A játék neve, címe: Számszomszédos játék
A játék pedagógiai célja: Átismételni és gyakorolni az első osztályban tanult ismereteket.
A játék jellege: Egyéb
A baleseti kockázat szintje: alacsony
Szükséges biztonsági intézkedések: Felhívom a gyerekek figyelmét a székek körberendezésénél, hogy nagyon vigyázzanak egymásra. A szék mögé állva a támlát fogva vigyék úgy, hogy a lábak lefelé álljanak.
Résztvevők száma: 8-14 fő, 15-20 fő, 21-30 fő,
Résztvevők életkora: 7 évtől idősebb
Játékidő: 5-10 perc
Helyszín: Elsősorban beltérben játszható
Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
Eszközigény: Nincs szükség játékeszközre.
Technikai igény: Székek, a játékban résztvevők számának megfelelően.
Az előkészítés feladatai: A terem berendezése: a padok félretolása és a résztvevők számával megegyező darabszámú székek körberendezése.
Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
A résztvevők bevonásának lehetőségei: Segíthetnek a székek körberendezésében.
A játék megnyitása, nyitánya: A résztvevők leülnek, és megbeszéljük, hogy mit tanultunk tavaly a számszomszédokról.
A játék menete, játékszabályok:KERETMESE: Csiribú-csiribá, most számországban járunk. Képzeljük magunkat a számegyenes számainak! Én középre állok, rámutatok egy gyerekre, és mondok neki egy számot 1 és 20 között. Ő föláll, és azt mondja:- Én a … vagyok.( Az általam mondott szám.) Ekkor fel kell állnia a jobbra mellette ülőnek és azt mondani:- Én a kisebb szomszéd a … ( És kimondja az általam mondott szám kisebb szomszédját.) Utána a balra mellette ülő áll föl és mondja: – Én a nagyobb szomszéd a … ( És kimondja az általam mondott szám nagyobb szomszédját.) Ezután mindhárman leülnek, és én már mutatok is a következő gyerekre és mondok egy újabb számot.
A játék lezárása: Akkor zárom le, amikor már biztos, hogy legalább egyszer mindenkinek volt szerepe a számegyenesen, tehát felállt a játék során.
Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Megbeszéljük, könnyűnek vagy nehéznek találták-e a játékot. Ha sokan érezték nehéznek, akkor még több ismétlés, gyakorlás ( játék ) szükséges a számszomszédok terén. Ha könnyűnek érzik, akkor tovább léphetünk a páros-páratlan szomszédokra.
Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: – Egy piros és egy kék kártya bevezetésével a páros és páratlan szomszédokat is gyakorolhatjuk. Mi első osztályban a piros színt használtuk a páros, kék színt a páratlan számok jelölésére. Így miután a kör közepén rámutatok egy gyerekre, kimondom a számot, utána felmutatom a piros vagy a kék kártyát. Ha pirosat mutatok, akkor a mellette felállóknak a páros szomszédokat kell mondani, ha kéket, akkor a páratlan szomszédokat. – Számkörbővítés után ( nagyobb korcsoportoknál ) lehet játszani 10-es, 100-as, 1000-es számszomszédokkal is. Nagyobb számkörökben is használhatók 10-es, 100-as 1000-es feliratú kártyák, amit az előző változathoz hasonlóan mutatok fel, és a kártyán szereplő számnak megfelelően mondják a 10-es, 100-as vagy 1000-es számszomszédokat. – Ha kevesebben játszák, akkor lehet egysoros vonalban állni, mintha tényleg egy számegyenesen állnának, és a számot mondók előre lépnek a sorból.
A játékvezető speciális feladatai: Ha valaki hirtelen nem tudja valamelyik számszomszédot, akkor a mellette ülő segíthet (súghat) neki.
A játékot lejegyezte: Tóthné Gombkötő Alexandra