A játék neve, címe: Pokrócos névtanuló (Ponyva híján a Ponyvás névtanuló játékot átneveztük.)
A játék pedagógiai célja: A résztvevő osztályom új tanulókkal bővült, Nekik segítségképpen, hogy megismerjék az osztályt, megtanulják társaik neveit.
A játék jellege: Ismerkedős
A baleseti kockázat szintje: alacsony
Szükséges biztonsági intézkedések: A gyerekeknek elmondani, hogy az előre menetelnél figyeljenek egymás biztonságára, esetlegesen csúszhat a parketta.
Résztvevők száma: 8 főnél kevesebb, 8-14 fő, 15-20 fő, 21-30 fő,
Résztvevők életkora: 10 évtől idősebb
Játékidő: 5-10 perc
Helyszín: A játék bárhol játszható
Helyigény: Nagyobb kör: Akkora hely, ahol a résztvevők hátra tudnak lépni
Eszközigény: Egy nagyobb méretű pléd/pokróc.
Az előkészítés feladatai: Ha beltéren játsszuk, szükség van a terem átrendezésére. Nagyobb létszám esetén a térnek is nagyobbnak kell lennie. Padok és székek elpakolása közösen.
Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
A résztvevők bevonásának lehetőségei: A diákok segítenek berendezni a termet a játékhoz.
A játék megnyitása, nyitánya: Mondd el a játékszabályokat, illetve elmondani a játékban résztvevőknek, hogy mi ez a játék, miért játsszuk és miért lesz jó ez nekünk, milyen céllal választottuk nekik ezt a játékot.
A játék menete, játékszabályok:Az osztályt két egyenlő részre osztjuk. Középre beáll két felnőtt (az egyik én, mint osztályfőnök, másik a helyettesem). A gyerekek a földön guggolnak és nagyon fontos, hogy csendben vannak. Úgy helyezkednek el, hogy a két csapat egymás számára láthatatlan legyen oly módon, hogy a teret, egy pléd osztja ketté, melyet a jatékvezető(k) tart(anak).. Mindkét csapat mutogatással vagy suttogva kiküld egy játékost, akik szemben vannak egymással. 3-ig való számolás után a játékvezető és segítője leengedi a pokrócot és a két diák, aki szemben van egymással, rá kell, hogy vágja, amilyen gyorsan csak tudja a vele szemben ülő keresztnevét. Aki nyer, a másik csapat játékosát átveszi a saját csapatába.
A játék lezárása: A játék véget érhet úgy, hogy valamelyik csapatból elfogynak a játékosok. Ez főleg akkor következik be hamar, ha kevés játékos játssza. Nagyobb létszám esetén előfordulhat, hogy 15 perc után is nagyjából azonos a csapatok létszáma. Ekkor a játék lezárása akkorra tehető, ha érezhetően váltanának már más játékra a játékosok, úgymond kezdenek szétesni a csapatok.
Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Mindenképpen dicsérjük meg a játékosokat, köszönjük meg a részvételt. Kérdezzük meg, hogy hogyan érezték magukat. (Én a játék után külön az új tanulókat is megkérdeztem, hogy hasznos volt-e nekik, sikerült-e még több nevet megtanulniuk az osztályból.)
Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Esetleg keresztnevek helyett kérhetjük a játékosokat, hogy teljes nevet használjanak nehezítésképpen vagy ha kisebb csoportról van szó, akkor csinálhatunk egy memóriajátékos verziót úgy, hogy mindenkit elnevezünk máshogy, amire a játékosoknak pluszban emlékezniük kell. A gyorsasági faktor mellett így ez egy nehezítés lehet, mert ez még nagyobb koncentrációt igényel.
A játékvezető speciális feladatai: Kisebb gyerekeknél érdemes a játékszabályok ismertetése után egy próbakört játszani, hogy mindkét csapat, illetve minden csapattag számára világos legyen a feladat. Illetve buzdítani őket, hogy mindenki merjen vállalkozni, ne bújjon el senki szó szerint a másik játékos háta mögött.
Egyéb/megjegyzés: Nagyon jó hangulatú, vidám játékot ismerhettem meg, ami abszolút közösségépítő és segítő volt az osztályom és magam számára is, az iskolába való visszatérés első, tanulás nélküli napjain.
A játékot lejegyezte: Major Petra