JÁTÉKRA FEL!

Ágfalvi Andrea: Titkos ügynökök akcióban- csatornás játék

A játék neve, címe: Titkos ügynökök akcióban- csatornás játék

A játék pedagógiai célja: Az együttműködés fejlesztése, a kivitelezés lehetséges sikeres módjainak felismerése, megvalósítása, a kudarcélmény feldolgozása, a csoportélmény megélése, a közösen elért siker megélése a cél.

A játék jellege: Együttműködési

A baleseti kockázat szintje: alacsony

Szükséges biztonsági intézkedések: Tereptárgyak eltávolítása, a szükséges játéktéren belül szabadon, akadályoztatás nélkül tudjanak mozogni, szinteltérések nélkül.

Résztvevők száma: 8-14 fő,

Résztvevők életkora: 7 évtől idősebb

Játékidő: 10-15 perc

Helyszín: A játék bárhol játszható

Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye

Eszközigény: Pingpong labdák (3 db fehér és egy narancs színű a tesztjátékhoz), két db közepes tál, csatornák ( pvc csövek vagy bútorcsomagolási derékszög idomok mérettől függően pár darab, de kevesebb legyen, mint a résztvevők létszáma minimum kettővel!, összesen 3 méter hosszban maximum, stopperóra vagy a mobiltelefon stopper funkciója.

Technikai igény: Nincsen technikai igény

Az előkészítés feladatai: Kellékek előkészítése

Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc

A résztvevők bevonásának lehetőségei: nem szükséges

A játék megnyitása, nyitánya: Magamhoz invitálom a résztvevőket a játéktér mellé és elkezdek mesélni nekik:• Titkos bázison vagyunk éppen, ahol titeket titkos ügynökké képeznek ki. A feladatotok nem lesz kisebb, mint megmenteni a Földet a pusztulástól. Ugyanis a világ nagy veszélyben van! Egy titkos laborban világhírű tudósok kifejlesztettek egy csodálatos erővel bíró folyadékot. Mindössze három darab ilyen csodagolyó elkészítéséhez szükséges anyagot találtak a Földön. Sajnos a folyadékról tudomást szerzett egy maffiacsapat, akiknek az a célja, hogy megszerezzék és megsemmisítsék, hogy ne lehessen béke a Földön. 1. A feladatotok az lesz, hogy surranjatok be a laborba, hozzátok el a három golyót, amikhez kézzel nem szabad hozzáérni, mert akkor megsérül a szerkezetük. A golyókat egyenként tudjátok kihozni a laborból, egy speciális csatornarendszer segítségével, amit a kezetekben tudtok tartani. Ha sikerül a maffiózók előtt kihoznotok a laborból mindhárom golyót és legalább az egyiket a speciális tálba juttatnotok, akkor a folyadék tartalma szétárad a Földön, és megmenekül minden ember. A laborban mindössze 7 percet tudtok majd tölteni, mielőtt bejutnak a maffiózó emberei. Most még itt a kiképző központban egyszer lesz lehetőségetek kipróbálni, hogy hogyan álljatok, mit hogyan csináljatok, hogy a golyócska ne essen le a továbbítás közben és hogyan tudjátok a tálba eljuttatni. Ha leesik a golyócska, akkor sajnos elillan az anyag belőle, anélkül, hogy be tudná tölteni a szerepét.

2. Akkor hát kezdődjön a próbakör, először a golyócska nélkül próbáljátok ki, hogyan tudjátok vajon továbbítani a speciális csatornákkal majd a nélkül a golyót, hogy leesne. Ha ezt kitaláltátok (egy percet kaptok a megbeszélésre), akkor adom a narancssárga golyót, ami csak a próbához készült, de nincs benne a folyadék. Próbajáték. 3. És most induljon a bevetés! Lopakodjatok el a laborig és az egyik golyócskát a csatornával kivéve a tárolóból, juttassátok el a céljáig! Ne felejtsétek, mindössze hét percetek és három golyótok van, hogy a küldetést sikerre vigyétek és megmentsétek az embereket! Óra indul!

A játék menete, játékszabályok: Próbakör: először a golyócska nélkül próbálják ki, hogyan tudják továbbítani a csatornákkal golyót anélkül, hogy leesne. A golyóhoz kézzel nem érhetnek hozzá, csak a csatornákkal mozgathatják. A golyó nem eshet le! Ha lesik, akkor vissza kell menniük a laborban lévő tálhoz és egy másik golyóval újra próbálkozni. a nélkül a golyót, hogy leesne. Egy percet kapnak a megbeszélése aztán a narancsszínű tesztlabdával egy próbajátékot játszhatnak a kiképzés részeként, mielőtt az éles bevetésre indulnak.

Éles bevetés: Lopakodjatok el a laborig és az egyik golyócskát a csatornával kivéve a tárolóból, juttassátok el a céljáig! Ne felejtsétek, mindössze hét percetek és három golyótok van, hogy a küldetést sikerre vigyétek és megmentsétek az embereket! A golyót pontosan a célnál lévő tálba kell juttatnotok, hogy kifejthesse a hatását! Óra indul!

A játék lezárása: Ha mindhárom golyót végigvezették a csatornákon, akkor lezárom a játékot attól függetlenül, hogy sikerrel jártak-e. Akkor is leállítom a játékot, ha letelt a hét perc. Akkor is leállítom a játékot, ha más az első vagy a második golyót sikerült leesés nélkül a célba juttatniuk. Nyitott kérdésekkel kipuhatolom, hogy a játékosokban milyen nyomot hagyott a játék, és kérdésekkel vezetem el őket annak felismerésére, hogy az igazi célja nem a golyó célba juttatása, hanem az összehangolt csapatmunka volt.

Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Sikeres küldetés esetén dicséret az összehangolt munkáért és erkölcsi győzelem is, hiszen megmentették az embereket. Sikertelen küldetés esetén tudatosítom a résztvevőkben, hogy az igazi cél nem a golyó eljuttatása, hanem az összehangolt munka, az egymásra figyelés, az együttműködés volt. Ha ez megvalósult, akkor a küldetés. sikeres volt! Ha nem valósult meg az együttműködés, akkor megbeszélni, hogy mi volt ennek az oka, és legközelebb mit csinálnának másképp a siker érdekében.

Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Ez a kerettörténet 7-13 éves vegyes korosztályú, koedukált csoport számára készült. Homogén csoport esetén lehet lányosra vagy még fiúsabbra szabni a történetet. Idősebb résztvevők esetén nehezítés lehet akadályterepen közlekedve (pl. lépcsőház, különféle bútorok, oszlopok, vagy szabad térben fák, kövek, bokrok képezte akadályokon át eljutni a célig.

A játékvezető speciális feladatai: Facilitátor szerepben maradni, hogy maguktól jöjjenek rá a megoldásra, a megvalósítási módokra. Leállítani a játékot esetleges kiéleződő viták miatt.

Egyéb/megjegyzés: A résztvevők azonnal bevonódtak, és nagyon élvezték a játékot.

A játékot lejegyezte: Ágfalvi Andrea