A játék neve, címe: Szivárványos tavacska
A játék pedagógiai célja: - játék, mozgás örömének átélése - figyelemkoncentráció, reagálóképesség fejlesztése - egymásra figyelés - különféle mozgásformák gyakorlása
A játék jellege: Energetizáló
A baleseti kockázat szintje: alacsony
Szükséges biztonsági intézkedések: Arra kell felhívni a résztvevők figyelmét, hogy a különböző mozgásformák megvalósításakor figyeljenek egymásra.
Résztvevők száma: 15-20 fő,
Résztvevők életkora: 5 évtől idősebb
Játékidő: 5-10 perc
Helyszín: A játék bárhol játszható
Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni
Eszközigény: szivárványos varázsballon, plüssállatok (béka, gólya, hal)
Az előkészítés feladatai: Több játékos esetén (ha az egész csoport jelen van - 25 fő) a terem átrendezése, asztal elpakolása, hogy a szőnyegen több hely álljon rendelkezésre. Kisebb létszám (8-10 fő) esetén elég az autósszőnyeg helye, kb. 3*2 m.
Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc
A résztvevők bevonásának lehetőségei: A résztvevőknek nincs dolguk az előkészítésben eszközök tekintetében, hiszen a szükséges eszközök adva vannak. Ha egy a játékhoz kapcsolódó téma feldolgozására kerül sor, a résztvevők készíthetnek motivációhoz a játékhoz kapcsolódó állatokat (béka, gólya, hal), szivárványt különböző technikák alkalmazásával (színezés, ragasztás, origami stb.) Előkészületben (mivel óvodás korosztályról van szó) a különböző mozgásformákat kell gyakorolni (békaugrás, gólyajárás, hal úszás stb.) Érdemes megbeszélni, mikor keletkezik a szivárvány.
A játék megnyitása, nyitánya: - Gyerekek motiválása - játékba hívó énekkel, játékhoz szükséges kellékek bemutatásával, előkészítésével (Ki tart velem egy képzeletbeli kirándulásra?) - Kellékek: szivárványos varázsballon leterítése (tó), plüssök - Kerettörténet elmondása : (Egy csoda szép tóhoz érkeztünk, ahol halacskák úszkálnak, békák kuruttyolnak, gólyák lépkednek. Gyönyörűen süt a nap, ám sokszor esőfelhők is érkeznek, szivárvány keletkezik.)
A játék menete, játékszabályok:A játékosok körben állnak a szivárványos varázsballon körül. Játékvezetőként a kör közepén állok, kezemben a plüssökkel (gólya, béka, hal), és onnan irányítom a játékot. Rámutatok egy játékosra, az egyik plüssel - miközben mondom a plüss nevét (béka, hal, gólya).
Béka - akire rámutatok a béka plüssel, békává változik, el kezd ugrálni, mint a békák. A mellette (jobb és bal oldalon) lévők fűvé változnak, kezüket magasra nyújtják, és összeérintik, mintha fűszálak lennének.
Gólya - akire rámutatok a gólya plüssel, gólyává változik, kezeit oldalsó középtartásba emeli, lábait magasra emeli, miközben a mellette lévők leguggolva kővé/zsombékká változnak.
Hal - akire rámutatok a hal plüssel, hallá változik, cuppog, úszó mozdulatot utánoz. A mellette lévők hullámot mutatnak a kezükkel.
Szivárvány - ha leguggolok a szivárványra, szivárvány lesz a tó felett - minden játékos mozog - lányok napocskák, fiúk esőfelhők lesznek (napocskák - kéz kezüket magasra emelve forognak, esőfelhők - esőcseppek hullása ujjakkal)
A játék lezárása: Ha a játékosok már nem figyelnek kellőképpen, kerettörténet keretében haza megyünk a kirándulásunkról.
Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Megdicsérem a játékosokat, köszönetet mondok a részvételért. Beszélgetek velük, hogy tetszett nekik a játék.
Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Nehezítés - csak mutatom a plüssöket, szivárványnál csak leguggolok. Kerettörténet, mozgásformák megváltoztatása - mező - pillangók, méhecskék, madarak.
A játékvezető speciális feladatai: A játékszabályokat fokozatosan ismertetem, kipróbáljuk, eljátsszuk a gyerekekkel. Ha már mindenki számára érthető, akkor megyünk a következőhöz. Próbajáték után kezdődhet a játék! Ha már jobban megy, gyorsabban vezetem a játékot, hogy izgalmasabb legyen. Folyamatosan figyelek a játékosok fizikai és lelki biztonságára. Bármi probléma adódik, igyekszem gyorsan és hatékonyan megoldani, hogy a játék zökkenőmentesen folytatódjon tovább.
Egyéb/megjegyzés: A képzés során látott (Bumm elnevezésű) játékot alakítottam át, megfogalmaztam egy új kerettörténetet, kicsit változtattam a szabályokon, szemléltető eszközöket alkalmaztam. A játék tetszett a gyerekeknek. Kicsit több idő kell az egyes részfolyamatok gyakorlására (pl. jobban megjegyezzék, hogy a bal és jobb oldalon állóknak mit kell csinálniuk. Többszöri játék után egyre jobban sikerült, élvezték is a játékot.) Személyiségjogok megsértése miatt szerkesztettem meg a fotókat a gyermekek arcánál.
A játékot lejegyezte: Szitáné Sperling Bernadett