JÁTÉKRA FEL!

Varju Ildikó: MegFigyelő

A játék neve, címe: MegFigyelő

A játék pedagógiai célja: Kreativitás fejlesztése a mondatalkotással, koncentráció fejlesztése a megfigyeléssel. Gondolkodás fejlesztése különböző témákban. Kölcsönös egymásra figyelés, oldott, laza légkörben. Idegen nyelveken történő játék esetén beszédkészség, hallásértés fejlesztés.

A játék jellege: Kommunikációs

A baleseti kockázat szintje: alacsony

Szükséges biztonsági intézkedések: Székek, ülőalkalmatosságok megfelelő minőségének ellenőrzése, használata, amennyiben ülő helyzetben játszunk.

Résztvevők száma: 8 főnél kevesebb, 8-14 fő, 15-20 fő, 21-30 fő,

Résztvevők életkora: 7 évtől idősebb

Játékidő: 10-15 perc

Helyszín: A játék bárhol játszható

Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni

Eszközigény: Színes papírlapok, amelyek a játékosok számára az információkat tartalmazzák.

Technikai igény: Székek, abban az esetben, ha a játékot ülve játszuk.

Az előkészítés feladatai: Színes papírcsíkokra az utasításokat a játékvezetőnek fel kell írnia. A papírcsíkok többféle színből vannak elkészítve, de ugyanabból a színből több csík is készül, a játékosok számától függően. Ülő játék esetén kör alakba kell székeket rendezni a helyszínen.

Az előkészítéshez szükséges idő: Több mint 5 perc

A résztvevők bevonásának lehetőségei: A helyszín berendezésével a résztvevők bevonása.

A játék megnyitása, nyitánya: A játékosok egy tetszőleges széken foglaljanak helyet. A játék egy információ közlő és figyelő játék. A játékosoknak meg kell osztaniuk a figyelmüket. Információt kell szolgáltatniuk, miközben gyűjteniük is kell az információkat.

A játék menete, játékszabályok:Minden játékos választhat egy színes papírcsíkot. A papírcsíkok többféle színből készülnek. A papírcsíkok különböző utasításokat tartalmaznak, amit a játékosoknak végre kell hajtaniuk. A játékvezető, illetve nagyobb létszám esetén egy önként jelentkező, vagy akár egy kiválasztott, megjelölt széken ülő játékos kezd. 2 mondatot kell mondania a papírcsíkon lévő utasítást követve. Majd az óra járásával megegyező irányba halad a kör. A soron következő játékos szintén végrehajtja a papírcsíkon lévő utasítást és halad a kör tovább. A játékosoknak nemcsak arra az utasításra kell koncentrálniuk, ami saját papírcsíkjukon van, hanem figyelni kell a társaikat is és ki kell találni, kinek mi volt az utasítás, kinek milyen feladatot kellett végrehajtani. Amikor egy kör bezárul, vagyis visszaérünk a kezdő játékoshoz, akkor lehet jelentkezni, ki az, aki meg tud mondani információkat egy társukról. Fontos a megfigyelés, mert nem egyféle utasítás szerepel a papírcsíkon. Félig megfejtett megoldás esetén a játékosnak, aki utasítását próbálták kitalálni, jeleznie kell, hogy nem jó a megoldás. Kevés. A játék megy tovább. Akinek az utasításait megfejtették, az a játékos kicsit hátrébb lép, vagy hátrébb tolja a székét, miközben figyeli tovább a társait, kinek mi a feladata. Ő már nem beszél, de ugyanúgy megmondhatja a megoldásokat. A játék akkor ér véget, amikor minden játékos utasítása, feladata nyilvánosságra kerül. A feladatok, utasítások megfejtéséért pontok járnak. Ezt a játékvezető jegyzi, felírja. A játékos is számolhatja magának a pontjait. Minden utasítás megfejtése 1 pontot ér.

A játék lezárása: Minden utasítás megfejtése 1 pontot ér. A papírcsíkokon nem egyformán szerepelnek az utasítások számai, tehát lesz olyan játékos,akinek 3-4 dolgot is kell teljesíteni, lesz akinek kettőt. A végén az nyer, aki a legtöbb pontot összegyűjti.

Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Megdicsértem a játékosokat, megköszöntem, hogy részt vettek a játékban. Fontos, hogyan érezték magukat, milyen tapasztalataik voltak.

Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: A játékot lehet úgy játszani, hogy egy-két fizikai gyakorlat, pl. székről felállás, szék körbesétálása, ha van lehetőség, magasabb helyre való felállás(pl. pad teteje), egy lábra állás, szökdelés stb. utasításba adása. Iskolában, idegen nyelvet tanuló diákoknál lehet célnyelven játszani, akár egy témát ezzel átismételni. A papírcsíkok készülhetnek ugyanolyan színű csíkokból.

A játékvezető speciális feladatai: A szabályokat részletesen, egyértelműen kell ismertetni. Érdemes akár egy példamondatot is mondani, ha kisebb a korosztály, a papírcsíkon szereplő utasításokat bemutatva.

Egyéb/megjegyzés: A papírcsíkokon szereplő utasítások pl. 1. Beszélj az étkezési szokásokról, ételekről, külföldi specialitásokról. 2. Múlt időben beszélj a nyárról. Minden mondatotba építsd be a szép szót. 3. Bármiről beszélhetsz, de minden mondatodat melléknévvel kezd. A mondatokban színek is szerepeljenek. 4. Csak tudományos dolgokról beszélhetsz. (Vagy annak tűnő)Minden mondatodban szerepeljen egy szám.

A játékot lejegyezte: Varju Ildikó