JÁTÉKRA FEL!

Szántainé Nyisztor Edina: Levelet hozott a postás annak a gyermeknek, aki… Ki vagyok én? Maci Laci lakhelyet változtat… Párkeresés szemkapcsolattal

A játék neve, címe: Levelet hozott a postás annak a gyermeknek, aki... Ki vagyok én? Maci Laci lakhelyet változtat... Párkeresés szemkapcsolattal

A játék pedagógiai célja: A gyermekek közös, a játékvezető irányításával végzett tevékenysége önismeretüket, egymás és a világ megismerését segítik. Az általam tanított négy kis játéktevékenység dramatikus jellegű, játékösztönből fakad, élethelyzetek és viselkedésminták utánzásán alapul.A csoport tagjainak összekovácsolására ad lehetőséget, közben pedig derülten, jókedvűen ismerjük meg még inkább egymást. A foglalkozások során mi felnőttek játszunk a hangunkkal, a tekintetünkkel, a mozdulatainkkal, sokszor kilépünk szerepünkből, és hátrahagyjuk felnőtt mivoltunkat is. Így közelebb kerülünk a gyerekek játékvilágához, érzelemvilágához.Közösségformáló, motivációs tartalommal bír, a közösség tagjainak külső és belső tulajdonságainak mélyebb megismerésére szolgál.A játékokban a gyermekek megjelenítik vágyaikat, érzéseiket és a jövőre tekintve a foglalkozások megismerésével pályaválasztási ismereteket is nyújt.

A játék jellege: Ismerkedős

A baleseti kockázat szintje: alacsony

Szükséges biztonsági intézkedések: A játék megkezdése előtt egy nagyobb teret kell létrehozni, ahol a gyermekek egy szélesebb kört tudnak formálni.Semmilyen akadályozó tényező nem lehet, hiszen az hátráltatja a játék menetét. A Ki vagyok én? című játéknál pedig minden gyermek egy széket hoz magával,amelyeket előzetesen előkészítettem és arra foglal helyet. A játékokhoz szükséges plüss játékot és a foglalkozásokat jelző kis papírszalagokat én rakom fel, közben mindenki ül a helyén. A balesetveszély így minimális.

Résztvevők száma: 8-14 fő,

Résztvevők életkora: 7 évtől idősebb

Játékidő: 5-10 perc

Helyszín: Elsősorban beltérben játszható

Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni

Eszközigény: Egy plüss maci, egy fejdísz, amelyekre papírszalagok helyezhetők és egy kréta.

Technikai igény: Szék minden résztvevőnek.Krétával pötty jelölése a padlón.

Az előkészítés feladatai: Teremrendezés: krétával jelölés,első játék után székek behozatala kör formában, majd a többi játéknál újra üres tér létrehozása.

Az előkészítéshez szükséges idő: 0-5 perc

A résztvevők bevonásának lehetőségei: Előzetesen az etika tantárgy egyik óráját felidézve beszélgettünk az emberek külső és belső tulajdonságairól, jó és rossz szokásairól, majd a foglalkozásokról egy kis bemutató filmet néztünk meg.

A játék megnyitása, nyitánya: Mindenki örül annak, ha jó dolgokat mondanak róla. De sajnos előfordul, hogy valakinél több rossz tulajdonságot látnak meg a társai, mint kellene. Ezért most elsősorban azt képzeljük el, hogy egy olyan város lakói vagyunk, akik arról híresek , hogy a postásuk csak a pozitív tulajdonságukat veszi észre és annak viszi a levelet, aki a jó dolgok hallatán magára ismer.A város neve Jóság város.

A játék menete, játékszabályok:Levelet hozott a postás, annak aki... Körbe állunk és az lesz a feladatunk, hogy mindenki a kijelölt pont mögé álljon.Egy valakinek, jelen esetben most nekem nincs pöttyöm, így én kezdem a játékot, én leszek először a postás.A postás a városban- amelynek neve Jóság város- kézbesíti a leveleket, de nem tudja a neveket, csak a lakók pozitív tulajdonságait veszi észre, abból is egyszerre több emberre jellemző dolgokat.Amikor Rád jellemző dolgokat hallasz a postástól,hogy esetleg Te lehetnél a címzett, akkor el kell mozdulnod és meg kell változtatnod a helyzetedet, valakinek a helyére be kell állnod. Ha nem sikerül akkor a postás helyére kell állnod és neked kell olyan dolgot mondanod, ami jó,illetve pozitív dolog és a csoport tagjai közül egy vagy több társadra jellemző. Indulhat a játék!Levelet hozott a postás annak az embernek, akinek - kitűnő a bizonyítványa -aki szereti a testnevelést -aki megeszi a spenótot -aki időben felkel reggelente -aki keveset gépezik -akinek szép, hosszú haja van -aki szereti a szüleit -aki barátságos -aki szereti az állatokat stb.

A játék lezárása: A játékot még három másik játék követi:Ki vagyok én? című ,Maci Laci plüss játékos és Szempárkereső nevezetű játékok, ahol egymás tekintetét figyelve, néma játékkal kell éreztetni, hogy ki kinek lesz a párja.Aki megtalálta a párját, megfogja a kezét és félreáll.Aki nem találja, az adott idő letelte után valamilyen zálogot ad, amit a következő játék sikeres teljesítése folyamán visszakap.

Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: A négy játék megtanítása után megkérdeztem a gyereket,hogy kinek melyik játék tetszett a legjobban és azt a nap folyamán még egyszer eljátsszuk. A foglalkozások után minden gyermek egy-egy szem cukorkát kapott. Elmondhatták önértékelésként, hogy mely játékban érezték magukat a legjobban és miért. A továbbiakban is nagyon fontosnak tartom, hogy a közösségépítő,személyiségerősítő gyakorlatok a mindennapjaikban lényeges szerepet töltsenek be.

Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: A plüssjátékos gyakorlatot más-más játékokkal is el lehet játszani. Így fejlődik a gyermek memóriája, koncentrációja és az állatok bővebb megismerésére is szolgál.Beszélgetésindítónak is nagyon jó, akár egy környezetismeret óra legelején.

A játékvezető speciális feladatai: Fontos, hogy egymásra tudjunk figyelni,barátok ne csak barátokat szólítsanak meg, így erre külön felhívnám a figyelmet.Ugyanakkor kiemelném azt is,hogy ügyeljenek az egész mondatos meghatározásokra, amellyel fejleszteném a kommunikációs képességüket.

Egyéb/megjegyzés: Nagyon sok érdekes játékot tanultam. Köszönöm a lehetőséget!

A játékot lejegyezte: Szántainé Nyisztor Edina