A játék neve, címe: Anca-Panca
A játék pedagógiai célja: A résztvevők megismerkedjenek egymással, memorizálják társaik neveit. A jobb és bal gyakorlása.
A játék jellege: Ismerkedős
A baleseti kockázat szintje: alacsony
Szükséges biztonsági intézkedések: Figyelem! Az „Anca-Panca” utasítás elhangzásakor helyváltoztatás történik, ezért mindig figyeljünk egymásra, hogy elkerüljük az ütközéseket.
Résztvevők száma: 8 főnél kevesebb,
Résztvevők életkora: 10 évtől idősebb
Játékidő: 15+ perc
Helyszín: A játék bárhol játszható
Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
Az előkészítés feladatai: Berendezni úgy a termet, hogy biztonságosan tudjunk játszani. Ezt a játékot állva, kört vagy félkört alkotva játsszuk.
Az előkészítéshez szükséges idő: Több mint 5 perc
A résztvevők bevonásának lehetőségei: A játék előtt egy asztal mellett, amit mindenki körül tud állni, mindenki előzetesen bemutatkozik , mesél valamit magáról. (Névtáblák is használhatók, de játéksorán már ne használjuk)
A játék megnyitása, nyitánya: Keretörténet: Hol volt hol nem volt, volt egy kis lány, akit úgy becéztek, hogy Anca (Anna). Nehezen barátkozott, mert sokan nem tudták megjegyezni a nevét így igazán barátai sem voltak. Ezért kitalált egy játékot, hogy minnél több gyereket tudjon megismerni és minnél több barátot tudjon szerezni. Így ismerkedett meg (Panna) Pancával is, akivel a mai napig is jóban vannak. Gyűjts te is minnél több barátot, ismerőst!
A játék menete, játékszabályok: A játékosok fél körben állnak, a kör nyitott részénél állva, irányítom a játékot. Úgy, hogy rámutatok az egyik játékosra és a következő szavak közül mondok egyet : pld: • Neved? (A játékosnak gyorsan rá kell vágnia a becenevét). • Balra (A játékosnak a tőle balra állónak a nevét kell mondania). • Jobbra (A játékosnak a tőle jobbra állónak a nevét kell mondania). • Az egyik játékos becenevét mondod. ( Annak, akinek kimondod a nevét, helyet kell cserélnie a jobb oldalán állóval, de csak akkor foglalhatja el a helyét, ha megmondja a nevét, ha elrontja meg kell fordulnia háttal a többieknek, és csak akkor fordulhat vissza, ha meghalja az Anca-Pancát.) • Anca-Panca (Ilyenkor a játékosok átszaladnak a kör egy másik pontjára, vagyis újból körbe állnak, de teljesen más sorrendben). Ezután egy másik játékosra mutatok, és újból mehet, előröl, a fentiek alapján. Nehezítésként: olyan kérdések is feltehetők a játékvezető által a csoportban rá mutatott játékosnak, hogy: • Milyen színű (itt a csoportodban az egyik becenevet kell, mond) pld: Flóri pulcsija/ nadrágja? • Milyen színű a (pld: Flóri) haja / szeme? Ha a rámutatott csoporttag nem tudja, kiről van szó akkor kiesett a játékból vagy zálogot esetleg valami feladatot kell elvégeznie (a feladatot az a játékos találja ki, akinek a nevét nem tudta.)
A játék lezárása: A játéknak nincsenek nyertesei és vesztesei, nem tétre megy, egyszerűen csak a játékélmény miatt játsszuk. Így a játékot bármikor abbahagyhatja a játékvezető. • Ha a nehezítéssel játsszátok a játékot, csak akkor lesz vége, ha elfogynak a résztvevők, vagyis csak egy játékos marad a végén.
Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Résztvevők dicsérete, tapasztalatok megbeszélése, játék értékelése, hasznossága.
Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Ha a résztvevők már ismerik egymást, akkor a játékot játszhatjátok kitalált nevekkel is (pl. mindenki választ magának egy állatnevet, gyümölcsöt, mesefigurát).
A játékvezető speciális feladatai: A szabályok fokozatos ismertetése. Először csak egy utasítást kipróbálni, majd ha már mindenki számára érthető, hogy mit kell tenni, akkor bevezetni a következőt, és így tovább. Folyamatosan figyelni kell a játékosok fizikai és lelki biztonságára is!
Egyéb/megjegyzés: Az eddigi tapasztalatok szerint a résztvevők szeretik ezt a játékot!
A játékot lejegyezte: Vagrin Éva