JÁTÉKRA FEL!

Szitáné Sperling Bernadett: Szivárványos tavacska

A játék neve, címe: Szivárványos tavacska

A játék pedagógiai célja: - játék, mozgás örömének átélése - figyelemkoncentráció, reagálóképesség fejlesztése - egymásra figyelés - különféle mozgásformák gyakorlása

A játék jellege: Energetizáló

A baleseti kockázat szintje: alacsony

Szükséges biztonsági intézkedések: Arra kell felhívni a résztvevők figyelmét, hogy a különböző mozgásformák megvalósításakor figyeljenek egymásra.

Résztvevők száma: 15-20 fő,

Résztvevők életkora: 5 évtől idősebb

Játékidő: 5-10 perc

Helyszín: A játék bárhol játszható

Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni

Eszközigény: szivárványos varázsballon, plüssállatok (béka, gólya, hal)

Az előkészítés feladatai: Több játékos esetén (ha az egész csoport jelen van - 25 fő) a terem átrendezése, asztal elpakolása, hogy a szőnyegen több hely álljon rendelkezésre. Kisebb létszám (8-10 fő) esetén elég az autósszőnyeg helye, kb. 3*2 m.

Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc

A résztvevők bevonásának lehetőségei: A résztvevőknek nincs dolguk az előkészítésben eszközök tekintetében, hiszen a szükséges eszközök adva vannak. Ha egy a játékhoz kapcsolódó téma feldolgozására kerül sor, a résztvevők készíthetnek motivációhoz a játékhoz kapcsolódó állatokat (béka, gólya, hal), szivárványt különböző technikák alkalmazásával (színezés, ragasztás, origami stb.) Előkészületben (mivel óvodás korosztályról van szó) a különböző mozgásformákat kell gyakorolni (békaugrás, gólyajárás, hal úszás stb.) Érdemes megbeszélni, mikor keletkezik a szivárvány.

A játék megnyitása, nyitánya: - Gyerekek motiválása - játékba hívó énekkel, játékhoz szükséges kellékek bemutatásával, előkészítésével (Ki tart velem egy képzeletbeli kirándulásra?) - Kellékek: szivárványos varázsballon leterítése (tó), plüssök - Kerettörténet elmondása : (Egy csoda szép tóhoz érkeztünk, ahol halacskák úszkálnak, békák kuruttyolnak, gólyák lépkednek. Gyönyörűen süt a nap, ám sokszor esőfelhők is érkeznek, szivárvány keletkezik.)

A játék menete, játékszabályok:A játékosok körben állnak a szivárványos varázsballon körül. Játékvezetőként a kör közepén állok, kezemben a plüssökkel (gólya, béka, hal), és onnan irányítom a játékot. Rámutatok egy játékosra, az egyik plüssel - miközben mondom a plüss nevét (béka, hal, gólya).

Béka - akire rámutatok a béka plüssel, békává változik, el kezd ugrálni, mint a békák. A mellette (jobb és bal oldalon) lévők fűvé változnak, kezüket magasra nyújtják, és összeérintik, mintha fűszálak lennének.

Gólya - akire rámutatok a gólya plüssel, gólyává változik, kezeit oldalsó középtartásba emeli, lábait magasra emeli, miközben a mellette lévők leguggolva kővé/zsombékká változnak.

Hal - akire rámutatok a hal plüssel, hallá változik, cuppog, úszó mozdulatot utánoz. A mellette lévők hullámot mutatnak a kezükkel.

Szivárvány - ha leguggolok a szivárványra, szivárvány lesz a tó felett - minden játékos mozog - lányok napocskák, fiúk esőfelhők lesznek (napocskák - kéz kezüket magasra emelve forognak, esőfelhők - esőcseppek hullása ujjakkal)

A játék lezárása: Ha a játékosok már nem figyelnek kellőképpen, kerettörténet keretében haza megyünk a kirándulásunkról.

Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Megdicsérem a játékosokat, köszönetet mondok a részvételért. Beszélgetek velük, hogy tetszett nekik a játék.

Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Nehezítés - csak mutatom a plüssöket, szivárványnál csak leguggolok. Kerettörténet, mozgásformák megváltoztatása - mező - pillangók, méhecskék, madarak.

A játékvezető speciális feladatai: A játékszabályokat fokozatosan ismertetem, kipróbáljuk, eljátsszuk a gyerekekkel. Ha már mindenki számára érthető, akkor megyünk a következőhöz. Próbajáték után kezdődhet a játék! Ha már jobban megy, gyorsabban vezetem a játékot, hogy izgalmasabb legyen. Folyamatosan figyelek a játékosok fizikai és lelki biztonságára. Bármi probléma adódik, igyekszem gyorsan és hatékonyan megoldani, hogy a játék zökkenőmentesen folytatódjon tovább.

Egyéb/megjegyzés: A képzés során látott (Bumm elnevezésű) játékot alakítottam át, megfogalmaztam egy új kerettörténetet, kicsit változtattam a szabályokon, szemléltető eszközöket alkalmaztam. A játék tetszett a gyerekeknek. Kicsit több idő kell az egyes részfolyamatok gyakorlására (pl. jobban megjegyezzék, hogy a bal és jobb oldalon állóknak mit kell csinálniuk. Többszöri játék után egyre jobban sikerült, élvezték is a játékot.) Személyiségjogok megsértése miatt szerkesztettem meg a fotókat a gyermekek arcánál.

A játékot lejegyezte: Szitáné Sperling Bernadett