JÁTÉKRA FEL!

Magyar Miléna: SZIVÁRVÁNYOS SZÉKFOGLALÓ, mozgásos, helycserés játék

  1. A játék neve, címe: SZIVÁRVÁNYOS SZÉKFOGLALÓ, mozgásos, helycserés játék
  2. A játék pedagógiai célja: A közösséghez tartozás megtapasztalása, a közös játék örömének átélése, képességfejlesztések megvalósulása: nagymozgás, gyorsaság, figyelem, szabálytartás, önfegyelem, éberség, gyors reagálóképesség
  3. A játék jellege: Energetizáló
  4. A baleseti kockázat szintje: Közepes
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: Székek megfelelő elhelyezése, elég nagy legyen a kör. Cipőfűzők legyenek bekötve. Ne legyen akadályozó tárgy a közelben. A résztvevők ruházata megfelelő legyen a mozgáshoz. A körben se legyen akadályozó dolog (szőnyeg széle, nagyobb fűcsomó, gödör, stb.)
  6. Résztvevők száma: 15-20,21-30,30+
  7. Résztvevők életkora: 5+,7+,10+,14+
  8. Játékidő: 10-15 perc
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
  11. Kellékigény: Résztvevőnként 1 db műanyag kupak, 3 féle színből, egyenlően elosztva (több legyen, mint ahány résztvevő van!)
  12. Technikai igény: Résztvevőnként 1 db szék
  13. Az előkészítés feladatai: Terem kiszellőztetése, középen elegendő hely biztosítása a körbeüléshez. Kupakok előkészítése, résztvevők számától függően, 3 színből. Kültéren a székek előkészítése.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: A motiváció után, a résztvevők bevonhatók a székek körberendezésébe, kupakok kiosztásába.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: Motiváció: A székek köre lesz a szivárványkör. A résztvevők a színek (pl: piros, kék, zöld). A kupakok jelölik, ki milyen színű. Mindenki arra törekszik, hogy a szivárványkörben üljön, ám 1 valakinek nem jut hely.
  17. A játék menete, játékszabályok: A résztvevők körben ülnek a székeken, a szivárvány körben. Mindenkinek mond a játékvezető egy színt folyamatos sorrendben ismétlődve (piros, kék, zöld), a kosárból olyan kupakot kell kivennie, ez lesz az ő színe. (A kupak azért kell, hogy ne felejtsék el a gyerekek, hogy ki-milyen színű, és hogy a játékvezető is tudja ellenőrizni a játék során.) Egy valakinek nem jut hely a szivárvány ívén, de ő is le szeretne ülni, ezért középre áll, és elkiáltja magát, (piros, kék, zöld) színt mond. Ekkor az olyan színű kupak birtokosai felállnak, és egy másik üres székre átülnek, a középen álló is igyekszik helyet foglalni. Akinek nem jut hely, az áll középre. Ugyanarra a székre nem lehet visszaülni, akinek a színét mondják, mindenképpen fel kell állnia. Az győz, aki sosem áll középen, mindig talál széket magának. Balesetek megelőzésére vonatkozó szabályok: Nem lehet egymást meglökni, eltolni, székről lelökni, lehúzni. Aki előbb ráteszi a kezét a szék ülőkéjére, az ülhet rá. A székek előtt fékezzenek le, nehogy felboruljon a szék a nagy lendülettől. Óvodásoknak el kell mondani, hogy a kupakot tartsák a markukba zárva, hogy ne essen ki, mert baleset adódhat a keresgélő gyermek miatt. Tilos a kupakot a szájukba venni (fulladásveszély)! Nehezítés: A középen álló azt is mondhatja, hogy SZIVÁRVÁNY! ekkor MINDEN RÉSZTVEVŐNEK fel kell állnia, és másik helyre átülnie.
  18. A játék lezárása: Amikor a játékosok nem tudnak már figyelni, vagy láthatóan elfáradtak, vagy jelzik ezt, akkor a játékot abbahagyjuk. "Elállt az eső, eltűnik a szivárvány."
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Megkérdezzük, (a játékvezetőnek tudnia kell!) hogy ki volt az, aki mindig gyors és szemfüles volt, és mindig jutott neki hely a szivárványkörben, egyszer sem kellett a kör közepén állnia. Őket megtapsoljuk, a többieket pedig biztatjuk. Megbeszéljük, hogy miért tudtak ők nyerni (gyorsaság, figyelem, éberség, cselezés, stb.) Közös elpakolás.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Kisebb gyerekekkel úgy lehet játszani, hogy a kezükbe adjuk a saját jelzésüket, így nem felejtik el (színes kupakok, műanyag állatok, termések, magok, színes lego-k, kartonpapír korongra nyomtatott képek, stb.). Minden projekthez, területhez meg lehet találni a 3-4 megfelelő szót, pl: színek, gyümölcsök, állatok, anyagok, közlekedési eszközök, idegen nyelvű szavak, számok, összeadás-kivonás, tűzzel kapcsolatos szavak, vízzel kapcsolatos szavak, ünnepekhez kapcsolódó szavak, stb. Az idősebb gyerekek, felnőttek meg tudják jegyezni, így nem szükséges eszköz. Baromfiudvaros változat: a résztvevők lesznek az állatok: tyúk, kakas, csibe, kacsa váltakozik körben. I. Nehezítés: nem az állatok nevét mondja a középen álló, hanem az egyik állat hangját (kotkodács, kukurikú, csip-csip, háp-háp) II. Nehezítés: a középen álló azt is mondhatja, hogy bim-bam, ekkor mindenkinek fel kell állni és helyet cserélni (az állatok este, harangszóra bemennek a helyükre)
  21. A játékvezető speciális feladatai: A játékvezetőnek végig követni kell, hogy mindenki csak a saját jelzésénél álljon fel, viszont akkor mindig álljon fel. Kisebbeknél segít a látható jelzés, így lehet őket figyelmeztetni. Azt is figyelni kell, hogy ki az, aki nem állt egyszer sem középen, kik a győztesek a végén. A színt mondónak a kör közepén kell állnia! A kisebbek hajlamosak beállni egy társuk elé, és az ő színét mondani, majd a helyére gyorsan leülni. 🙂 Nagyobbaknál ezt már ne engedje a játékvezető!
  22. Egyéb/megjegyzés:
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Magyar Miléna