JÁTÉKRA FEL!

Molnár Andrea: Fél perces páros fogó. (Bárányterelő)

A játék neve, címe: Fél perces páros fogó. (Bárányterelő)

A játék pedagógiai célja: Mozgáskoordináció fejlesztése, gyorsaság fejlesztése, együttműködés és helyzetfelismerő képességek fejlesztése.

A játék jellege: Egyéb

A baleseti kockázat szintje: magas

Szükséges biztonsági intézkedések: Ha szabad téren vezetjük le a játékot, legyen a terület minél egyenletesebb. A legjobb valamilyen sportpálya a helyszínhez. A játék előtt hívjuk fel a résztvevők figyelmét arra, hogy fokozottan figyeljenek egymás és saját testi épségükre.

Résztvevők száma: 15-20 fő,

Résztvevők életkora: 10 évtől idősebb

Játékidő: 5-10 perc

Helyszín: Elsősorban szabadtéren játszható

Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye

Eszközigény: Síp, stopperóra, jelzőmez (Kisebb korcsoportnál a fogóknak szükséges lehet.)

Az előkészítéshez szükséges idő: Nem szükséges előkészület

A játék megnyitása, nyitánya: A résztvevők kényelmes testhelyzetben hallgassák végig a rövid játékismertetést, szabályokat, esetleg a kerettörténetet. Jelen esetben a tornaterem közepén helyezkedtek el. Kerettörténet: A juhászkutyák versenyeznek egymással, hogy ki tud több kisbirkát beterelni a karámba a lehető legrövidebb időn belül – fél perc -. Párokban mérik össze erejüket, gyorsaságukat. Amelyik kutyapár a legtöbb bárányt tereli be a karámba, az lesz a győztes. ( Jutalom gyanánt ők több finom falatot kapnak a gazditól.) A karám helye a játékvezető mögötti terület a pálya szélénél.

A játék menete, játékszabályok:A játéktér mérete: 10×20 méter A játékvezető kiválaszt két fogót, akik a játéktéren belül egymástól függetlenül megpróbálnak minél több résztvevőt megfogni. Akit megfogtak a játéktéren kívülre, a játékvezető mögé áll. Aki üldözés közben elhagyja a játékteret, vagy kilép abból, szintén kiesett. A játék sípjelre indul és fejeződik be. (30mp.) Az idő letelte után összeszámoljuk a kiesett játékosokat. Az a páros nyer, akinek a legtöbb megfogott játékostársa lesz. 3,4,5 pár fogó között dőlhet el a verseny. Attól függően, hogy mennyi résztvevővel játszunk, ill. mennyi idő áll rendelkezésünkre.

A játék lezárása: Amikor a játék végén minden fogópár szerepelt( ha elég idő áll rendelkezésünkre akár minden szereplő is sorra kerülhet), kihirdetjük a végeredményt, vagyis akik a legtöbb bárányt terelték be a karámba azok lesznek a győztesek.

Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: A számszerű teljesítmény mellett a hozzáállást is értékelem, valamint a lelkesedést. Akik a legtöbb játékost fogták meg azok jutalma: a következő alkalommal ők választhatják ki a játékot, amit játszani szeretnének. De jutalom lehet minden győzelemért egy-egy pont. 3-5 pontért lehet adni egy játékötöst, így azok is tudnak jó jegyet szerezni, akik a sportágakban testnevelés órán kevésbé jól tudnak teljesíteni. (Legtöbbször pár mondattal megbeszéljük azt is kinek, hogy tetszett a játék, mennyire fáradtak el, stb.)

Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Lehet variálni az időt. Lehet egy perc is de akkor inkább idősebb korosztályt válasszunk. Lehet egy fogó, vagy ha ketten vannak kézfogással is lehet játszani, de így lassabban haladnak. Végig is lehet játszani. Addig megy a játék amig mindenkit megfognak, és akinek a legrövidebb idő kellet mindehhez az lesz a győztes. Ez a variáció is nagyon fárasztó, inkább idősebb korosztálynak ajánlott (14 év felett).

A játékvezető speciális feladatai: A játék jellegéből adódóan talán a balesetveszélyre kell jobban odafigyelni és azonnal leállítani ha a resztvevők testi épsége veszélyben lehet. Ez főleg akkor fordulhat elő ha túl sok a résztvevő, esetleg túl kicsi a játéktér.

Egyéb/megjegyzés: A játék jellegénél azért jelöltem egyebet, mert több variáció is jellemző a játékra. Bemelegítő, mert a keringési rendszert ill. a vázizomzatot is ráhangolhatja a további feladatokra. Együttműködő, mert a fogópárok akár össze is dolgozhatnak amikor két irányból bekerítenek egy-egy barikát.

A játékot lejegyezte: Molnár Andrea