam: mindenki húzott egy kártyát és azok kerültek egy csoportba, akik azonos élőhelyen lakó állatokat húztak (kép és név). Ezzel is igyekeztem az ökológia és a környezettudatosság fontosságára felhívni a figyelmet és közben megvalósult a tantárgyi koncentráció a természettudományokkal. Segítségképpen minden kártyán kicsiben szerepelt az élőhely neve is. [Óceánok-tengerek: delfin, tigriscápa, csikóhal, tengeri csillag, polip
Tavak, folyók: csuka, pisztráng, tonhal, ponty, hering
Szavanna: oroszlán, zebra, zsiráf, gazella, párduc
Esőerdő: tukán, papagáj, kígyó, leveli béka, jaguár]

A játék menete, játékszabályok:A balesetvédelmi intézkedéseken túl a következő játékszabályokat mondom el. Én mindig ügyelek a rövid és tömör megfogalmazásra, illetve szabályból sem szoktam sokat adni. 1. Egy kör az első sípszó elhangzásával kezdődik és a második sípszóig tart. 2. Minden körben más a feladat, ezt elmondom az elején. Ilyenkor mindenki nagyon figyeljen. 3. Csak akkor indulhat a következő, ha az előző beért a sor végére és előreadta a labdát. 4. Ha valaki kétszer szabálytalankodik (például kiüti a másik kezéből a labdát), kiállításra kerül. 5. A segítők bemutatják a feladatokat, így nem csupán szóban, hanem gyakorlatban is látják mit kell csinálni. 6. A közönség hangosan biztathatja a versenyzőket, de nem léphetnek a pályára. *** 1. kör: labdavezetés bóják között Az első kör célja, hogy a gyerekek gyakorolják a labda fogását és a labdavezetést. A feladat, hogy a bóják jobb oldalán futva vezessék a labdát a pálya végéig, majd visszafordulva a bal oldalon menjenek a sor végére és adják előre a labdát. Játékvezetőként folyamatosan figyelem a csapatokat a segítőkkel együtt. — 2. kör A labdát a hasukra téve pókjárásban kell megkerülniük a bóját. — 3. kör A labdát a térdük közé helyezve szökdellésekkel kell megkerülni a bójákat. Itt nagyon ügyelek, hogy valóban a térdük között szorítsák a labdát. Aki nem szabályosan szökdel, visszakerül a startra és újra kell kezdenie.

A játék lezárása: Az utolsó kör végén összeszámoljuk a csapatok pontjait. Értékeléskor csak pozitív visszajelzést adok, még a negyedik helyezettet is csak dicsérem: a szép labdavezetésért, egy-egy feladat hibátlan végrehajtásáért, vagy a sportszerűségért. Nagyon fontosnak tartom, hogy senki ne érezze magát rosszul az esetleges rossz helyezés miatt. Azok a tanulók, akik kevésbé képesek elfogadni ezt és vereségként élik meg, meg kell értsék, hogy nem lehet mindig mindenki első. A sportnak pontosan ez a lényege, hogy ha egyszer nem sikerült, sok gyakorlással még jobbak lehetünk. Díjat minden csapat kap, ezzel is erősítve azt, hogy igazából itt mindenki győztes. Tanárként sok olyan kognitív technikát ismerek, amellyel a „vereségből” is győzelmet hozhatunk ki. Ezek közül néhányat igyekszem tanulóimnak is megmutatni., elmagyaráztam, mit nyertek már csak azzal, hogy részt vettek.

Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: A verseny díjazása lehet bármi, ilyenkor egyenként lehet a csapatok egy-egy képviselőit szólítani, akik átvehetik a díjat. Azt gondolom, érdemes azonos értékű díjakat kiosztani, a győztes csapat jutalma az, hogy ők választhatnak először. A játék végén a gyerekek egy-egy törtát nyerhettek, amelyeket osztályaikkal elfogyaszthattak. Volt csokoládé, puncs, erdei gyümölcs, és barackos-karamellás is. A legtöbb pontszámot elért csapat választhatott először, utána a második helyezett, és így tovább.

Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: 1. A három kör tartalma bármi lehet, akár más tornaszerekkel is. 2. A csoportalakítás történhet kiszámolással, elrendezés alapján, mozaik és színek segítségével, vagy a „kettős kör” technikával is. Másik lehetőség, hogy nem véletlenszerű, hanem irányított a csoportalakítás. Ez esetben differenciálni lehet teljesítmény alapján (heterogén csoportok létrehozásával). Amennyiben van rá több idő, véleményvonalat is használhatunk. A szociometriai felmérésen alapuló csoportalakítás nem javasolt ennél a játéknál. 3. A nyeremények lehetnek újrahasznosított anyagokból készült tárgyak is.

A játékvezető speciális feladatai: A játékvezető feladatai a plakát elkészítésével kezdődnek, amely célja, hogy minél többen kedvet kapjanak a játékhoz. Utána következik a névsor összesítése és a megfelelő csapatlétszám és a csoportalakítás módszerének megállapítása. Gondoskodni kell a segítők személyéről és a kellékekről is, amelyeket a testnevelés szertárból kell kölcsönkérni. A játékvezetés után gondoskodni kell a nyeremények kiosztásáról és a kellékel visszajuttatásáról is.

Egyéb/megjegyzés: Ezt a sportjátékot iskolánk Öko-napján vezettem, mely során felhasználtam a képzésben tanultakat. Szerencsére a pandémia kitöréséig minden nyáron vezettem tábort, ahol vezetőként dolgoztam és az én feladatom volt a foglalkozások levezetése. Azokat a tapasztalatokat is beépítettem és ötvöztem az új ismeretekkel.

A játékot lejegyezte: Reile Péter