A játék neve, címe: Dobókockás egyet jobbra (kis matematikával)
A játék pedagógiai célja: Koncentrációs és matematikai készségek fejlesztése, térirány gyakorlása, gyorsaság, reakcióidő fejlesztése
A játék jellege: Bemelegítő, ráhangoló
A baleseti kockázat szintje: alacsony
Szükséges biztonsági intézkedések: Itt nincs baleseti kockázat.
Résztvevők száma: 8 főnél kevesebb, 8-14 fő,
Résztvevők életkora: 5 évtől idősebb
Játékidő: 5-10 perc
Helyszín: A játék bárhol játszható
Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
Eszközigény: Annyi darab dobókocka, ahány játékos van.
Technikai igény: Asztal, székek a játékosoknak
Az előkészítés feladatai: Asztal és székek elrendezése
Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
A résztvevők bevonásának lehetőségei: Bútorok elrendezésében tudnak segíteni (körbe üljük az asztalt)
A játék megnyitása, nyitánya: Megj: Matematika óra előtti bemelegítésnek szánom pl, vagy egy könnyed családi játék egy kis matek gyakorlással a kisebbeknek. Felvezetem, hogy egy pörgős, izgalmas, könnyed szerencsjáték következik, amiben még sikeresebbek lehetünk, ha gyorsan pörög az agyunk. Felsoroltatom velük, hogy a 6-ot milyen számok összeadásával kaphatjuk meg. (1+5, 2+4, 3+3) Három kocka esetén pedig 1+2+3, vagy 2+2+2… stb.
A játék menete, játékszabályok:A játékosok körben ülnek, 1-1 kocka van mindenkinél. Cél: szabadulás a kockáktól. Mindenki elkezdi dobálni a kockáját, ha 6-ost dob, akkor a jobbra mellette ülőnek átadja. A mellette ülő ekkor már két kockával próbál szerencsét, amelyikkel hatost dob, azt szintén a jobbra mellette ülőnek átadja. Minden játékos így tesz. A cél, hogy minál kevesebb ideig legyen nálad a kocka, mert akinek három összegyűlik, annak már csak egy utolsó dobása maradt. Ha ekkor a három kocka valamelyike 6-os, akkor a megszokott módon jobbra adja a játékos, ha nincs 6-os köztük, akkor veszít a játékos, kiesik a játékból. Ezt úgy teheti meg, hogy a három kockából egyet a balra ülőnek, egyet a jobbra ülő szomszédjának átad, a harmadik, utolsó kockával pedig háttérbe vonul (pl. feláll, vagy hátralép, hogy ne zavarja a játékot) Ha véletlenül egyszerre négy kocka kerül a játékoshoz, akkor a 4 kockával dobhat egy utolsót (mint a 3 esetében). Ha van 6-os dobás, akkor továbbadja és még egy utolsót dobhat a három kockával is. Ha nincs 6-os, akkor kiesik a játékos. Ez az alapjáték. Ez bővíthető matematikai szemfülességgel. Ha olyan számokat dob az illető, amelyek összege épp 6 (és ezt villámgyorsan észreveszi a játékos, jelzi hangosan, hogy 2+4 az 6!), akkor jutalmul mindkét/mindhárom kockát egyszerre jobbra adhatja, amelyek összege a dobásakor 6 lett.
A játék lezárása: A játéknak akkor van vége, ha már csak egy versenyző van játékban, ő a győztes.
Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Megdicsérem a játékosokat, megköszönöm a részvételt.
Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Egy változat (bővítés) az összeadós lehetőség. Ha felismered gyorsan, hogy 2+4 az 6, akkor tovább adhatod a kockáidat, ezzel a kicsik matematikai képességei (számolás tízes számkörben) fejlődnek, illetve fokozható az izgalom a gyors/egyszerre több kocka átadás miatt. – Lehet 5-ös dobásokkal is játszani. – Vagy ha valaki két 6-ost dob egyszerre, akkor felkiált, hogy Balra! Ekkor azonnal megváltozik az átadás iránya, azaz hogy nem jobbra hanem balra adjuk át a társunknak onnantól a kocká(ka)t. Ez plusz koncentrációt igényel.
A játékvezető speciális feladatai: A bővítmények érdekesebbé teszik a játékot, azonban csak fokozatosan érdemes bevezeni, ha már begyakoroltuk az alapjátékot. (Megj: fel kell hívni a játékosok figyelmét a játék elején, hogy csak picit dobjanak maguk előtt az asztalon a kockával, hogy ne essen le/lehetőleg ne guruljon le az asztalról, mert azzal – a keresgéléssel-megakasztja a játékot)
Egyéb/megjegyzés: –
A játékot lejegyezte: Szabó-Csonka Erika