A játék neve, címe: Időgolyó
A játék pedagógiai célja: Történelemórán egy tanulási egység végén, összefoglaláskor az ismeretellenőrzésre megtanulandó évszámok memorizálása játékos formában, mozgás segítségével.
A játék jellege: Egyéb
A baleseti kockázat szintje: alacsony
Szükséges biztonsági intézkedések: A játékhoz szükséges üres tér biztosítása, székek, tárgyak elpakolása az útból, egy kör alakításához elegendő tér kialakítása.
Résztvevők száma: 8 főnél kevesebb, 8-14 fő,
Résztvevők életkora: 10 évtől idősebb
Játékidő: 5-10 perc
Helyszín: A játék bárhol játszható
Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
Eszközigény: 1 db (kisebb méretű) labda
Technikai igény: Nem igényel speciális eszközöket, de praktikus lehet, ha minden résztvevőnek van széke, melyre leül, ha kiesik a körből.
Az előkészítés feladatai: – A megelőző összefoglaláskor a diákok rendszerezik a tanegységben megismert, az ismeretellenőrzésre megtanulandó évszámokat és eseményeket. Ezt a tanteremben a táblán összegyűjtik közösen, majd a játék kezdetekor a táblát kihajtjuk/behajtjuk/letakarjuk, hogy az évszámok ne, csak a hozzájuk tartozó események látszódjanak. – Kialakítják a játékteret (asztalok elpakolása, esetlegesen használt székek körbe rendezése).
Az előkészítéshez szükséges idő: Több mint 5 perc
A résztvevők bevonásának lehetőségei: Az évszámok és események visszakeresése a megismert tananyagban a résztvevők feladata, a táblára is ők írják fel ezeket. A terem átrendezését is a diákok végzik.
A játék megnyitása, nyitánya: Kör alakítása, a játékvezető elmondja a keretmesét (időutazás), ismerteti a játék menetét.
Keretmese: Képzeljétek el, hogy a tanterem közepén egyik tanítási nap reggelén egy furcsa tárgyat találtok! Ez a tárgy egy színes, röptében széteső, majd újra összeálló labda. Kipróbáljátok, és azt tapasztaljátok, hogy ez a tárgy visszarepít titeket az időben, különböző évszámokat és eseményeket idézve fel. Legyünk együtt időutazók, kezdjük a játékot!
A játék menete, játékszabályok:A játékosok körben állnak, a játékvezető is köztük helyezkedik el. A játékvezető mond egy eseményt a hozzá tartozó évszámmal, majd egy játékosnak dobja a labdát. Ez a játékos elismétli az elhangzott eseményt és évszámot, majd a közösen átvett halmazból rövid időn belül (nincs hosszú gondolkodási idő) kiegészíti egy újabb eseménnyel és a hozzá tartozó évszámmal. A labdát továbbdobja valakinek, aki elismétli és kiegészíti a hallottakat.
A játék lezárása: Aki hibázik, leül (székre/földre/padlóra), kiesik a játékból. Az nyer, aki utolsóként talpon maradt.
Keretmese vége: Mindannyian visszatértünk a jelenbe. Jutalmunk pedig a múlt ismerete. Használjuk okosan a jövő érdekében!
Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Cél, hogy az összes eseményre és évszámra sor kerüljön a játékban. A nyertest (a tanulmányi eredménybe beszámító) plusz ponttal (pl. a dolgozatban már eleve plusz X ponttal indul) motiválhatjuk, biztosítván, hogy arra törekedjenek a játékosok, hogy talpon maradhassanak.
A játék tapasztalatainak, élményeinek közös megbeszélése lehetőséget ad a továbbfejlesztésre, az esetleges hibák kiküszöbölésére. Mondják el a játákosok, hogyan érezték magukat játék közben, mennyire gondolják hasznosnak a játékot az évszámok megtanulásához. Ki lehet kérdezni egy diákot szúrópróbaszerűen az évszámokból (nem érdemjegyre), hogy lássuk a játék hatékonyságát.
Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: A játék szabadon alakítható minden, memorizálást kívánó tanulási helyzethez. Használható pl. irodalomórán memoriter, matek-/fizikaórán képletek tanulásához, történelemórán történelmi személyek és események összekapcsolásához.
A játékvezető speciális feladatai: A játékszabályok érthető ismertetése, a résztvevők testi épségének szavatolása. Időkorlát meghatározása, meddig lehet a labda egy játékosnál.
Egyéb/megjegyzés: –
A játékot lejegyezte: Szabó Veronika Vanda