JÁTÉKRA FEL!

Vitézné Gonda Gabriella: Ki lesz a kapitány?

A játék neve, címe: Ki lesz a kapitány?

A játék pedagógiai célja: Koordinációs készség fejlesztése, labdaérzék fejlesztése, memoriter tanulása, ritmusérzék fejlesztése (kisiskolás korban)

A játék jellege: Energetizáló

A baleseti kockázat szintje: alacsony

Szükséges biztonsági intézkedések: Figyelni kell az egymás közötti, legalább nyújtott karnyi távolságra, ami a biztonságos labdaátadáshoz , illetve leeső bombák esetében az összefejelés elkerüléséhez szükséges.

Résztvevők száma: 8-14 fő, 15-20 fő,

Résztvevők életkora: 5 évtől idősebb

Játékidő: 5-10 perc

Helyszín: A játék bárhol játszható

Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni

Eszközigény: Szivacslabdák vagy gömbölyded plüssök.

Technikai igény: Amennyiben szeretnénk zenei aláfestést hangulatkeltésként, akkor CD lejátszó,Bluetooth hangszóró,stb…zene lejátszásra alkalmas eszköz. (Karib tenger kalózai…)

Az előkészítés feladatai: :1. Megtanítjuk a gyerekeknek a játékhoz tartozó mondókát egy hajós keretmesébe ágyazva.(Pl. Kalózok bombákat hagytak a hajó fedélzetén. A rátermett kapitány ügyesen kikerüli a bombát és ő vezeti majd ki a hajót a kalózok karmai közül.) 2. Játékeszközök kiosztása. 3. A háttérben filmzene is szólhat

Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc

A résztvevők bevonásának lehetőségei: : A tanulók rendezik el egymás között, kinél legyen az induló bomba. Ha már több bombát/labdát vonunk be a játékba, akkor egyenletes távolságra kell elosztani a játékosok között.

A játék megnyitása, nyitánya: Keretmesébe ágyazott játékszabályok ismertetése. Esetleg hangulatkeltő zene indítása. A játékmester viselhet féloldalas szemkötőt vagy egyéb jelmezes kiegészítőt is akár! (távcső)

A játék menete, játékszabályok:Álljunk körbe! Figyeljetek arra, hogy kb.kinyújtott karnyi távolságra álljatok egymástól! Tanuljunk meg közösen egy rövid kis mondókát! Nálam van a bomba, nálad van a bomba, fogd meg gyorsan, add tovább, te lehetsz a kapitány!

A mondóka ritmusára adjátok tovább a bombát a tőletek balra álló tanulónak! Ha leesik a bomba, a lehető leggyorsabban vegyétek fel és adjátok tovább! Először csak lassan, majd egyre gyorsabban mondjuk a mondókát! Akihez az utolsó szótagra ér a bomba, annál robban fel a játékban, ő kiesik és már nem lehet a kapitány. A kieső játékosok mondják együtt a még versenyben lévőkkel a mondókát! A játék végére már csak egy valaki marad, akinek a szerencse kedvezett és egyszer sem robbant fel nála a bomba. Ő lett tehát a kapitány!

A játék lezárása: A kapitányt megtapsoljuk és tisztelgünk neki. Ő választhatja ki a következő játékkörben azokat, akik indítják a bombát. Pár percet beszélgetünk a játékról, ki hogyan érezte magát, mennyire izgult…?

Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: A legfontosabb, hogy élvezzék a játék izgalmát a gyerekek! Lehet hangosan szurkolni a játék vége felé, mikor már csak 2-3 játékos maradt bent a körben. A végén a közös taps frusztráció- feloldó funkcióként szerepel, így a gyerekek kitapsolják magukból az esetlegesen bennük maradó feszültséget, pozitív stresszt .

Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Ha nem akarjuk kiesésre játszani a játékot, akkor lehet zálogot adni kiesés helyett. Minden tanuló kap pl. 2 darab klasszikus piros-kék matematikai korongot, amit a zsebében tart. Mikor kiesne a játékból, odaad egy korongot a játékvezetőnek, így még marad egy élete. Ebben az esetben kevesebb tanulóval érdemes játszani a játékot, hiszen mindenki bent marad legalább 2 kör erejéig. A zálogot a játék végén különböző vicces feladatok elvégzésével lehet kiváltani pl.: 1 kör békaugrás a teremben, 10 fekvőtámasz, 1 vicc elmesélése stb…

A játékvezető speciális feladatai: : Figyelnünk kell arra, hogy az esetleg gyengébb kudarctűrő képességű gyerekekből milyen reakciót vált ki, ha kiesnek a játékból. Ha több ilyen tanulónk is van a csoporton belül, akkor érdemes a zálogos variációt választani.

Egyéb/megjegyzés: Én személy szerint nagyon szeretem a különböző mondókákat, rigmusokat a játékokban, mert kiválóan fejlesztik az olvasás tanításához szükséges részképességeket.(Tanítóként, fejlesztőpedagógusként egyaránt!) A játék funkcionálhat egyszerű kiszámolóként is. Lehet nehezíteni a játékon úgy is, hogy váltakozó irányban indul el a bomba.

A játékot lejegyezte: Vitézné Gonda Gabriella