A játék neve, címe: Banya csapda
A játék pedagógiai célja: Célul tűztem ki, hogy felszabadult játékban lehessen részük a gyermekeknek, valamint a figyelem és koncentrációs képesség játékos fejlesztését
A játék jellege: Egyéb
A baleseti kockázat szintje: alacsony
Szükséges biztonsági intézkedések: Mivel mozgásos játékot terveztem, a megvalósítás során elengedhetetlen a megfelelő tér biztosítása, így helyszínül az udvart választottam.
Résztvevők száma: 8 főnél kevesebb,
Résztvevők életkora: 5 évtől idősebb
Játékidő: 5-10 perc
Helyszín: Elsősorban szabadtéren játszható
Helyigény: Nagyobb tér: Tipikusan pl. fogójátékok helyigénye
Eszközigény: Aszfaltkréta.
Az előkészítés feladatai: Az udvar elrendezése, játékeszközök elpakolása. Játékmező felrajzolása. Játékba invitálással megfelelő hangulat, izgalom, várakozás keltése. A melegre és a játékra való tekintettel, a megfelelő folyadékpótlásra való lehetőség biztosítása.
Az előkészítéshez szükséges idő: Több mint 5 perc
A résztvevők bevonásának lehetőségei: Játékeszközök közös elpakolása, játékmező felrajzolása.
A játék megnyitása, nyitánya: Kerettörténet: Hol volt, hogy nem volt, volt egyszer egy kerekerdő, ahol eltévedtek a gyerekek. A kerekerdő közepében élt egy gonosz banya, aki foglyul ejtette őket. A gyerekek csak úgy szabadulhatnak ki a banya karmai közül, ha megadott úton végig tudnak sétálni. Ehhez különböző feladatokat kell megoldaniuk, amiket a banya mondd nekik. De jajj annak, aki téveszt! Aki ront, annak kettőt vissza kell lépnie az úton, így közelít a banyához és veszélybe kerülhet.
A játék menete, játékszabályok:Játékleírás: A banya a játékvezető. Kettő, maximum négy gyermek játszhatja. Nagyobb helyszín biztosítása esetén több gyermek is. A kijelölt útvonalon a gyermekek a banyához közeli harmadik mezőben állnak és banya felé fordulnak. A banya különböző mozgásos feladatokat mond a gyermekek számára, pl: fogják meg az orrukat, ugráljanak pároslábon, utánozzák a gólya mozgását stb. A banya parancsát kizárólag akkor szabad teljesíteni, ha a parancs úgy kezdődik, hogy: BANYA MONDJA… Abban az esetben, ha nem mondja, tilos végrehajtani a feladatot. Tévesztés esetén kettő lépest meg kell tenni a banya felé. Az a gyermek, aki eléri a banyát a fogságába kerül, így kiesik a játékból. A játék során a játékvezető betudja csapni a játékosokat úgy, hogy például elhadarja a mondat elejét vagy csinál egy adott mozgásformát, de mást mond, a gyermekek utánozhatják őt, így fennáll a tévedés veszélye vagy úgy fogalmazza meg a parancsot, hogy Banya mondja: NE fogd meg az orrod! A játék akkor ér véget, ha minden kisgyermek célba ér vagy a banya foglyul ejti. Ezután új banya választható
A játék lezárása: Záró szakasz: A gyermekek a játékban aktívan és örömmel vettek részt, sokat nevettünk. A játék végeztével, a játékosok igényelték, hogy ismételjük a játékot. Két kör játék után a gyermekek örömmel köszönték meg az új játék lehetőségét és elmondták a nekik legjobban tetsző részleteket.
Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Mint játékvezető nagyon fontosnak tartom gyermekkorban a dicséret használatát, mely örömöt, motivációt jelent a számukra és eszközként szolgált a játéktevékenység megfelelő lezárásához.
Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: A játék több korosztállyal is játszható megfelelő differenciálás alkalmazásával.
A játékvezető speciális feladatai: A játékvezetőnek ismernie kell a célcsoportot. Ebben az esetben a célcsoport mozgáskultúráját, fejlettségi szintjét, s ennek megfelelően kell meghatározni a feladatokat a játék során.
Egyéb/megjegyzés: Az óvodai nyári zárás okán, játékomat itthon, két gyermekem bevonásával valósítottam meg.
A játékot lejegyezte: Nagy-Bán Beáta