JÁTÉKRA FEL!

Garamszegi Beáta: Hatos dobós

A játék neve, címe: Hatos dobós

A játék pedagógiai célja: Koncentráció fejlesztése, együttműködés, egymásra figyelés, feszültségoldás, szórakozás

A játék jellege: Együttműködési

A baleseti kockázat szintje: alacsony

Szükséges biztonsági intézkedések: Padok és székek megfelelő elhelyezése az adott térben

Résztvevők száma: 8-14 fő,

Résztvevők életkora: 10 évtől idősebb

Játékidő: 10-15 perc

Helyszín: Elsősorban beltérben játszható

Helyigény: Kör: Akkora hely ahol a résztvevők körbe tudnak állni/ülni

Eszközigény: Dobókockák, papírlapok, toll.

Technikai igény: Padok, székek.

Az előkészítés feladatai: Két pad összefordítása, a pad köré létszámnak megfelelő székeket tettünk. Előkészítettem a további kellékeket

Az előkészítéshez szükséges idő: Több mint 5 perc

A résztvevők bevonásának lehetőségei: A gyerekeket bevontam a térszervezésbe, az előkészületekbe.

A játék megnyitása, nyitánya: Kiderül, hogy közületek kinek gyorsak a reflexei, ki mennyire tud koncentrálni. A matematikai tudás is szükséges.Közöltem a gyerekekkel, hogy egy új játékot fogunk játszani. Felhívtam a figyelmüket a koncentrált játékra, a játékszabályok betartására, a megfelelő fegyelmezettségre és az egymásra figyelés fontosságára!

A játék menete, játékszabályok:Mindenki kap egy papírlapot, a feladat az, hogy erre a lapra 1-től 50-ig számokat kell írni egymás után folyamatosan. Kaptok 1 tollat, amit az asztal közepére helyezek. Az veheti el először a tollat, aki a dobókockával 6-ost dob. Odaadom az első játékosnak a kockát, aki dob egyet. Amennyiben 6-ost dob, elveheti a tollat és elkezdhet írni a lapra egytől folyamatosan addig amíg el nem veszi tőle valaki a tollat. A tőle jobbra ülő dob legközelebb, addig halad így a dobás ebbe az irányba, amíg valaki megint 6-ost nem dob. Akinek sikerül, kikapja annak a kezéből a tollat, aki éppen ír, és ő kezd el írni. Az asztalról nem eshet le a kocka, egyébként nem érvényes a dobás. Gyorsan kell történnie a dobásoknak, hiszen az a cél, hogy minél hamarabb tudja írni a számokat valaki. Ha újra arra a játékosra kerül a sor aki már írt, és 6-ost dob, természetesen folytatja tovább a számsor írását. Az győz aki legelőször elér 50-ig.

Nehezítés: Fordítsátok meg a lapot, mert a következőkben újrakezdődik a játék egy kis nehezítéssel. 2 dobókockával kell dobni, csak az számít 6-osnak, ha a 2 kockával dobott összeg 6. (Ha csak az egyik kocka 6-os, az nem számít!) A játék menete változatlan marad. Amennyiben viszont mindkét szám 6-os a kockán, párossával kell folytatni a számok írását. (Pl. 23-nál 25, 27 stb.) Ha viszont újra a két kocka összege 6, akkor az eredeti szabály szerint kell folytatni. (egyesével) A győztes szintén az lesz, aki leghamarabb elér az 50-ig, vagy 51-ig.

A játék lezárása: A tanórai kereten belül 45 perc állt rendelkezésre, így 3 kört játszhattak a gyerekek, fokozatosan nehezítve a játékot. A játék végén teremrendezés.

Értékelés, jutalmazás, feldolgozás: Aki tehát leghamarabb elért a számok írásának a végére (50 vagy 51), ő volt a győztes.Kapott egy piros pontot. Mivel nagyon tetszett nekik a játék, kérték, hogy legközelebb is játsszuk! Jó volt látni, mennyire szeretnének nyerni!

Lehetséges továbbfejlesztések, variációk: Mivel ez egy matematika irányultságú osztály, a játékban lehet a számolási készséget is fejleszteni, a feladatot nehezíteni, többféle szempont szerint. Például a számok írásánál lehet a számkört bővíteni, csökkenő számsorban lejegyezni a számokat, hármasával számolni, oszthatósági szabályokat figyelembe venni, nem jobbra, hanem balra haladni a dobásoknál.

A játékvezető speciális feladatai: Körbejárni a játékteret a játékosok mögött. Figyelemmel kísérni a számok lejegyzésénél a megfelelő sorrendet, illetve, hogy nem hagyott-e ki valaki számot a felsorolásnál. Folyamatos ellenőrzés a játék menetében. Ha szükséges az „Állj!” módszert alkalmazni!

Egyéb/megjegyzés: Több kört is játszottunk, az utolsónál én is beszálltam a játékba. Nagyon élveztük! A gyerekek, egyébként is szeretnek versenyezni, ez motiválta, ösztönözte őket.

A játékot lejegyezte: Garamszegi Beáta