A játék neve, címe: Néma vendég
A játék pedagógiai célja: A játékosok verbális és nonverbális készségének fejlesztése; az idegen nyelvi kommunikáció fejlesztése
A játék jellege: Kommunikációs
A baleseti kockázat szintje: alacsony
Szükséges biztonsági intézkedések: Az esetlegesen felhasznált eszközök biztonságos használatára való figyelemfelhívás.
Résztvevők száma: 8-14 fő,
Résztvevők életkora: 10 évtől idősebb
Játékidő: 1-5 perc
Helyszín: Elsősorban beltérben játszható
Helyigény: Nagyobb kör: Akkora hely, ahol a résztvevők hátra tudnak lépni
Eszközigény: A tanteremben fellelhető bármilyen tárgy, ami a sikeres játékot segíti.
Technikai igény: Szék minden résztvevőnek
Az előkészítés feladatai: A székek megfelelő helyre rendezése
Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
A résztvevők bevonásának lehetőségei: A játékról egy-két információ (nem teljes)adása a figyelemfelhívás, érdeklődés kiváltása érdekében.
A játék megnyitása, nyitánya: Játékvezetőként ismertetem az alapszituációt (egy német nyelvterületen található hotelben a nyaraló magyar család minden tagja a hideg italok és a túlzott légkondicionáló használat miatt elvesztette beszédkészségét, azonban a szobában történt események megoldásához a recepciós segítségét kérik a problémák megoldásához. A család minden tagja ért németül, a recepciós viszont nem beszél magyarul). Ismertetem a játékszabályokat.
A játék menete, játékszabályok:– a recepciós kiválasztása (önkéntes jelentkezéssel) – a szállóvendég kiválasztása (önkéntes jelentkezéssel) – a probléma ismertetése a szállóvendéggel és a többiekkel – a szállóvendég nem szólalhat meg, csak mutogathat, illetve a teremben lévő eszközöket használhatja fel a sikeres megoldáshoz – a recepciós természetesen beszélhet (németül) és megpróbálja kitalálni azt, hogy mit szeretne a vendég tőle – írásos megoldás nem lehetséges – a feladat megoldására alaphelyzetben 3 perc adott
A játék lezárása: A játék akkor ér véget, ha a recepciósnak sikerül kitalálnia az adott problémát.
Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Az önként jelentkező játékosok dicsérete. A játék során szerzett tapasztalatok megismerése a gyerekek beszámolója alapján.
Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Ha nem sikerül adott időn belül kitalálni a problémát, akkor a nyaraló család egy másik tagja is beszállhat a sikeres megoldás érdekében. Itt már lehetséges kooperáció a „családtagok” között.
A játékvezető speciális feladatai: A sikeres megoldás érdekében a mutogató vendég segítése.
Egyéb/megjegyzés: Kértétek a továbbképzés során, hogy a játék során lépjünk ki a komfortzónánkból. Én matematika-fizika szakosként úgy érzem, hogy egy idegen nyelvi feladattal megfeleltem ennek. A német nyelv oka az, hogy iskolám német nemzetiségi általános iskola, a gyerekek első osztálytól kezdve heti 5 órában tanulják a német nyelvet. A negyedik évfolyam végére már nagyon szépen beszélik a nyelvet, Szeptembertől új osztályom lesz, a játék megvalósításához őket kértem meg. A játék során sikerült jó néhány új ismeretet szereznem róluk. Természetesen a nyelv kiválasztása az adott csoport nyelvismeretének megfelelően tetszőleges lehet. A játék megvalósítása 2021. augusztus 16-án történt.
A játékot lejegyezte: Pozsár László