A játék neve, címe: párlánc-láncpár
A játék pedagógiai célja: Koncentrációt fejlesztő; bemelegítés: keringés fokozó, erősítő hatású játék. Szabad tantárgyi átmenet: testnevelés órán a természettudomány és a biológia órán megszerzett tudás alkalmazása, rögzítése. Csapatjáték.
A játék jellege: Együttműködési
A baleseti kockázat szintje: közepes
Szükséges biztonsági intézkedések: Felhívom a figyelmüket a balesetek elkerülésére. Mire figyeljenek oda, mit ne csináljanak. Pl.:
– amikor a soron következő pár felveszi a kötelet, mindig feszített helyzetbe legyen, hogy ne akadjon be a hasonfekvő társak fejébe, vállába, … – tartsák meg egymás között a megfelelő távolságot – a kötelet az átugrásnál térdmagasságig emeljék fel, ne magasabbra – haladjanak egyszerre a kötéllel, ne maradjanak le egymástól
Résztvevők száma: 8-14 fő,
Résztvevők életkora: 10 évtől idősebb
Játékidő: 1-5 perc
Helyszín: Elsősorban beltérben játszható
Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye
Eszközigény: Egy hosszabb ugrókötél, lehetőleg olyan, aminek a végén nincs rögzítő (fa, …)
Technikai igény: –
Az előkészítés feladatai: Egy rövidebb átmozgató bemelegítés a sérülések elkerülése miatt.
Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
A résztvevők bevonásának lehetőségei: A játék előtti közös átmozgató bemelegítéssel való ráhangolódás.
A játék megnyitása, nyitánya: Játékszabály ismertetése, tanulói bemutattatással szemléltetve. A szabályokat fokozatosan ismertetem, felhívva a figyelmet a balesetek elkerülésére. Első körben a játék alapverzióját játszatom (a tanult csontok, izmok nevei nélkül).
A játék menete, játékszabályok:Mindenképpen párosan kell hogy legyenek, de ha páratlan a létszám, akkor is van megoldás. (pl. csere, vagy én magam is részt veszek a játékban) Nagyon fontos, hogy ne maradjon ki senki a játékból!
Elhelyezkedés: A párok egymással szemben hasonfekvésbe ereszkednek, mellettük lévő társaiktól legalább 1 m távolságra. Az ugrókötelet az első pár elé a kijelölt helyre teszem teljes hosszában. Jelzésre az első pár felveszi a kötelet és társaik felett átfutással a sor végére kerülnek. Ebben a pillanatban a többiek felállnak, szembe fordulnak a köteles párral, akik a kötelet kb. térdmagaságig leengedve (kifeszített helyzetben) visszafutnak letenni eredeti helyére, miközben a többi tanuló átugrik a kötél felett. Az eszköz letétele után (kijelölt helyre) a pár a sor végére fut és elfoglalják ők is a többiekkel együtt a játék kiinduló helyzetét Ezután indulhat meg a következő páros, majd a következő és így tovább. Ez a játék alapverziója, amit először kipróbálunk egy viszonylag közepes tempóban.
Bonyolítva a játékot, kiegészítjük a természettudomány és biológia órán szerzett tudásunkkal a következő szerint: amikor az első pár megkezdi a játékot az átfutás közben is és vissza is mondanak külön-külön, egy-egy csontot vagy izmot. A következő párosnak az átfutás alatt meg kell ismételnie az előző pár által elhangzott csontok, izmok neveit, majd a visszaúton egy újat kell mondaniuk és így folytatódik tovább a játék az előre meghatározott ideig.
A játék lezárása: Ennek a játéknak több lezárási lehetősége is lehet.
Mivel elsősorban a célom a koncentráció fejlesztése, a játék öröme, ezért elegendő, ha a játék élményéért mindenféle következmény nélkül játszanak.
Ha versenyhelyzetet szeretnék teremteni akkor legalább 2 csapatot alakítok majd meghatározom, hogy a játéknak akkor van vége amikor minden pár 4x vagy 5x vagy x-szer elvégezte a feladatot. Az a csapat nyer, amelyik előbb fejezi be a játékot (természetesen a játékszabályok betartásával).
Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: A dicséret sohasem maradhat el és az is legalább ugyanolyan fontos, hogy 1-2 perc erejéig (addig kifújják magukat) megbeszéljük a játék tapasztalatait, hogyan érezték magukat, esetleg teret engedhetek nekik és az ő fantáziájuk által tovább gondolt játékot kipróbáljuk.
Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Alapverzió, illetve a tantárgyi átjárhatóság alkalmazása. Lásd a játék meneténél, szabályoknál leírva.
A játékvezető speciális feladatai: Nagyon fontos a fokozatosság elve. Először csak a lényegesebb szabályokat ismertetem. Ezután tanulókkal bemutattatom a játékot, közben mindenképpen felhívom a figyelmet a baleset elkerülésére. Pontosan megfogalmazom mire kell odafigyelni, hogy senki ne sérüljön meg (pl. hasonfekvés helyzetéből ne emelkedjen fel addig, amig át nem haladtak felette, vagy a pároknak alkalmazkodni kell egymáshoz, egyszerre kell a feladatot végrehajtaniuk hiszen, ha az egyikőjük lemarad az káoszt okozhat a játék további résztvevőinél). Ha már úgy látom, hogy biztonságosan megy a feladat, egy kis szurkolással, bátorítással növelhetem a játék intenzitását, izgalmát.
Egyéb/megjegyzés: Kipróbáltam ezt a játékot 6., 7., 8. évfolyamon is. Az első gondolatom az volt (mielőtt bármelyik osztállyal játszottuk volna), hogy a hatodikos korosztály fogja a legjobban élvezni. Nem teljesen így történt. A legnagyobb „vidámság” és a feladat gyors, pontos végrehajtása a nyolcadikosokra volt leginkább jellemző. Ettől függetlenül a visszajelzések és az órai hangulat azt mutatta, hogy szeretik, sőt igénylik is ezeket a feladatokat.
A játékot lejegyezte: Hochvárt Tímea Teréz