JÁTÉKRA FEL!

Szekeres Ferenc: Jól eső kibeszélés

A játék neve, címe: Jól eső kibeszélés

A játék pedagógiai célja: Az osztályközösség erősítése, egyéni pozitív megerősítés, jó élmények felelevenítése egymással kapcsolatban, azok verbalizálása, és hogy az érintettek mindenféleképpen hallják azokat a pozitív véleményeket, amiket általános helyzetben nem biztos, hogy elmondanának egymásnak.

A játék jellege: Kommunikációs

A baleseti kockázat szintje: alacsony

Szükséges biztonsági intézkedések: Mivel ez alapvetően egy nem mozgásos játék, így a fizikai biztonság kialakítása nem elsődleges, arra kell csak figyelni, hogy megfelelő helyük legyen a trióknak, hogy úgy tudjanak egymüttműködni (alapvetően beszélgetni), hogy abban ne zavarják őket más csapatok, és ők sem zavarják azokat.

Mivel ez egy kényes téma, olyan szempontból, hogy sokak számára nehezen megy mind a dicséret megfogalmazása, mind a befogadása, fontos, hogy nagyon komolyan vegyék a feladatot, ne vicceljék el, így elöljáróban mindenféleképpen biztosítani kell a nyugodt, közvetlen légkört.

Résztvevők száma: 8 főnél kevesebb, 8-14 fő, 15-20 fő,

Résztvevők életkora: 10 évtől idősebb

Játékidő: 5-10 perc

Helyszín: A játék bárhol játszható

Helyigény: Nagyobb kör: Akkora hely, ahol a résztvevők hátra tudnak lépni

Az előkészítés feladatai: Maga a játék nem igényel előkészítést, de ahogy egy korábbi pontban is említettem, a megfelelő légkör kialakítása (akár egy bevezető beszélgetéssel) nagyon fontos.

Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc

A résztvevők bevonásának lehetőségei: A játék előtt beszélgetés arról, hogy mit gondolnak a kibeszélésről, mit éreznek ezzel kapcsolatban.

A játék megnyitása, nyitánya: Mivel a játék előtt szót ejtünk a kibeszélésről, bele is vágok: Most kibeszéljük egymást, de nem akárhogyan, kizárólag pozitív dolgokat mondhattok egymásról.

A játék menete, játékszabályok:A gyerekek hármas csoportokat alkotnak, ha először játsszuk ezt a játékot, érdemes hagyni, hogy azok álljanak össze, akik amúgy is jóban vannak, később irányítottan is összerakhatunk egy csoportba gyerekeket. A hármas csapatok helyezkedjen el úgy, hogy egymástól távolabb legyenek, csapaton belül pedig két gyerek álljon egymással szemben, a harmadik pedig nekik háttal. A szemben álló diákoknak az a feladata, hogy beszéljék ki a harmadik, háttal álló diákot, aki bár háttal áll nekik, de hallja őket. Pl. „Mindig is tudtam, hogy Karesz nagyon segítőkész, de múltkor amikor megbotlottam a folyosón és elestem, pont ott volt és felsegített, egészen a tanteremig kísért, hogy biztos legyen benne, minden rendben van velem.”

Fontos, hogy most most kizárólag pozitív megerősítések, dicséretek, elismerések hangozhatnak el.

Egy ilyen beszélgetőkör 2-3 perces, ezután szerepcsere következik, így összesen kb. 6-10 perc a teljes játék, addigra mindenki sorra kerül. A cserét a játékot vezető pedagógus jelzi.

A játék lezárása: Amikor a 3. körnek is vége, egy nagy körbe állunk, és nagy csoportos megbeszélés következik.

Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: A játék után egy nagy körben megbeszéljük a következő kérdéseket:ű – Amikor te álltál háttal és rólad beszéltek, az milyen érzés volt? – Mi ment neked könnyebben, amikor te beszéltél ki mást, vagy amikor hallgattad? – Hallottál olyat, amin meglepődtél?

Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Az első játék során mindenféleképpen olyanoknak érdemes egy csoportban lenniük, akik jól ismerik egymást, de egy újabb játék során irányítottan olyanokat is egy csoportba lehet tenni, akikről úgy gondoljuk, hogy van valamilyen feladatuk egymással (pl. felmerült, hogy negatív módon beszélik ki egymás).

A játékvezető speciális feladatai: A játékvezető részéről kiemelt fontosságú az előkészítés és a megfelelő hangulat megteremtése. Játék közben érdemes járkálni, belefülelni a beszélgetésekbe, és ahol esetlegesen szükséges, vissza kell terelni a megfelelő mederbe a beszélgetést. Előfordul, hogy egy-egy gyerek elbohóckodja a dolgot, fontos az azonnali jelzés, emlékeztetni kell a játékszabályokra. A végén a beszélgetés is kiemelten fontos, kulcsfontosságú dolgok kerülhetnek elő, ami a közösség szempontjából kiemelten lényegesek lehetnek.

Egyéb/megjegyzés: Ez a játék leginkább úgy működik, ha a diákok ismerik egymást, így ismerkedős játéknak nem alkalmas.

A játékot lejegyezte: Szekeres Ferenc