A játék neve, címe: Számológépek
A játék pedagógiai célja: Értelmi képességek fejlesztése, matematikai tapasztalatok szerzése, számlálás gyakorlása, számképek felismerése.
A játék jellege: Bemelegítő, ráhangoló
A baleseti kockázat szintje: alacsony
Szükséges biztonsági intézkedések: A játékterület meghatározása, bútorok, székek, asztalok rendezése, a szőnyeg játékeszköz mentessé tétele, szabad terület biztosítása.
Résztvevők száma: 8 főnél kevesebb,
Résztvevők életkora: 5 évtől idősebb
Játékidő: 1-5 perc
Helyszín: Elsősorban beltérben játszható
Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
Eszközigény: Plüss dobókocka.
Technikai igény: Nincs szükség technikai kellékre.
Az előkészítés feladatai: A helyszín rendezése, biztonságos játékterület biztosítása.
Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
A résztvevők bevonásának lehetőségei: A játékosok a helyszín rendezésébe, elpakolásába való bevonása.
A játék megnyitása, nyitánya: Számlálás 1-től 10-ig, amíg elrendezzük a helyszínt. Számológépekké varázsolódtunk, mindent megszámolunk, mert erre vagyunk kitalálva, mint gépek.Mozgással is utánozhatjuk a gépek, robotok mozgását.
A játék menete, játékszabályok:A játékszabályok megbeszélése. A játékosok név szerint ismerik egymást, így a dobó játékos dobás előtt meghatározza, hogy kitől kér választ a dobás értékének meghatározásához. Helyes választ követően ő lesz a dobó és a válaszadó kiválasztásának meghatározója.A játék fokozásában a dobó azt is meghatározhatja, hogy a dobott számhoz mennyit adjon hozzá, esetleg,hogy ne a dobott számot mondja, hanem a hozzáadott összegbeli számot. A helyváltoztatás is beiktatható egy jelzésre, például a játékvezető áramszünetet kiált, ekkor átrendeződnek a játékosok a körben.
A játék lezárása: Áramtalanítás, gépek karbantartása, visszavezetés a szabad játékba, szerviz helyének meghatározása, barkácsoló játék felajánlása, papírtekercsekre a blokkok megrajzolása, számképes kártyajátékkal a gépek memóriájának fejlesztése.
Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: A közös játék megköszönése, a játékosok megdicsérése.
Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: A dobott összeghez feladatokat is lehet rendelni, például annyi guggolás, tapsolás, ugrálás, eszközök válogatása a dobott számnak megfelelően( gombok, kockák, lego, mágnes), szín meghatározása a dobókocka szerint, a válaszadó meghatározása a ruházat színe szerint, stb.
A játékvezető speciális feladatai: A játékosok fejlettségi szintjének megfelelően alakítani és változtatni a szabályokat, hogy mindenki számára élvezetes legyen a játék, sikerélményük legyen.
Egyéb/megjegyzés: A résztvevők szeretik a játékot, a begyakorlást követően azok a gyermekek kerülnek be egy-egy csapatba, akik hasonló képességi szinten állnak, mivel ismerik egymást, szívesen vetélkednek társaikkal.Szabad játékban is játszanak gépeset, ilyenkor egy begyakorlott játékos vezeti és tartatja be a szabályokat.
A játékot lejegyezte: Radics Ágnes