JÁTÉKRA FEL!

Budainé Baji Ibolya: „HÓKUSZPÓK”

  1. A játék neve, címe: „HÓKUSZPÓK”
  2. A játék pedagógiai célja: Figyelemfejlesztés,koncentrációs készség fejlesztése. Közösségfejlesztés.
  3. A játék jellege: Egyéb
  4. A baleseti kockázat szintje: Közepes
  5. Szükséges biztonsági intézkedések: Megfelelő tér kialakítása. Játékosok figyelmeztetése a hirtelen helyváltoztatás során lehetséges ütközésekre, botlásokra.
  6. Résztvevők száma: 21-30
  7. Résztvevők életkora: 5+
  8. Játékidő: 5-10 perc
  9. Helyszín: A játék bárhol játszható
  10. Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye
  11. Kellékigény: Törpkunyhót jelölő dolog,jelen esetben színes kartonlapok,de lehet hullahopp karika, krétával földre rajzolt kör,filclap stb. Törpapa sapkája.
  12. Technikai igény:
  13. Az előkészítés feladatai: Megfelelő tér kialakítása, székek elpakolása. Kartonok előkészítése. Sapka beszerzése.
  14. Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
  15. A résztvevők bevonásának lehetőségei: A mese felidézése,szereplők felsorolása,rájuk jellemző mozdulatsorok kitalálása. Teremrendezés.
  16. A játék megnyitása, nyitánya: A gyerekek megfelelő távolságban lerakják a színes kartonjukat,arra állnak. A játékvezető szemben velük helyezkedik el,ő Törpapa,fején a piros sapkával. Köszönti a törpöket,majd ismerteti a játékszabályokat.
  17. A játék menete, játékszabályok: Törpapa (játékvezető) hangosan mondja valamelyik törp nevét,közben mutatja is a rá jellemző mozdulatot. A többiek utánozzák azt. Pl. Törpilla-fésülködik,Lusti- leguggolva alszik,Törperős- izmait mutogatja,Törppojáca- tükröt tart,Hami- tömi magát kajával,Tréfi-kacagás stb. Ajánlatos először három szereplőt használni,aztán kiegészíteni a többiekkel fokozatosan. Ezeket a neveket ismételgeti,mígnem váratlanul elkiáltja magát,hogy „HÓKUSZPÓK”! Ekkor mindenki fejvesztve menekül,el kell hagynia „kunyhóját”,átáll egy másik helyre. Ekkor az eddigi játékvezető is keres magának egy üresen maradt helyet. Akinek nem jutott kunyhó,az lesz az új játékvezető,felveszi a sapkát,Törpapává válik. Ő adja az utasításokat a mozdulatsorokra nevek formájában,aztán ő is „Hókuszpókot” mond neki tetsző időpontban.
  18. A játék lezárása: Csak a játék élményéért,az együtt töltött kellemes időtöltésért játszunk,versenyhelyzet nélkül. A játék végét én határozom meg,főként a rendelkezésünkre álló idő függvényében.A következő alkalomkor az a gyermek lesz a játékvezető,aki az utolsó játéknál nem talált helyet magának.
  19. Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: A játék végén megbeszéljük,ki hogyan érezte magát, történt-e esetleg valamilyen rendbontás,fegyelmezetlenség játék közben,ami balesetet is okozhatott volna. Természetesen a játékszabályok betartását, az egymásra figyelést dicsérem.
  20. Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Lehet további szereplőkkel bővíteni a játékot. Újabb mozdulatsorokat kitalálni a már meglévők mellé,illetve helyett. Hókuszpók neve mellé be lehet iktatni macskája,Sziamiaú nevét is,aminek neve hallatán pl. csak tyúklépésben lehet helyet változtatni.
  21. A játékvezető speciális feladatai: Ez a játék feltételezi a mese ismeretét. (Hupikék törpikék) Természetesen előtte felmértem a gyerekek ismereteit a témában.
  22. Egyéb/megjegyzés: 26 fős első osztállyal kellett a feladatot megoldanom. Mivel iskolaotthonos formában tanítunk,szabadidőben sokat játszunk. Sajnos esős időszakban korlátozottak a lehetőségeink,a tanterem zsúfolt, a tornaterem és a közösségi terem (ahol a fotók készültek) többnyire foglalt. Ez nem meglepő 700 fős iskolánál. Persze a játékot lehet játszani idősebb gyerekekkel is, a létszám is változó lehet,
  23. A foglalkozásról készült fotó/videó: 
  24. A Játékot lejegyezte: Budainé Baji Ibolya