A játék neve, címe: Jegesmedvementés (a Postás című játék többszörösen újragondolva)
A játék pedagógiai célja: A játék elsősorban a csoport tagjai közötti együttműködést fejleszti. Mivel a csapatok tagjainak egyenlő mértékben kell maximálisan fókuszáltnak lenni, egy gyenge láncszem (lankadó figyelem) is csökkenti a csapat győzelmi esélyeit. Alkalmas ugyanakkor játékos tanításra is. Ld. a továbbfejlesztéseknél.
A játék jellege: Együttműködési
A baleseti kockázat szintje: alacsony
Szükséges biztonsági intézkedések: Jó, ha a játéktérben (asztalon) nincsen semmilyen akadályozó tárgy. Ugyanakkor fontos felhívni a játékosok figyelmét arra, hogy amennyiben hosszú körömmel rendelkeznek, fokozottan figyeljenek egymás testi épségére a medve megmentésénél.
Résztvevők száma: 8-14 fő,
Résztvevők életkora: 14 évtől idősebb
Játékidő: 10-15 perc
Helyszín: Elsősorban beltérben játszható
Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
Eszközigény: Pénzérme, buszjegy, kártyalap, dobókocka vagy bármi, aminek egynél több oldala van. 🙂
Technikai igény: Ld. a Lehetséges továbbfejlesztések, variációk doboz 4. pontját. Számítógép, projektor.
Az előkészítés feladatai: Asztalok elrendezése sorokban.
Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
A résztvevők bevonásának lehetőségei: Ld. a Lehetséges továbbfejlesztések, variációk doboz 3. pontját!
A játék megnyitása, nyitánya: A kerettörténet: Kanada északi területein vagyunk, a sarkkörön is túl. Szőrmevadász (játékvezető) ólálkodik a jegesmedvék vidékén. Szerencsére környezetvédő csapatok (2 db 4-5 fős) is versengenek egymással, hogy ki bír több medvét megmenteni a vadásztól. Amikor a vadász fegyvere eldördül és a golyó a cél felé tart (a játékvezető az asztalra csap egy pénzérmét és az ‘fej’), a környezetvédő csapatok tagjai villámgyorsan jeleznek egymásnak (kézszorítás az asztal alatt), hogy mentésre van szükség. Ha ‘írás’ (a vadász lövése nem fenyegeti a medvét), a környezetvédőknek nem kell cselekedniük. Amennyiben mégis megteszik, az azt jelenti, hogy felesleges háborgatják a medvét az élőhelyén.
A játék menete, játékszabályok:A játékvezető az asztalra csap egy pénzérmét (fej-írás). A játékvezetőhöz legközelebb ülő játékos az asztal alatt kézszorítással jelez a mellette ülőnek, ha fej. Ő továbbadja a jelzést, a csoport utolsó tagja pedig elkapja a plüssmackót az asztalról. Amelyik csapat gyorsabb, az megmentett egy medvét. A tagok ekkor eggyel odébb ülnek, és a medvét megmentő játékos ül a vadász mellé, és figyeli a következő lövést. Ha nem célra tartó lövésnél mégis végigmegy a jelzés, a csapat tagjainak vissza kell ülnie az előző pozícióba. Csak a játékvezető mellett ülő játékos fordulhat a játékvezető felé, csak ő láthatja, hogy merre tart a lövés. A többieknek a plüssmackó irányába kell fordítaniuk a fejüket.
A játék lezárása: Ha valamelyik csapat minden tagjának sikerült megmenteni egy medvét, a játék véget ér. Az a csapat volt sikeresebb a medvementésben.
Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: A győztes csapat szóbeli dicséretben részesült. A vesztes csapatot is megdicsértem, amiért ők is megmentették jó néhány medve életét. Az ő erőfeszítésük sem volt hiábavaló.A következő este újabb lehetőséget tartogatott számukra a medvementésre. Mindkét csapat nagyon jól szórakozott.
Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: 1. Tantermi körülmények között ki fogom próbálni 3 (esetleg 4) csapatos verzióban, hiszen ott eleve nagyobb létszámban vannak jelen (16-18 fő). Természetesen ez gondosabb előkészületeket igényel. 2. Van egy másik kerettörténetem is hozzá. Kémjátszma. Idegen országok hírszerző csoportjai tevékenykednek egymás mellett. A céljuk, hogy valós információkat szerezzenek meg egymás orra elől. Ha valamelyik csapat minden tagja képes megszerezni egy darab (valós) információt, az a kémcsoport győzedelmeskedik. Természetesen itt is néha hamis információt szivárogtat ki az ország minisztériuma (játékvezető). Ha ilyen információra csap le valamelyik kémhálózat, az visszaveti a haladásukat. 3. Tartalmi továbbfejlesztés. Angoltanárként ki fogom próbálni úgy, hogy a tananyagot is beemelem a játékba. Pl. szókártyákat készítek és azokat teszem le ‘lövésként’ az asztalra. A lövés célra tart, ha rendhagyó ige van a kártyán, a lövés célt téveszt, ha szabályos múlt idejű ige van a kártyán. Vagy pl. mondatok vannak a kártyán: célra tartó lövés = 2nd conditional sentence; célt tévesztő lövés = 3rd conditional. stb. stb. Szinte bármilyen nyelvtani / szókincsbeli anyaggal meg lehet csinálni. Ezeket a szókártyákat, mondatokat a gyerekekkel is el lehet készíttetni. 4. Ezeket a ‘kártyákat’ tanteremben ki is lehet projektorral vetíteni. Gombnyomásra ‘dördül el a lövés’.
A játékvezető speciális feladatai: A plüssmackó elkapása rejt némi sérülésveszélyt magában. Erre fel kell hívni a figyelmet.
Egyéb/megjegyzés: Mivel nem volt nálam pénzérme a játék idején, buszjeggyel játszottunk, hiszen annak is van két különböző oldala. Második este már bonyolítottam: dobókockát vittem. Ha páros számot dobtam, célra tartott a lövés, ha páratlant, akkor nem. Aztán két dobókockával játszottuk, és a kettő összegéről (majd szorzatáról…) kellett a mellettem ülőnek eldöntenie, hogy páros-e vagy páratlan. Három dobókockám már nem volt, pedig érdekes lett volna… 🙂
A játékot lejegyezte: Imre Zoltán