A játék neve, címe: Módosított hatos dobós, feltételes móddal, angolul
A játék pedagógiai célja: Nyelvtan fejlesztése (az angol feltételes mondatok níyelvtani szerkezetének gyakorlása, ismétlése)
A játék jellege: Egyéb
A baleseti kockázat szintje: alacsony
Szükséges biztonsági intézkedések: Tér-elrendezés (az asztalok összetolásakor, és a székek elrendezésekor az asztal körül, figyelni arra, hogy maradjon hely a teremben, az esetleges megbotlások/elesések elkerülése érdekében; mivel a játék ülve történik, nincs egyéb előrelátható kockázata.)
Résztvevők száma: 8 főnél kevesebb,
Résztvevők életkora: 14 évtől idősebb
Játékidő: 10-15 perc
Helyszín: Elsősorban beltérben játszható
Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
Eszközigény: 1 csoportnak 1 dobókocka, minden játékosnak egy papír, egyetlen 1 db toll a teljes csoporton belül.
Technikai igény: 2 asztal öszetolva, székekkel körbevéve (minden résztvevőnek 1 szék)
Az előkészítés feladatai: Összetolni 2 asztalt, amely körül székeket elhelyezni, minden játékosnak egy széket. Vinni 1 csoportnak 1 dobókockát, 1 tollat, a résztvevők számával megegyező számú (kisebb) papírlapot.
Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
A résztvevők bevonásának lehetőségei: A résztvevők segíthetnek az asztalok-székek elhelyezésében. Játék előtt memóriafrissítésként megbeszélés, kérdések azzal kapcsolatban, hogy mire emlékeznek a tanulók a már korábban tanult nyelvtani szerkezetből.
A játék megnyitása, nyitánya: Memóriafrissítésként kérdések feltevése az adott nyelvtani szerkezettel kapcsolatban (ki mire emlékszik belőle?). Segítségként 3 mintamondat felírása a táblára, a játék során kért 3 mondattal azonos nyelvtani szerkezetű 3 mondat: 1db. 1-es feltételes módban lévő mondat, 1 db. 2-es feltételes módban lévő, és 1 db 3-as feltételes módban lévő mondat. Figyelemfelhívás az igeidők helyes használatára, az adott nyelvtani szerkezeteknek megfelelően. (kerettörténet nincs ennél a játéknál, így rögtön a játékszabályok ismertetésével kell kezdeni). Elmondani, hogy a táblára felírt 3 mintamondat a táblán marad, segítségként, puskázási lehetőségként a játék során. Tilos ugyanazokat, vagy túlságosan hasonló mondatokat írni! Egy tanulót kijelölni (aki elsőként jelentkezik a fotózás feladatára): ő nem vesz részt a játékban, csak fotókat készít róla. A játékszabály elmagyarázása után kiosztani a papírlapokat, középen elhelyezni az 1 db tollat, a dobókockát odaadni a tőlem jobbra lévő játékosnak, majd félreállni.
A játék menete, játékszabályok:A hatos-dobós játékhoz hasonló játék - azzal a különbséggel, hogy itt nem számokat írnak a papírra a tanulók, hanem 3 különböző angol feltételes módban lévő mondatot: az ún. 1-es, 2-es és 3-as feltételes módok mindegyikével 1-1 mondatot kell kitalálniuk és leírniuk a játékosoknak. A feladat az lesz, hogy le kell írni a fenti 3 féle feltételes módnak megfelelő (first conditional, second conditional, third conditional), bármilyen témájú 3 mondatot, amilyet éppen ki tudnak gyorsan találni a játékosok, helyes nyelvtan és szókincs használattal, megfelelő helyesírással és pontozással. Mindig az kaphatja meg az íráshoz az egyetlen tollat, aki hatost dob a kockával. Úgy kell dobni egyet, hogy ne essen le a kocka az asztalról (csak ekkor érvényes a dobás), és a tőlünk jobbra ülő játékos elérhesse a kockát, mert az övé lesz a következő dobás. Mindenki egymás után egyet dobhat a kockával, sorjában, körbe haladva (jobbra). Aki elsőnek hatost dob, az elkezdheti írni a mondatait, de csak addig, amíg másvalaki nem dob ismét hatost. Ekkor a másik játékos ki kell, hogy kapja az író játékos kezéből a tollat, őneki azt kell engedni, hogy kikaphassa. Majd ez a játékos is addig írhat, amíg valaki más nem dob hatost, és így tovább. Amíg nincs újabb hatos dobás, addig az adott játékos írhat tovább, miközben a kocka halad tovább körben a többi játékos között. Mindenki akkor folytathatja a saját mondatait, amikor ismét hozzá kerül a kocka, ha sikerül neki hatost dobni. Az lesz a nyertes, aki legelsőnek befejezi a 3 mondatot - de csak akkor, ha helyesen írta és fogalmazta!
A játék lezárása: Akkor lesz vége a játéknak, amint valakinek sikerül befejezni a 3 mondatát. Ha úgy gondolja, hogy befejezte, akkor elkiáltja magát, hogy: "finished". Ekkor mindenki abbahagyja a játékot, megnézzük, hogy helyesek-e a mondatok. Ha helyesek, akkor kikiáltjuk a nyertest, ha nem helyesek, akkor folytatni kell tovább a játékot ott, ahol abbamaradt. A helytelen mondat helyett egy másik mondatot kell a továbbiakban leírnia az adott játékosnak ahhoz, hogy elfogadható legyen az ő munkája.
Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Jutalmazás: a nyertes órai munkájára/órai feladatra kap egy ötös osztályzatot. Utána feldolgozásként megbeszéljük azt, hogy hogyan érezték magukat a játékosok a játék közben, szintén angolul: volt-e valami, ami frusztrálta-e őket a játék során (pl. az, hogy írás közben át kell engedni a tollat másnak, volt-e vicces helyzet a játék során, ha igen, akkor mi volt a legviccesebb pillanat).
Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: A játékot szinte bármilyen nyelvtani szerkezet begyakorlásához, ismétléséhez lehet alakítani. De akár szókincs gyakorlásához is (pl. nem mondatokat írnak a játékosok, hanem 15 olyan melléknevet, amely személyleíráshoz használatos).
A játékvezető speciális feladatai: Meggyőződni arról, hogy mindenki megértette-e a játékszabályokat, figyelni és betartatni azokat a játék során.
Egyéb/megjegyzés: A célcsoport 17 éves, érettségi előtt álló játékosokkal, majdnem középfokon beszélik az angol nyelvet (B1-es szint), ehhez a szinthez igazodik a kissé bonyolult nyelvtani szerkezet, amelyet a játék során gyakoroltunk. Mivel több tanuló jár az adott csoportba, ezért 2 külön csoportban játsszák a játékot, 2 külön asztalnál.
A játékot lejegyezte: Béres Ágnes Edit