„A játék fantázianeve: „VOLT-VOLNA OSTROM” Történelem óra, 6. évfolyam Helyszín: XVI. századi Magyarország Eszközök: Történelmi térkép (Ez elhagyható, ha nem történelem órán kerül a játékra sor.) 24 kártya (saját készítés) 1 kártyán: TÖRÖK SEREG, a maradék 23 kártyán olyan MAGYAR VÁRAK nevei, melyek a török sereg által ostrom alá kerültek ebben az időszakban, valamint annak a dátuma, amikor ezek elestek. Pl.: Nándorfehérvár (1521), Pétervárad (1526), Mohács (1526), Siklós (1543), Szigetvár (1566), Simontornya 1545, Buda 1541, Ozora 1545, Zombor 1541, Temesvár 1552. Arad 1552, Szolnok 1552, Hatvan 1552 Drégely 1552, Szécsény 1552, Gyula 1566 …stb. Az alapjátéknak megfelelően kártyahúzással dől el, hogy kik lesznek a magyarok és ki képviseli a hódító török sereget. Történet: „Visszautazunk az 1500-as években, ekkor már a Magyar Királyság nem tudta megvédeni magát a Oszmán Birodalom hódításától, mint tudjátok a század közepére 3 részre szakad országunk. DE! Képzeljétek el, hogy most rajtatok áll, a Királyság sorsa, egy egy várnak vagytok a kapitányai. Fogjatok össze kapitányok! Sasszemmel figyeljétek a török sereg hadmozdulatait és közös erővel verjétek vissza a támadást! Hatalmas a török sereg, nem szabad lebecsülni erejüket, ezért legalább 3 várnak össze kell fognia, hogy legyőzze a szultán seregét! Meg tudjátok változtatni a történelmet?! Vagy legyőz minket a török és berendezkedik hazánkba közel 160 évre?” Amikor elesik egy vár, a játékos megmondja melyik várat húzta és az mikor esett el a törökök ostroma által, továbbá az előre kihelyezett térképre fel is tűzze a vár nevét a dátummal együtt. Így közben rögzülhetnek is esetleg helyszínek és dátumok, bár igaz ezek nem mind képzik a kerettanterv alapján kötelező tényanyagot, mégis jó és hasznos játék válik így a szempárbajból. Nem feltétlen tanórán tudom elképzelni, sajnos igazából már idő se nagyon lenne rá, viszont történelem szakkörön vagy egy tematikus táborban igen, sőt egy napközis foglalkozásként is. Már eleve az tetszhet a gyerekeknek, hogy felvehetik a harcot a törökkel, mint anno őseink! A koncentráció mellett így az összefogás és a magyar identitástudat fejlesztése is megvalósulhat a kerettörténetnek hála.”
Tőkésné Szabó Zoé
Célcsoport: 10-14