JÁTÉKRA FEL!

Dr.Tóthné Lombay Katalin Boglárka: Helycserés támadás!

A játék neve, címe: Helycserés támadás!

A játék pedagógiai célja: Ismerkedés, szocializáció ( ha a szabály a név kimondása), reakciógyorsaság, futókészség fejlesztése, keringésfokozás, térbeli tájékozódás fejlesztése, testcselek gyakorlása, ügyességfejlesztés, motiválás, feszültség levezetés ,élményszerzés.

A játék jellege: Ismerkedős

A baleseti kockázat szintje: alacsony

Szükséges biztonsági intézkedések: Sima talaj, ütközésveszély elkerülése.

Résztvevők száma: 15-20 fő, 21-30 fő,

Résztvevők életkora: 10 évtől idősebb

Játékidő: 10-15 perc

Helyszín: A játék bárhol játszható

Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye

Eszközigény: Jelzőbója, síp (de ez lehet taps is!), de eszközök nélkül is megoldható.

Az előkészítés feladatai: a játéktér behatárolása (a tanulók bevonásával a bóják célhelyre lerakása)

Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc

A résztvevők bevonásának lehetőségei: Kerettörténet, keretmese elmondása.

A játék megnyitása, nyitánya: Érdeklődés felkeltése a játék iránt. Kerettörténet: Kedves osztály. Titeket ért az a megtiszteltetés, hogy az új James Bond filmhez a női főszereplőt ( általában lány osztályokban tanítok) illetve akár magát James Bondot is lehetőségünk legyen kiválasztani és elküldeni Hollywoodba a rátermettségét igazoló képeket. Érdemes küzdeni, játszani, hisz a hírnév kapujában álltok.

A játék menete, játékszabályok:A játék lényegének ismertetése. A fogó és a menekülő kiválasztása. Lehet: tanári döntés, egy tanuló kiválasztása és ő választ egy másik tanulót, de a tanár osztja ki a szerepeket, vagy véletlenszerűen ( mondjatok 2 számot, aki a naplóban azon a számon van az a 2 kezdő játékos, vagy dátum alapján ( hónap, nap). 10-12. évfolyamon lehet akár 2 fogó és 2 menekülő egyidejűleg. Többi játékos szimpátia alapján alakít ki párokat. Jelre a fogó kergetni kezdi a menekülőt, aki bármely párhoz beállva annak egyik tagjának kimondja a nevét, így váltja ki magát. Ha útközben megfogják, vagy nem jó nevet mond ki ,szerepcsere. Rögtön nem lehet visszaadni a megfogást. Cél, hogy minél több tanuló ismerje meg egymást. Lehet teljes névvel vagy keresztnévvel játszani.

A játék lezárása: – melyik párhoz álltak be a legtöbbször, kit választottak a legtöbbször ( miért lehet?) –kit nem fogtak meg egyszer sem?- ki hány ,, ütközetben” vett részt? – volt-e olyan akit nem választottak? (miért?) – ki/kik lehet James Bond lány, vagy a főhős? ( diákértékelés, tanári értékelés).

Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Kinek melyik játék változat tetszett, miért, melyiket játszanátok máskor is, óra elején vagy a végén, szerintetek mivel fejleszthető tovább a kiválasztott játék, milyen nehezítéseket/ szabályokat találnátok még ki? -pozitív megerősítések -bíztatás

Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: – Ha már jól ismerik egymást a tanulók, akkor a párok közé beálló ember ha az egyik kezét a homlokához teszi akkor az előtte álló lesz a menekülő, ha a tarkójához , akkor a mögötte álló. – a párok nem egymással szemben állnak, hanem egymás mellett guggolnak, vagy hasonfekvésben helyezkednek el és a menekülő, amikor leguggol vagy lefekszik akkor a középső emberből lesz az új menekülő. Érdemes minden kiindulóhelyzetet végigjátszatni, a akár 2-2 fogóval és menekülővel.

A játékvezető speciális feladatai: A párok elhelyezkedését úgy irányítani, hogy egyenlő távolságra legyenek egymástól, optimálisan töltsék ki a rendelkezésükre álló játékteret. A játék kezdetét és végét jelentő hangjel jól hallható legyen mindenki számára. A játék végi értékelésre hívjuk közel a tanulókat, bontsuk fel a játék alakzatát.

Egyéb/megjegyzés: Minden leírt variációban végigjátszottam az osztállyal ami kb 12 percet vett igénybe értékeléssel együtt. A játék elérte a célját pedagógiai szempontból és testnevelés óra szempontjából is, mert bemelegített az osztály.

A játékot lejegyezte: Dr.Tóthné Lombay Katalin Boglárka