JÁTÉKRA FEL!

Bakonyi-Babos Beáta Krisztina: A postás mindig egyszer csenget

A játék neve, címe: A postás mindig egyszer csenget

A játék pedagógiai célja: Megfigyelőképesség és gyorsaságfejlesztés vidám színek és formák segítségével, páros-páratlan, illetve tanult szófajok megkülönböztetésének gyakorlása, ismétlése csoportban való együttműködés fejlesztésével.

A játék jellege: Együttműködési

A baleseti kockázat szintje: alacsony

Szükséges biztonsági intézkedések: Megfelelően elhelyezett, biztonságos, nem borulékony iskolai padok, kényelmes tanulói székek,

Résztvevők száma: 8 főnél kevesebb, 8-14 fő,

Résztvevők életkora: 10 évtől idősebb

Játékidő: 5-10 perc

Helyszín: Elsősorban beltérben játszható

Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni

Eszközigény: Osztályterem két-két vagy három-három egymással összetolt padja, összesen 4, illetve 6 és annyi szék, ahány résztevevő van a játékban, csengő, csengőalátét, egy piros-kék színű, kétoldalú matematikai korong, egy pakli gyümölcsös kártya ( páros-páratlan számosságúak), illetve a játék során, a főjátékban használatos pakli szófajkártya; főnév/ige vagy ige/melléknév vagy főnév/melléknév párosítással.

Technikai igény: Nem igényel.

Az előkészítés feladatai: Az osztályteremben, az egymással szemben ülő csapatok tagjai mindannyian biztonságosan tudjanak játszani. Ehhez kell felmérni a létszámot, és annyi széket és padot egymás mellé tenni, hogy mindenkinek jusson hely.

Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc

A résztvevők bevonásának lehetőségei: A padok és székek megbeszélést követő közös elhelyezése, majd a csengő kihelyezése az asztal végére egy arra kijelölt helyen. (Jelen esetben egy olvasási munkafüzet tetején helyeztük el. ) Ezután Kő-papír-olló játékkal döntjük el, ki melyik csapatba kerül.

A játék megnyitása, nyitánya: Rendeződjünk 2 csapatba! A kő-papír-olló játék nyertesei a bal, a többiek a jobb kezem felőli oldalra üljenek le egymás mellé! A játék során így 2 csapatban fogtok egymással versenyezni, s közben a csapattagok egymással szorosan együttműködni. Fő, hogy nagyon figyeljetek és igyekezzetek minél gyorsabban reagálni. Gyorsaság és a figyelem mellett a számtani, valamint a nyelvtani tudásotokra is szükség lesz!

A játék menete, játékszabályok:Fogjátok meg a pad alatt egymás kezét! Ezt a másik oldalon ülők nem láthatják, főleg azt, hogy a Te kezed hol helyezkedik el. Ezt a csengőt már elhelyeztük a pad végén található munkafüzetre. Kérek valakit – a pad végén ülő játékosok közül -, hogy szólaltassa meg! Most pedig nézzük a másik kellékünket, egy korongot. Ennek egyik felén piros, a másik felén egy kék szín látható. Ez utóbbit kell majd figyelni azoknak a játékospároknak, akik a pad felém eső szélén egymással szemben ülnek. A többiek mindannyian a másik irányba kell, hogy nézzék a csengőt! Mindjárt meg is mutatom, és kicsapom az asztalra. Ha a kék szín lesz felül, akkor az első két játékosnak az lesz a feladata, hogy a mellette ülő játékosnak megszorítsa a kezét. Ő továbbadja a szorítást egészen a legutolsó játékosig. A legutolsó játékosnak pedig az lesz a feladata, hogy megnyomja a csengőt, lehetőleg gyorsabban, mint a szemben ülő. (Könnyítés: a csapó-keze lehet az asztalon.) Arra kell csak vigyázni, hogy a csengő nem mozduljon el a munkafüzetről! A kézszorítást csak akkor kell megtenni, ha a pénzérmének a kék színű fele van felül. Ha a piros, akkor nem szabad elindítani a kézfogást. Ez ugyanis hibapontot ér. Próbajáték I. Most azt kérem, hogy a legszélső két játékos figyeljen engem, mert kicsapom az asztalra a korongot, a többiek viszont csak a csengőt nézzék! Fontos! Az utolsó játékosnak a csapó-keze is az asztal alatt legyen!. Az a csapat, akinek előbb sikerül megnyomni a csengőt, az szerezte az első pontot. Ekkor azt fogom kérni, hogy a csengőt gyorsabban lenyomó utolsó játékos álljon fel! Minden játékostársának eggyel arrébb kell ülnie. Ő pedig jöjjön ide hozzám, és az első (a hozzám legközelebb eső) helyre üljön le! Próbajáték II. Ha véletlenül rosszkor indítottátok el a kézfogást, mert a piros korongot csaptam fel, ilyen esetben fordított irányban kell elhelyezkednetek: a szélén lévő, felém eső, első helyen ülő játékosnak kell hátra menni a csengőhöz az utolsó székre. A többiek pedig eggyel vissza. Így a korong-megfigyelőből lesz a csengőnyomó játékos.

Főjáték: A Egy pakli kártyára cseréltem a korongot. A kártyalapokon színes gyümölcsöket láttok, 1-től 5-ig. Ha páratlan számút(1, 3 vagy 5) csapok fel, akkor kell elindítani a kézszorítást. Ha páros számút (2, 4) akkor nem. Főjáték : B Most szavakra cseréltem a gyümölcskártyákat. Egyiken egy jól ismert ige, a másikon egy főnév szerepel. Arra kérlek benneteket, hogy most csak a kisujjatokon keresztül kapcsolódjatok össze egy láncba! Abban az esetben kell finoman de határozottan megszorítanod a melletted ülő kisujját, ha a lecsapásom után az igét látod az asztalon! Ha a főnevet, akkor ne indítsd el!

A játék lezárása: A tanórai kereten belül az óra elején vagy végén motivációs, illetve hangulati lezárásként 5-10 percben. 2-3 kört is játszhatjuk, fokozatosan variálva s ezáltal nehezítve. A játék végén teremrendezés következik.

Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Minden helyes válasz esetén a megnyert játék 1-1 pontot ér. Véletlen megnyomott csengő esetén nem jár pont. Az a csapat győz, akinek előbb gyűlik össze legalább 5 pont. Ez 8 játékos esetén azt jelenti, hogy a csapattagok tettek egy kört a csengő felé mozdulva, és visszakerültek a kiindulási pontra.

Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: A bevezető szakaszt követően a főjátékban többféleképpen is lehet a meneten változtatni, nehezíteni: Az energetizáló játék során -, amennyiben páratlanul vagyunk -, a próbajáték során már lehet egy játékost választani, aki a korongot kezeli. A főjátékban a könnyebb verzió: Az utolsó játékosnak csapó-keze az asztalon vagy az asztal alatt pihen. Nehezítés: • Az utolsó játékos csapó-keze a háta mögött, vagy a feje tetején van. • A csapattagok egymás kisujját fogják láncot alkotva, és azt kell a pad alatt megszorítani. • (Fokozatosság elve szerinti nehezítés lehet az is, hogy mínusz pont jár a helytelen csengőmegnyomásért.)

A játékvezető speciális feladatai:  A játéktér szélén (a padok mellett közvetlenül) a játékosok előtt állva ügyesen lecsapni a korongot, majd a gyümölcs- és szófajkártyát.  Folyamatos ellenőrzés a játék menetében.  Figyelni, hogy az első helyen ülő játékosok valóban helyesen döntöttek-e. (Csak akkor kell helyreigazítani, ha véletlenül eltévesztették. Ebben az esetben is meg kell várni, hogy megnyomják a csengőt. Ha szükséges, az „Állj!” módszer alkalmazható.)

Egyéb/megjegyzés: Több kört is játszhatunk, ha az időnk megengedi. Abban az esetben, ha páratlanul vagyunk, az egyik játékosból lesz a „jobbkezem”, aki felcsapja a korongot vagy a kártyákat. Vagy helyet cserélek az egyik játékossal és beszállok a csapatába.

A játékot lejegyezte: Bakonyi-Babos Beáta Krisztina