JÁTÉKRA FEL!

Szabóné Pintér Tünde: „Kalózposta”

  1. A játék neve, címe: „Kalózposta”
  2. A játék pedagógiai célja: Anyanyelvi kommunikáció: • Szókincsbővítés, helyes és kreatív nyelvhasználat, kreatív szövegalkotás. • A mondatok alkotásáról, összefüggéséről tanult ismeretek gyakorlása. • Figyelem fejlesztése, figyelem a társra. • Tartalmilag kapcsolódó mondatok alkotása. • Szóbeli szövegalkotás szavak, szószerkezetek felhasználásával. (Írásbeli szövegalkotás előkészítése.) • A helyes beszédlégzés, a helyes kiejtés, a mondat- és szövegfonetikai eszközök alkalmazása.
  3. A játék jellege: Kommunikációs
  4. A baleseti kockázat szintje: Alacsony
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: A játékosok figyelmének felhívása arra, hogy figyeljenek egymásra, ne vágjanak egymás szavába. Csak az beszélhet, akinél a kalóztávcső, illetve a kihalászott „palack” van!
  6. Résztvevők száma: 8-14
  7. Résztvevők életkora: 7+
  8. Játékidő: 10-15 perc
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
  11. Kellékigény: • résztvevők számával megegyező számú kártyalap (pirosak, 1 fekete) • Kosár (kék krepp-papírral bevonva), mint tenger; • „palackok” (papírgurigából) annyi, ahány részt vevője van a játéknak; • a gurigában 1-1 szó elrejtve papíron; • kalóztávcső; • üres papírok; • tollak; • kincsesláda • labda
  12. Technikai igény: Körben széken ülve játsszuk, de lehetőség szerint szőnyegen körben törökülésben ülve is játszhatjuk.
  13. Az előkészítés feladatai: Helyszín berendezése, hogy ott biztonságosan tudjunk játszani. (székek elhelyezése körben, kellékek elhelyezése) Helyszín berendezése, hogy ott biztonságosan tudjunk játszani. (székek elhelyezése körben, kellékek elhelyezése)
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: Technika óra keretében a „palackok” elkészítése papírgurigából, valamint a kosár bevonása kék krepp-papírral.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: A játékosok körben ülnek, a kör széléről irányítom a játékot. A játék elején válasszon mindenki a nevéhez olyan szót, jelzőt vagy tulajdonságot, amely a neve kezdőbetűjével kezdődik. (ismeretlen szó – alliteráció jelentésének magyarázata) A nevek gyakorlásához, memorizálásához rövid játékot játszunk: labdát dobnak körbe egymásnak. Mindig mondaniuk kell kitől kapták, és kinek dobják tovább a labdát. (2-3 perc) Keretmese: A Karib tengeren hajókáznak a király katonái, vagyis Ti! Felderítés közben több furcsa palackot is találtak a vízben, melyeket kifogtak. Ezek a palackok a kalózok titkos üzeneteit tartalmazzák. De a furfangos kalózvezér azt a parancsot adta legénységének, hogy az üzenetét, -melyet a Mexikói-öböl kalózvezérének írt- szavanként darabolva egy-egy palackba rejtsék el, hogy ne tudja akárki megfejteni a titkot. Segíts megfejteni a rejtélyt!
  17. A játék menete, játékszabályok: Szabályok ismertetése: Kártyalapok húzásával eldöntjük, ki kezdi a játékot (Francia kártyalapok közül 1 fekete, a többi piros), akinél a fekete lap van, az kezdi a játékot. Sorba mindenki belenézhet a kalóztávcsőbe, mellyel észreveheti a tengeren hánykolódó palackokat. Akinél a távcső van, kihalászhat egyet a tengerből, majd a palackban található szóval egy értelmes mondatot kell mondania. Ezután átadja a távcsövet bármelyik társának (aki még nem szerepelt), akit a játék elején választott nevén szólíthat csak meg. A következő szóval mindig olyan mondatot kell mondani, amely az előző mondathoz kapcsolódik. A játék végére összefüggő szöveget kapunk.
  18. A játék lezárása: A játéknak akkor van vége, ha minden játékos mondott 1-1 mondatot, és megfejtettük az „üzenetet”. A jó katonák jutalma pedig a „kalózkincs” (cukorkák a kincsesládában).
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: A játékosok ötletes névválasztásainak, mondatalkotásainak kiemelése, dicsérete. A játék végén mondják el a gyerekek, mi tetszett a legjobban nekik a játék folyamán, valamint hogyan érezték magukat a foglalkozás alatt.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: A játékosok maguk is írhatnak papírlapra szavakat, amelyeket elrejtünk a palackokban. A témakört meghatározhatjuk, de írhatnak bármilyen szót is. Attól függ, éppen milyen témakörhöz kapcsolódóan szeretnénk fogalmazást íratni a későbbiekben. Aki nem tud a megadott szóval mondatot alkotni, és más mondja helyette, írnia kell egy olyan szót, amely kapcsolódik az elhangzottakhoz. A leírt szót szintén el kell rejteni palackba, és a többihez kell rakni.
  21. A játékvezető speciális feladatai: A szabályok betartatása, mások végighallgatására való odafigyelés.
  22. Egyéb/megjegyzés: A játékot legfőképp magyar óra keretében használhatjuk, óra eleji motivációként, ráhangolódásként, vagy óra végi összefoglalásként. A papírra írt szavak akár az órán feldolgozásra kerülő olvasmányból is származhatnak, vagy egy témakör lezárásához szükséges kulcsszavakat tartalmazva összefoglaláshoz is megfelelő játék.
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Szabóné Pintér Tünde